کد خبر: ۴۱۴۰۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴ 26 April 2017
وقتی ابر و باد بازی کودکانه سر میگیرند ، خورشید زیر پلک زمین می خرامد و آب زلال نقره فام در رگ های زمین آهنگ زندگی می نوازد ، رخت نیمدار درماندگی از رخساره رنج دیدۀ زمین کنار میرود. اینکه سخاوت گستره آبی بر سر شهرمان می بارد ، یعنی هنوز هم می توان خیره در افق چشم انداز روشنی برای پیکر نحیف کارون ترسیم کرد....

آب مایۀ حیات و رونق بخش زندگی ست .قرن ها پیش هر کجا که آب بود ، آبادانی پدیدار می شد. با گذر از دوره ی غار نشینی انسانها گروه گروه هرجا رودی می یافتند در کنار آن سکنی می گزیدند.

 کارون یکی از شاخص ترین رودخانه های ایران است . پیچ و خم های موجود در مسیر این رود که پر آب ترین و بزرگترین رودخانۀ ایران است ، خوزستان را به جلگه ای بی نظیر تبدیل کرده ، هرچند خشکسالی و به دنبال آن  گسترش بیابان ها ووقوع پدیدۀ گرد و غباراهالی نجیب و شریف خوزستان را به زحمت انداخته  و آنها را درگیر مشکلات متعددی ساخته است.

 در سالیانی دور قابلیت کشتی رانی در کارون رشد و شکوفایی اقتصادی فراوانی برای اهواز رقم زده بود.متاسفانه امروزه رها سازی بی رویۀ پساب های صنعتی ، شهری و کشاورزی باعث آلودگی بیش از حد کارون و مرگ تدریجی اکوسیستم آن شده است. 

کاهش دبی رودخانه و بازگشت آب از سوی دریا موجب افزایش شوری آب شده و معضل آلودگی این رودخانه را تشدید کرده است.  

کارون شریان حیاتی خوزستان حاصل خیز ، که امروز بسیار نحیف ، دچار مرگ تدریجی شده ، نیازمند توجه و رسیدگی فوری مسئولین امر است. میتوان تدابیری اندیشید که از ورود فاضلاب های شهری و صنعتی به این رودخانه جلوگیری شود. احیای مجدد کارون در کنار زیبا سازی ساحل وسیع این رودخانه ، رونق اقتصادی استان خوزستان را به دنبال دارد . کارون را دریابیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کریم خزلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
بسیارزیبابود.امیدوارم گوش سنگین مسئولین شنواشودوبفکرچاره ایی اساسی باشند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار