رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تبیین کرد:
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، ریزگردها را یک «ابر بحران» در کشور دانست و گفت: بخشی از این ریزگردها به دلیل سدهایی هستند که ترکیه روی رودهای دجله و فرات زده است و بخش‌هایی از منشأ ریزگردها هم در اختیار داعش قرار دارد.
کد خبر: ۴۱۴۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰ 26 April 2017

به گزارش تابناک سمنان، اسماعیل نجار در همایش «بحران دریاچه نمک» که در تالار «مفید» دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به وقوع پدیده تغییر اقلیم در کشور گفت: کشور ما روی کمربند گرم و خشک قرار گرفته و اثرات تغییر اقلیم بر آن بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه ۲۰ سال است که کشور ما با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند، افزود: با وجود ۱۰۰ میلیارد مکعب آب تجدید شونده در کشور در شرب و صنعت و کشاورزی با کمبود آب روبه رو هستیم.

تصویر نقش ترکیه و داعش در ریزگردهای ایران

وی تصریح کرد: نزدیک به ۳۵۰ هزار چاه غیر مجاز در کشور وجود دارد و با توجه به اینکه در دو سه استان مسئولیت داشتم، معتقد هستم مسدود کردن حتی یک حلقه چاه هم در واقعیت اتفاق نیفتاده است.

نجار به مشکل برداشت بی‌رویه از چاه‌ها اشاره کرد و گفت: کار به جایی رسید که بسیاری از دولت‌ها و مجالس گفتند که باید به بخشی از چاه‌های غیر مجاز مجوز داد. البته در یکی دو سال اخیر مقداری وضع بهتر شده و در بارندگی‌های اخیر معادل حدود ۱۰ سال آب به دریاچه ارومیه اضافه شد.

دریاچه نمک در حال مرگ است

وی با اشاره به این که، امروز دریاچه‌ها در کشور از هامون تا پریشان وضعیت ناراحت کننده‌ای دارند، افزود: دریاچه نمک هم در حال احتضار بوده و گسترش بیابان‌زایی در کشور خطر جدی است که ادامه این روند و ایجاد گرد و غبار نمکین برای سلامتی مردم تهدید جدی محسوب می‌شود.

نجار تاکید کرد: در خوزستان نزدیک به ۲۶ هزار نفر در یک دوره بسیار کوتاه به دلیل مشکلات تنفسی به بیمارستان مراجعه کرده‌اند و اقتصاد مردم در این شرایط به مخاطره افتاده و فلج شده است زیرا گرد و غبار موجب می‌شود گرد افشانی در باغات انجام نشده و محصولات ضعیف شوند.

دود سدسازی در ترکیه به چشم مردم خوزستان

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه گرد و غبار در استان‌های مرزی بیش از ۸۰ درصد منشأ خارجی دارد گفت: بخشی از این ریزگردها به دلیل سدهایی هستند که ترکیه روی رودهای دجله و فرات زده است. تنها یک سد آتاتورک ۴۸ میلیارد مکعب آب ذخیره کرده که معادل نیمی از آبهای تجدید شونده کشور است. درحالی که در گذشته این آب‌ها به عراق می‌آمد و دشت‌ها را سیراب می‌کرد.

وی با بیان اینکه بیابان‌های لم یزرع ترکیه با کانال‌های انتقال آب در حال کشاورزی است، افزود: با توجه به مشکلات امنیتی که عراق دارد این مسائل برایش مطرح نیست و بخش‌هایی از منشأ ریزگردها هم در اختیار داعش قرار دارد.

نجار با بیان اینکه مسئله ریزگرد یک ابربحران در کشور ما است ادامه داد: تدوین سند ملی گرد و غبار با استفاده از اطلاعات زمینی و ماهواره‌ای توسط سازمان محیط زیست در دستور کار است که شورای عالی ریزگرد هم قرار است در این زمینه تشکیل شود.

شناسایی منشأ گرد و غبار در ۲۶ استان

این مقام مسئول با اشاره به انجام مطالعات برای شناسایی منشأ گرد و غبار در ۲۶ استان کشور گفت: تشکیل کمیته‌های استانی در استان‌های دارای منشأ به ریاست استانداران به منظور مدیریت بحران در زمان وقوع از دیگر اقدامات در این زمینه است.

وی با بیان اینکه همه باید تلاش کنند که راندمان و بهره‌وری در زمینه آب افزایش پیدا کند، تصریح کرد: الان در بهترین حالت بهره وری آب ۳۵ درصد است و این امکان وجود دارد که ۳۰ برابر بهتر از آب در کشاورزی استفاده کنیم.

تهیه طرح‌های کاهش آسیب پذیری، ایجاد زیرساخت‌ها به منظور بهره گیری از تجارب، توسعه ترسیب کربن در استان‌های درگیر و مشارکت با جوامع محلی از دیگر اقداماتی بودند که رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به آن اشاره کرد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار