به نقل از سهام خزلی
کد خبر: ۴۱۷۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸ 03 May 2017
دیر زمانی ست میهمانی ناخوانده وقت و بی وقت زندگی خوزستانی ها را تحت الشعاع قرار می دهد. 

پدیدۀ گرد و خاک که از اوایل سال 1380 تا به امروز متاسفانه روند صعودی داشته با در پی داشتن پیامدهای منفی، آسیب های فراوانی به بخش های اقتصادی و اجتماعی زندگی شهروندان وارد کرده ، ضمن اینکه موجب مهاجرت تعداد زیادی ازهم استانی ها به دیگر شهر ها شده است. یکی از اصلی ترین علل ایجاد گرد و خاک زمین ها و دشت های رها شده و خشکی شدن باتلاق هاست.

 وجود خشکسالی در منطقه هم میتواند پیش زمینه ای برای ایجاد بیابان و در نتیجه پیدایش گرد و غبار شود. تالاب نیمه خشک هورالعظیم از یک سو و تپه های ماسه ای سرزمین فکه از سوی دیگر باعث شده تا با اندک نسیمی سرزمین خوزستان درانبوهی از گرد و غبار فرو رود. 

از بین رفتن نخلستانهای جنوبی خوزستان ، خشکسالی و سد سازیهای غیر اصولی از عوامل عمدۀ  شکل گیری این پدیده ست .نهال کاری کانون های گرد و غبارو آب گیری صد درصد تالاب های خوزستان گام هایی موثربرای مبارزه بااین پدیده ست . 

کاشت نهال و ایجاد کمربند سبز در حاشیۀ اهواز و در کانون های داخلی تولید گرد و غبار گام مهم دیگری ست که هم موجب انسجام خاک شده و هم در تثبیت شن های روان نقش بسزایی دارد . 

ضمن اینکه با تلطیف هوا چشم اندازی دلچسب ایجاد می کند. امروزه باید روش های جدید مقابله با بیابان زدایی جایگزین روش های قدیمی شود.در گذشته با مالچ پاشی بیابان ها از ایجاد کانون گرد و غبار جلوگیری می شد . ماچ پاشی نفتی گران بد بو و بسیار مضر است و زمین را سیاه می کند. 

ضمن اینکه حرارت منطقۀ مورد استفاده را بالا برده وموجب نابودی گیاهان و موجودات می شود . این نوع ماچ پاشی که روی تپه ها و ماسه زار ها پاشیده میشود سبب نفوذ پذیری منطقه در مقابل باران و پس از گذشت مدت زمانی به مواد زیان بار تبدیل می شود . 

با توجه به مضرات و آسیب های غیر قابل بازگشت مالچ پاشی نفتی امروزه باید روش ریگ پاشی جایگزین شود. ریگ پاشی راه کاری ارزان ، ساده و دائمی ست و خوشبختانه ریگ به اندازۀ کافی در کشور وجود دارد . 

میتوان با برنامه ریزی اصولی تالاب های خشک شده که منشا اصلی ریزگردها هستند را با ریگ پوشاند. این مساله به تالاب آسیبی نمی رساند و تا زمان آبگیری می تواند مورد استفاده قراربگیرد .

به هر تقدیر هر روشی که برای مبارزه با پدیدۀ ریزگردها مورد استفاده قرار میگیرد باید زود بازده دائمی و ارزان باشد و به محیط زیست آسیب نرساند

منبع: تابناک
برچسب ها: سهام خزلی
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
مطالب شما بسیار خوب و بجا است ،اما بهتر آن است که راه کارها یی جدید گفته شود . باید دید که کشور های پیشرفته غیر از مالچ پاشی چه چیزی را برای این مهمان ناخوانده بکار می برند. با تشکر از زحمات شما.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار