فرماندار لنده: آتش سوزی با همکاری مسئولان بحران خوزستان مهار شده است
آتش سوزی در جنگل های مرز دو استان در حدود 300 هکتار رخ داده که حدود 60 هکتار از آن در خوزستان و مابقی در استان کهگیلویه و بویر احمد است و بنا بر اعلام مسئولان منابع طبیعی استان، آتش سوزی از آب بهاره در استان کهگیویه و بویراحمد شروع شده است
کد خبر: ۴۴۰۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۸ 12 June 2017
در پی آتش سوزی اخیر در مرز استان های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد که عمدتا در حوزه استحفاظی استان کهگیلویه و بویراحمد است با همکاری مسئولان دو استان از گسترش دامنه آتش سوزی جنگل ها جلوگیری شده است.

فرماندار شهرستان لنده با اشاره به همکاری مسئولان مدیریت بحران خوزستان گفته است: آتش سوزی منطقه" آب بهاره" که بین دو استان خوزستان و کهگیلویه وبویراحمد بود با همکاری نیروهای منابع طبیعی بخش تشان و شهرستان بهبهان خوزستان، شهرستانهای بهمئی و لنده و نیروهای ادارات و سازمانها، دهیاران، نیروهای مردمی، تشکلهای مردم نهاد و بخشداران پس از سه روز ظهر امروز مهار و خاموش شد. مدیرکل و فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان شخصا در منطقه حاضر شد و اقدام به خاموس کردن آتش کردند.

به گزارش تابناک خوزستان، آتش سوزی در جنگل های مرز دو استان در حدود 300 هکتار رخ داده که حدود 60 هکتار از آن در خوزستان و مابقی در استان کهگیلویه و بویر احمد است و بنا بر اعلام مسئولان منابع طبیعی استان، آتش سوزی از آب بهاره در استان کهگیویه و بویراحمد شروع شده است.

تامین امکانات لارم برای اطفای حریق
در همین رابطه مهندس کیامرث حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان اعلام کرد : براساس آخرین گزارش های واصله محل وقوع اتش سوزی دربالای کوه تشان بهبهان بوده که بخش اعظم ان درحوزه استحفاظی استان کهگیلویه بویراحمد می باشد . با این وجود با کمک دستگاههای مسوول  حریق اطفا شده و درحال خنک سازی است .

  وی با اشاره به اینکه بخش اعظم این حادثه درجنگل های مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داده، ازتلاش کلیه نیروهای انتظامی ، نظامی ، سپاه ، جمعیت هلال احمر وارتش همچنین آتش نشانی و فرمانداری ، بخشداری و سایردستگاهها دراین زمینه قدردانی کرد و افزود: مقررشده است که ماموران جمعیت هلال احمر با تجهیزات درمحل مستقرباشند تا در2 روز آینده اگر مجددا حادثه آتش سوزی  رخ داد وارد عمل شوند.

   حاجی زاده افزود : اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان براساس نوع و میزان  اعلام  نیاز شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان بهبهان  وارد عمل شده است . درخواست این شهرستان بالگرد بوده که دیروز یک فروند بالگرد برای هیلی برد نیرو به منطقه اعزام شده و ماموریت خودش را به  انجام رسانده و هم اکنون بصورت آماده باش درشهراهواز مستقراست .

  وی افزود:  همچنین از دو شب گذشته تاکنون این مدیریت هماهنگی های لازم را  با کلیه دستگاههای عضو ستاد بحران شهرستان و استان جهت کمک رسانی  انجام داه و هماهنگی لازم  با فرماندهی تیپ تکاور امام حسن مجتبی (ع ) و پدافند هوایی شهرستان بهبهان بمنظور اعزام نیرو به منطقه صورت گرفته  و نیروها به منطقه اعزام و مستقرند.

  وی افزود: همچنین طی این مدت   اینجانب چندین بار با ریاست محترم سازمان بحران کشور ، معاونین و استاندارمحترم و مسوولان سازمان جنگل ها و مراتع کشور  تماس  و مراتب پیگیری شده است .

 مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان ادامه داد : انتظارهست که رسانه ها و شبکه های خبری ، اطلاعات اقدامات صورت گرفته کارشناسان خدوم این اداره کل را از  مدیریت اخبار و اطلاعات اداره کل مدیریت بحران دریافت و منتشرکنند. هم اکنون کارشناس این اداره کل به همراه مدیرکل منابع طبیعی و سایرمسوولان درمحل حادثه بسرمی برند و انتشاراین گونه اخبار غیرواقع ، تلاش واجر این عزیزان را که با زبان روزه تلاش می کنند ضایع می سازد.

  حاجی زاده ادامه داد : شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان بهبهان به ریاست معاون  فرمانداراین شهرستان به محض بروز حادثه ، وارده عمل شدند و هم اکنون  سرگرم خدمات رسانی و پشتیبانی ماموران اطفا حریق هستند.  غذا ، اب اشامیدنی ، غذای میان وعده  آنان   با هماهنگی اداره کل مدیریت بحران استان خوزستان توسط این شورا تامین می شود . بنابراین  این شورا که نهاد جدایی از ستاد بحران استان خوزستان نیست !

  وی افزود:  اخلاق حرفه ای رسانه ای اقتضا می کند که صحت و سقم بحران های زیست محیطی و اخبارحوادث غیرمترقبه را ازمنبع اصلی آن که اداره کل مدیریت بحران و درشهرستانها شورای هماهنگی مدیریت بحران است ، جویا شوند. 

آتش سوزی تشان پایان یافت
رئیس اداره محیط زیست بهبهان با بیان اینکه منطقه تشان در حقیقت مرز بین خوزستان و استان کهگلویه و بویراحمد است،گفت: آتش‌سوزی منطقه تشان در بخش خوزستان پس از ۲ روز اطفاء شد اما آتش‌سوزی بخش استان کهگلویه وبویراحمد تاکنون مهار نشده است.

فرخ شیرالی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز، درباره آتش‌سوزی منطقه تشان شهرستان بهبهان اظهار داشت: منطقه تشان در حقیقت مرز بین خوزستان و استان کهگلویه و بویراحمد است و آتش‌سوزی منطقه تشان از سمت خوزستان پس از 2 روز مهار شد.

وی با بیان اینکه آتش‌سوزی بخش استان کهگلویه وبویراحمد تاکنون مهار نشده است، افزود: بخش آتش‌سوزی استان کهگلویه وبویراحمد منطقه کوهستانی و صعب‌العبور است و مسیر ماشین‌رو ندارد همچنین برای دسترسی به قسمت آتش‌سوزی استان کهگلویه وبویراحمد از سمت خوزستان 4 الی 5 ساعت کوهنوردی لازم است.

رئیس اداره محیط زیست بهبهان گفت: دستگاه‌ها و نیروهای استان کهگلویه وبویراحمد و خوزستان همچنین مردم عشایر و روستاهای محلی در این 2 روز برای اطفاء حریق حضور داشتند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه آتش‌سوزی در منطقه کوهستانی است اکنون ارتباط تلفنی ما با نیروهای حاضر در محل آتش‌سوزی قطع شده اما اطلاع داریم که نیروهای نظامی از سمت استان کهگلویه وبویراحمد در محل آمدند و  کار اطفاء حریق را انجام می‌دهند.

شیرالی با بیان اینکه علت آتش‌سوزی مشخص نشده است، توضیح داد: با توجه به اینکه هوا بسیار گرم و حدود 45 الی 50 درجه است و مناطق خشک هستند اگر شیشه‌ای در طبیعت افتاده باشد مانند یک ذره‌بین عمل می‌کند و می‌تواند سبب آتش‌سوزی شود.

وی تصریح کرد: یکی دلایل طولانی شدن زمان اطفاء حریق امکانات اطفاء حریق در شهرستان کم است و همچنین انجام  اطفاء حریق در منطقه کوهستانی با مناطق دشت و مسطح متفاوت هست و تجهیزات و ماشین‌آلات به مناطق کوهستانی دسترسی ندارند.

رئیس اداره محیط زیست بهبهان عنوان کرد: با توجه به حضور بنده در منطقه تشان معتقدم تنها وسیله مناسب اطفاء حریق در این منطقه هلیکوپتر است که بتواند در منطقه تشان آب‌پاشی کند البته هلیکوپتر از خوزستان به منطقه تشان اعزام شده بود اما تنها نیروها را جابه جا می‌کرد.

وی با بیان اینکه در این آتش‌سوزی آسیب جانی به کسی وارد نشده است، تاکید کرد: گردشگران، چوپانان و عشایر پس از آتش روشن کرد برای خاموش کردن آتش دقت کنند و انتظار داریم درصورت آتش‌‌سوزی سریعا به دستگاه‌های مربوطه گزارش دهند به دلیل اینکه هر قدر زمان از آتش‌سوزی بگذرد دامنه آتش وسیع‌تر می‌شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار