ژاپن در حال ساخت سریع‌ترین ابررایانه جهان بوده و امیدوار است از این طریق بتواند مجددا به قطب فعالیت این نوع رایانه‌ها مبدل شود.
کد خبر: ۴۴۱۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱ 14 June 2017
به گزارش تابناک : هدف از تولید این ابررایانه جدید انجام تحقیقات تازه در حوزه هوش مصنوعی است.

ابررایانه جدید ژاپنی‌ها با سرعت ۱۳۰ پتافلاپ فعالیت خواهد کرد و لذا میتوان با استفاده از آن در هر ثانیه ۱۳۰ کوادریلیون (۱۳۰ میلیون میلیارد) محاسبه انجام داد. هر کوادریلیون برابر با ۱۰ به توان ۱۵ است.

ساخت این ابررایانه موسوم به AI Bridging Cloud Infrastructure (ABCI) در آوریل سال ۲۰۱۸ به اتمام می رسد و در آن زمان به قدرتمندترین ابررایانه دنیا مبدل خواهد شد. در حال حاضر چینی ها مالک سریع ترین ابررایانه جهان هستند که سرعت آن ۹۳ پتافلاپ است.

ابررایانه ABCI دارای موشواره یا نمایشگر نخواهد بود و به طور متوسط یک میلیون بار از رایانه های شخصی موجود در بازار سریع تر است. این ابررایانه در عرض یک روز فعالیت ها و محاسباتی را انجام می دهد که برای یک رایانه شخصی ۳۰۰۰ سال به طول می انجامد.

ابررایانه مذکور فضایی برابر با جای پارک ۳۰ تا ۴۰ خودرو را اشغال می کند که برابر با هزار متر مربع است. این ابررایانه ژاپنی ها را برای تولید محصولاتی همچون خودروهای خودران، محصولات رباتیک و وسایل و ابزار پزشکی یاری خواهد کرد.

وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن قصد دارد ۱۷۳ میلیون دلار برای ساخت این ابررایانه و همین طور دو مرکز تحقیقاتی مرتبط هزینه کند.





منبع : سی ان ان 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار