کارگاه آموزشی مالکیت فکری و ثبت پتنت (اختراع)، با همت دفتر پژوهش‎های کاربردی سازمان در مجتمع عالی آموزشی و پژوهشی صنعت آب و برق توسط پژوهشگاه نیرو در قالب قرارداد راه‏اندازی مرکز رشد و توسعه فناوری صنعت آب و برق خوزستان برگزار شد
کد خبر: ۴۴۱۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳ 15 June 2017
 "مهرداد حیدری" مدیر دفتر پژوهشهای کاربردی سازمان، هدف از برگزاری این کارگاه را آشنایی با مباحث حقوق مالکیت فکری، دارائیهای فکری و حقوق مالکیت صنعتی برشمرد و افزود: در این کارگاه دو روزه که با حضور جمعی از کارشناسان سازمان آب و برق و شرکت های مرتبط برگزار شد، موضوعاتی همچون حقوق مالکیت فکری و روش به ثبت رساندن اختراع مطرح و تشریح شد.

 "جلال میرداوودی"، مدرس این کارگاه با اشاره به حقوق مالکیت فکری، حقوق قانونی مربوط به دارایی های فکری که مشخصه هایی مثل علائم جغرافیایی، رسوم و آئین‏ها، دین و مذهب را در بر می‎گیرد انواع دانش سنتی، فولکلور، منابع ژنتیک، آدرس‏های اینترنتی، اسامی اشخاص مشهور و مدارات مجتمع را حقوق مربوط به سایر دارایی های فکری عنوان کرد.

 وی، به حقوق آثار ادبی و هنری شامل، آثار نوشتاری، ادبی، کتاب، مقاله، نشریه و آثار هنری، نرم افزارهای رایانه‏ای، تهیه و نشر آثار، اجرا و چاپ اشاره کرد و در مورد حقوق مالکیت صنعتی گفت: حقوق مالکیت صنعتی بیشتر مربوط به حوزه صنعت و تکنولوژی است که مقولاتی چون حق انحصار، اسرار تجاری، طرح های صنعتی و علائم، از  نشانه‏های این مبحث به شمار می آیند.

مدرس کارگاه درباره موضوع اختراع یادآور شد: اختراع حتما باید تازگی داشته باشد یعنی باید در کل دنیا برای اولین بار ارائه شده باشد و تازگی در سطح ملی برای احراز شرایط اختراع را کافی ندانست.

 وی گام اختراعی را به، بوجود آمدن خودنویس توصیف کرد که اول از پر پرندگان جهت نوشتن استفاده شد و به مرور با ایده های جدید و خلاقانه تبدیل به بیش از هزاران نوع خودنویس در جهان شد.

میرداوودی، سیستم اعلامی و سیستم ماهوی را دو نمونه ثبت اختراع معرفی کرد و سیستم اعلامی را سیستمی برشمرد که در ابتدا پرونده اختراع ثبت می شود و در صورت وجود مدعی در مراجع صلاحیت دار مورد بررسی قرار می گیرد. در سیستم ماهوی، کلیه بررسی‎ها در زمان پذیرش اختراع انجام شده و پس از گذراندن مراحل بررسی ماهوی اختراع ثبت می شود.

وی تصریح کرد: چون حمایت از یک اختراع در کشورهای متعدد هزینه های زیادی را در بر می گیرد، مخترعین باید با دقت و هوشیاری کشورهایی را که در آنها به حمایت نیاز دارند انتخاب کنند.

گفتنی است، حاضران در این کارگاه در آزمون برگزار شده شرکت کردند و بر این اساس گواهی حضور در دوره را نیز دریافت خواهند کرد
منبع: تابناک
برچسب ها: مهرداد حیدری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار