کد خبر: ۴۴۷۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۱ 24 June 2017
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با انتقاد از تخلیه فاضلاب خام شهرهای شوشتر و دزفول به رودخانه گفت: در صورت عدم رفع نقص تصفیه خانه های فاضلاب شوشتر و دزفول، پرونده آن به مراجع قضایی معرفی می شود.

 احمدرضا لاهیجان زاده شنبه در چهل و چهارمین جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون، در سالن شهید رجایی استانداری، با انتقاد از عملکرد شرکت آب و فاضلاب استان در شهرستان های دزفول و شوشتر افزود: عمر این تصفیه خانه ها در حدود چهار تا پنج سال است اما به دلیل نقص فنی، سیستم آنها کارآیی ندارد و فاضلاب خام به رودخانه تخلیه می شود.

وی با اشاره به تاخیر چهار ساله در اجرای تصفیه خانه شرق اهواز نیز گفت: بر اساس آخرین برنامه زمانبندی قرار بود این تصفیه خانه 10 اردیبهشت به بهره برداری برسد اما بر اساس گزارش این شرکت بازهم شاهد تاخیر در احداث آن هستیم.

لاهیجان زاده همچنین از عملکرد شیلات خوزستان در مواجهه با واحدهای غیرمجاز پرورش ماهی انتقاد کرد و افزود: در جلسه 38 شورای حفاظت کارون مقرر شده بود که شیلات از ارسال هر گونه استعلام جدید واحدهای آبزی پروری خودداری و نسبت به تعیین تکلیف کارگاه های پرورش ماهی غیرمجاز اقدام کند اما این مصوبه تاکنون عملی نشده است.

وی با بیان اینکه شیلات هیچ اراده ای برای حل مشکل واحدهای غیرمجاز آبزی پروری ندارد اظهار کرد: در حوزه گرگر، اهواز و محور اهواز- خرمشهر نیز هیچ اقدامی برای کنترل پساب این حوضچه ها انجام نشده است.

لاهیجان زاده در پاسخ به اظهارات خون میرزایی مدیرکل شیلات استان مبنی بر اینکه از آبزی پروری های غیرمجاز هیچگونه حمایتی نمی شود، افزود: تولید این مزارع جزو عملکرد شیلات به حساب می آید اما در زمان برخود هیچ اقدامی نمی شود.

وی تصریح کرد: به عنوان دبیرخانه شورای حفاظت کارون از پیگیری دستگاه های اجرایی ابراز نگرانی می کنیم زیرا بسیاری از مصوبات تکراری و مربوط به سال های قبل است که تاکنون اجرایی نشده است.

لاهیجان زاده در ادامه با اشاره به مطالعات سد گتوند علیا افزود: این مطالعه با همکاری دانشگاه های شیراز، علوم پزشکی اهواز، صنعتی اصفهان و یکی از دانشگاه های آلمان انجام شده است.

وی هدف این مطالعات را میزان تاثیرگذاری انحلال نمک در مخزن سد و میزان فلزات سنگین عنوان کرد و گفت: این مطالعه برخی اطلاعات را درباره سد گتوند اثبات می کند از جمله اینکه تایید شده بیش از 80 درصد شوری مخزن سد گتوند ناشی از نمک های سازند گچساران است.

لاهیجان زاده تاکید کرد: در مرحله بعدی مطالعات می توان نشان داد که چه میزان از نمک های سازند گچساران وارد پایین دست و زمین های خوزستان و رودخانه کارون می شود.

*چهار هزار و 500 هکتار حوضچه غیرمجاز پرورش ماهی
معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز وسعت مزارع پرورش ماهی در استان را 11 هزار و 821 هکتار عنوان کرد و گفت: چهار هزار و 546 هکتار از آنها غیرمجاز هستند.

هوشنگ حسونی زاده با بیان اینکه هیچکدام ازدستگاه ها در برخورد با آبزی پروری های غیرمجاز همکاری نکرده افزود: مصرف بیش از اندازه آب و تخلیه زهاب به منابع آبی از مشکلات این واحدهاست.

وی اضافه کرد: 600 هکتار از حوضچه های پرورش ماهی در اهواز، 70 هکتار در حوضه کرخه و 50 هکتار نیز در آبادان جمع آوری شده است.

حسونی زاده با بیان اینکه شیلات نباید خود را از مقابله با حوضچه های پرورش ماهی غیرمجاز کنار بکشد افزود: این واحدها گونه هایی کشت می کنند که برای استان مضر است و باعث تخریب رودخانه شده است.

وی همچنین گفت: لایروبی کارون (از اهواز تا خرمشهر) سه هزار و 800 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. 

حسونی زاده حجم لایروبی در رودخانه کارون را 22 میلیون مترمکعب دانست و اظهار کرد: در سال های گذشته اقداماتی در پایین دست اهواز و نقاط بحرانی خرمشهر انجام شده اما این اقدامات جامع نیست و نمی تواند کارون را از این وضعیت خارج کند.

وی تصریح کرد: لایروبی کارون قرار بود از بودجه هشت هزار میلیارد ریالی ساماندهی این رودخانه در شورای عالی آب سهمی داشته باشد اما در لحظات آخر حذف شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار