خوزستان نرخ اول رشد سرطان در کشور را دارد، به تازگی یکی از دلایل این رشد افزایش UV یا اشعه فرابنفش است که بالای چهل برای انسان خطرناک است، ولی در استان خوزستان این نرخ بالای عدد 10 اعلام شده و باید فکری برای آن شود
کد خبر: ۴۵۵۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶ 08 July 2017
در حالی که مردم خوزستان همچنان درگیر مشکلات ناشی از ریزگردها و گرفتاری های جانبی آن هستند و گرمای بی سابقه نیز به آن افزوده شده و هیچ اراده ای برای کاهش زیان های این بلیه ها یا جبران ضررهای مالی و تبعات معنوی آنها مشهود نیست، هر روز به نحوی با بزرگ نمایی مشکلات استان و به خصوص اهواز، زمینه برای فرار بیشتر مردم از این استان فراهم می شود. به گونه ای که بیشتر درخواست های کارکنان دولت به ویژه در آموزش و پرورش خوزستان، تقاضای انتقال به استان های دیگر است و این بزرگنمایی ها، نه تنها دردی از دردهای مردم کمتر نمی کند، بلکه به مهاجرت ها دامن می زند.

به گزارش «تابناک»؛ هنوز فراموش نکرده ایم، گزارش هایی مبنی بر این که اهواز آلوده ترین شهر جهان است و همین مشوقی برای مهاجرت از این شهر شد. بعد خبرهایی منتشر شد، مبنی بر اینکه ریزگردهای عراق آلوده به رادیواکتیو هستند که باز هم موجب دغدغه ای دیگر برای مردم استان و اهواز شد. قطعی برق و آب هم که دیدیم، چه ضربه ای به حیثیت این استان زد.

اما این بار که گرمای طاقت فرسای اهواز به حدی رسیده که به عنوان گرم ترین شهر جهان معرفی شد، مسئول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت در مورد اشعه فرابنفش در اهواز هشدار داده و گفته است: «پرتوهای فرابنفش خورشیدی یا UV به اعضای سطحی بدن مانند پوست و چشم آسیب می رسانند و این پرتوها تقریبا اولین و شایع ترین عامل آسیب های پوستی و سرطان پوست هستند، همچنین باعث بروز آب مروارید در افراد می شود و عامل پیر پوستی زودرس است.

با این حال تا کنون کسی برای این معضلات فکری نکرده و مردم این منطقه باید این مشکلات را تحمل کنند. اینها باعث شده تا نارضایتی ها در بین مردم بالا رود. از سوی دیگر، نمایندگان مجلس را نیز به واکنش واداشته است.

پاپی زاده در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: خوزستان حال و روز خوبی ندارد. ساده بگویم، خوزستان دچار مشکلی شده که به این زودی ها حل نمی شود و اگر به آن رسیدگی نشود، آرام آرام سایر استان ها را نیز درگیر خواهد کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: تغییر اقلیم در خوزستان بسیار مشهود است. زمانی که دمای هوا در خوزستان به 54 درجه می رسد و در رده گرمترین شهرهای جهان قرار می گیرد، یعنی این بحث تنها مربوط به خوزستان نمی شود و نشان می دهد، بحران جدی است.

وی افزود: درباره سایر موارد هم وضعیت به همین شکل است، همان گونه که باید گاز استان های سردسیر در فصول سرد سال تأمین شود، باید برق خوزستان هم در تابستان تأمین شود. دمای بالای 54 درجه. چیزی نیست که بشود به راحتی از آن گذشت و باید زمینه ای فراهم کرد تا مردم در خانه های خود بتوانند این دما را تحمل کنند.

وی در ادامه یادآور شد: خوزستان قلب ایران است. بیش از 20 درصد کشاورزی کشور به خوزستان وابسته است. همچنین بیش از 80 درصد اقتصاد نفت ایران به خوزستان وابسته است و بیش از 50 میلیون تن ترانزیت کالا از این استان به داخل و خارج از کشور انجام می شود و می توان گفت که بدون خوزستان آسیب بسیاری به کشور وارد خوهد شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اکنون مردم دچار مشکلات اساسی هستند. ریزگردها از یک طرف مردم را آزار می دهد و حدود بیست سال است که مسئولان اهمیتی به آن نمی دهند و با غفلت مسئولان تبدیل به یک بحران جدی شده است. همچنین بحث بی آبی در کنار پرآب ترین رودخانه های کشور مشکل دیگری است که گریبان این مردم را گرفته است و در نهایت بحث گرماست که سالانه 1 یا 2 درجه به شدت آن فزوده می شود. دمای اعلام شده در رسانه ها، دمایی است که با دماسنج در سایه اندازه گیری شده و اگر در بیرون از خانه یا محل کار باشید، دمای بالای 65 درجه را باید تجربه کنید که وضعیت را بسیار بحرانی کرده است.

نکته بعدی که در این روزها به گوش می رسد، افزایش نرخ رشد سرطان در این استان است. خوزستان نرخ اول رشد سرطان در کشور را دارد، به تازگی یکی از دلایل این رشد افزایش UV یا اشعه فرابنفش است که بالای چهل برای انسان خطرناک است، ولی در استان خوزستان این نرخ بالای عدد 10 اعلام شده و باید فکری برای آن شود؛ اما متأسفانه هنوز دلایل آن هم مشخص نیست.

وی درباره مشکلات برقی در این استان نیز گفت: ظرفیتی که برای برق استان در نظر گرفته شده، پاسخگوی پیک مصرف نیست و جالب آنکه خوزستان بزرگترین تولید کننده و صادر کننده برق است اما خود از این نعمت بی بهره مانده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار