کد خبر: ۴۵۶۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵ 10 July 2017
 انتشار پیام هایی در خصوص استخدام نیروهای غیر بومی در دروازه های ورودی و خروجی گمرک محدوده منطقه آزاد اروند واکنش شهروندان و پاسخ مسئولان سازمان را در پی داشت.

به گزارش ایرنا دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در سال 1392، در سفر استانی دولت تدبیر و امید به استان خوزستان در نخستین اقدام، شهرهای آبادان و خرمشهر را به محدوده سازمان منطقه آزاد افزود تا رونق از دست رفته این دو شهر بازگرداند.

یکی از مزایای تبدیل شدن این دو شهر به منطقه آزاد اروند، اشتغالزایی برای جوانان اعلام شد اما اشتغال برای این منطقه همچنان یکی از مشکلات مهم به شمار می رود.

طی روزهای گذشته در فضای مجازی آبادان مطلبی با موضوع به کار گیری نیروی غیر بومی در گمرک خروجی این منطقه منتشر شده است.

این مهم با عنوان' گمرک دروازهای ورودی شهرهای خرمشهر و آبادان برای تکمیل نیروی خود اقدام به پذیرش نیروی غیر بومی کرده است که اکثر آنها از (تهران، شیراز، کرمانشاه و یاسوج )هستند و در کنار آنها چند نیروی بومی پذیرش کردند تا مورد انتقاد قرار نگیرد'، منتشر شده است.
در این پیام نیز سوالی از نمایندگان مردم شهرهای خرمشهر و آبادان در مجلس شورای اسلامی پرسیده شده که آیا از این موضوع خبر داشته ی ندارند و یا حق سکوت گرفتند.

یکی از جوانان جویای کار آبادانی که خود را امیر عباباف 28 ساله و دارای لیسانس مدیریت معرفی کرد به ایرنا می گوید:با اعلام شدن آبادان و خرمشهر به عنوان منطقه آزاد اروند، موج امیدی در جوانان این دو شهر پدید آمد و هر کدام از آنها که دارای تحصیلات عالی رتبه هم هستند برای اشتغال خود برنامه ریزی کردند.

وی اظهار داشت:در عمل و پس از چندین سال از اعلام منطقه آزاد شدن این دو شهر اشتغال به عنوان مهمترین مشکل جوانان به شمار می رود.

این جوان جویای کار آبادانی افزود:یکی از امیدهای ما برای ایجاد اشتغال استقرار گمرک در گیت های ورود و خروج به آبادان و خرمشهر بود ولی اخیرا اخباری مبنی بر جذب نیرو از سایر استان های کشور حتی پایتخت به گوش می رسد.

یکی دیگر از جوانان خرمشهری نیز می گوید:اشتغال مهمترین و اصلی ترین دغدغه جوانان دو شهر آبادان و خرمشهر به شمار می رود و نگاه ما برای برطرف شدن این مشکل به سازمان منطقه آزاد اروند است.

محسن قاسمی افزود:این روزها شنیده می شود سازمان منطقه آزاد اروند اقدام به جذب نیرو برای کار در گیت های گمرک در ورودی و خروجی محدوده منطقه آزاد اروند کرده است.

وی اظهار داشت:طبق وعده های داده شده مسئولان به ویژه نمایندگان مردم آبادان و خرمشهر در مجلس شورای اسلامی، قرار بود از نیروهای بومی برای جذب در گمرک استفاده شود ولی ظاهرا این وعده ها قرار نیست عملی شود.

**نیروهای غیربومی جایی در منطقه آزاد اروند ندارند
امام جمعه آبادان در این خصوص به ایرنا گفت:اشتغال جوانان یکی از دغدغه های مسئولان به شمار می رود و سازمان منطقه آزاد اروند نقش کلیدی در برطرف کردن آن دارد.

حجت الاسلام علی ابراهیمی پور اظهار داشت:این روزها در فضای مجازی آبادان و خرمشهر خبری مبنی بر جذب نیروی غیر بومی برای استفاده در گیت های ورودی و خروجی این دو شهر شنیده می شود که نمی تواند واقعیت داشته باشد.

وی افزود:اگر چنین چیزی صحت داشته باشد، با تمامی توان برای مقابله با چنین اتفاقی مقابل متولیان امر قرار می گیریم.

امام جمعه آبادان گفت:البته انتشار چنین موضوعی می تواند شیطنت برخی افراد برای زیر سوال بردن اقدامات نمایندگان مردم آبادان و خرمشهر در مجلس شورای اسلامی و مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند باشد.

حجت الاسلام ابراهیمی پور تصریح کرد:همانگونه که از قبل عنوان کرده بودیم جوانان بومی منطقه باید در اولویت اشتغال باشند و اجازه نمی دهیم اتفاقی غیر از این رخ دهد.

** قائم مقام مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند:نیروهای عیربومی در گیت های ورود و خروج مستقر نیستند
عبدالله کعبی قائم مقام مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند در این خصوص گفت:طبق قراردادی که با گمرک ایران پس از تحویل دروازهای ورود و خروج محدوده منطقه امضا شد، مقرر شد که 90درصد از نیروهای استخدامی در گیت ها از افراد بومی شهرستان های آبادان و خرمشهر باشند.

وی اظهار داشت:طبق تعهد گمرک در این خصوص، تنها 10درصد از نیروها باید از نیروهای گمرک استان تامین شده و استخدام نیروی غیر بومی در دروازهای ورود خروجی منطقه آزاد اروند غیر قانونی است.

کعبی گفت:وظیفه دفاع از حقوق شهروندان ساکن در شهرستان های آبادان و خرمشهر با سازمان منطقه آزاد اروند است و نظارت لازم را در این خصوص انجام در صورت تخلف با آن برخورد می کنیم.

وی اظهار داشت:منطقه آزاد اروند طبق قانون، اختیار جذب نیروی انسانی در گیت های ورود و خروج منطقه ندارد و این مهم برعهده گمرک ایران است.

البته برخی کاربران فضای مجازی مدعی اند؛ در صورت تکذیب جذب نیروی غیر بومی در این بخش، چرا اسامی نیروهای جذب شده منتشر نمی شود؟

منطقه آزاد اروند با مساحت 37 هزرا و 400 هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) می باشد که در محل تلاقی دو رودخانه اروند رود و کارون واقع است. 

این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت می باشد که با داشتن ظرفیتی از قبیل حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به گزارش ایرنا اسفند سال گذشته در پی وعده رئیس جمهوری برای توسعه منطقه آزاد اروند و در راستای اجرای مصوبه دولت مبنی بر استقرار گمرک در مبادی ورودی و خروجی منطقه آزاد، بر اساس صورتجلسه پیشنهادی هیات مأمور رسیدگی، این مهم مورد موافقت رئیس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

گیت های گمرک منطقه آزاد اروند اردیبهشت سالجاری با حضور اکبر ترکان دبیر شورایعالی مناطق آزاد و وی‍ژه اقتصادی کشور و جمعی از مسئولان استان افتتاح شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار