حلقه مفقوده بحران بی برقی بهمن 95؛
مصرف برق در استان خوزستان با 8 هزار مگاوات پس از تهران در جایگاه دوم است اما این استان تنها 220 پست برق دارد و این در حالی است که مصرف برق در استان فارس حدود 4 هزار مگاوات یعنی نصف خوزستان است اما بیش از 270 پست برق دارد
کد خبر: ۴۵۸۹۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷ 13 July 2017
گزارش کمیسیون انرژی مجلس درباره وقایع بهمن ماه سالگذشته و قطعی های مکرر برق در استان خوزستان که جریان زندگی عادی در این استان را با مشکل روبرو کرده بود به قصور مسئولان مربوطه در عدم کنترل و مدیریت مناسب موضوع صحه گذاشت با این وجود به نظر می رسد این قصور و ضعف صرفا به یک دوره کوتاه سه یا چهارساله محدود نمی شود اگر مسئولان این مدت هم به سهم خود باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.

نکته ای که در این میان وجود دارد این است که با وجود نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری در زمینه برق استان بعنوان یکی از زیرساختای اصلی و ضروری و کمبودهای زیاد در این رابطه، چرا مسئولان و نمایندگان استان در بیشاز یکدهه گذشته در این زمینه سکوت کرده بودند؟

به گزارش  تابناک خوزستان، مصرف برق در استان خوزستان با 8 هزار مگاوات پس از تهران در جایگاه دوم است اما این استان تنها 220 پست برق دارد و این در حالی است که مصرف برق در استان فارس حدود 4 هزار مگاوات یعنی نصف خوزستان است اما بیش از 270 پست برق دارد.

طبیعی است تعداد کم پست های برق باعث فراگیری خاموشی ها در زمان بروز مشکل در یکی از پست ها می شود و بخش عظیمی از مناطق را دچار خاموشی می کند. موضوعی که بهمن ماه سال گذشته بخوبی نمایان شد. بگفته کارشناسان، در صورتی که پراکنش و تعداد پست‌های برق بیشتر باشد، وقتی یک پست دچار مشکل شود، درصد محدودتری از مردم دچار مشکل بی‌برقی می‌شوند. ضمن آنکه می‌توان بار را بر روی سایر پست‌ها نیز تقسیم کرد

سال گذشته و پس از وقوع بحران بی برقی استاندار خوزستان آمار دیگری هم ارائه کرد و گفت: دلیلی ندارد که در مشهد که مصرف برق آن حدود 1300مگاوات است، تعداد کلیدهای اتوماتیک بیش از 800 کلید باشد اما اهواز با بیش از 2400 مگاوات برق مصرفی، تعداد کلیدهای اتوماتیک آن 75 کلید باشد؛ این شرایط ظرف 10 سال گذشته به وجود آمده و استانداردهای لازم رعایت نشده است.

استاندار خوزستان با بیان این‌که بیشترین تعداد پست‌های برق موقت در استان خوزستان است، اظهار کرد: از 220 پست برق موجود در استان خوزستان بیش از 75 پست برق موقت است، یعنی حدود 30 درصد پست‌های برق خوزستان موقت است و این مساله در حالی است که خوزستان دارای مصرف برق بالایی به دلیل وجود صنایع گسترده است و این مساله به هیچ عنوان پذیرفته نیست.

شریعتی خاطر نشان کرد: از هشت ماه گذشته این مساله به وزیر نیرو اطلاع داده شده است و در این جهت به دنبال اصلاح مسایل و مشکلات استان هستیم. راه دراز است و کار سنگین و بسیار پرهزینه؛ زیرا این کارها حدود 10 یا 11سال است که یا انجام نگرفته یا اگر کاری شده، بسیار کم بوده است و اکنون به جبران این کم‌کاری‌ها هستیم.

حال جای این سوال باقی است که براستی آیا مسئولانی که در یک دهه و نیم گذشته در خوزستان مسئولیت داشته اند هم نسبت به عملکرد ضعیف خود پاسخگو هستند؟ اگر توجیه آنها نبود اعتبارات لازم بوده آیا این مشکلات را به نمایندگان مجلس و وزارتخانه های مربوطه و مسئولان ارشد کشور اطلاع داده بودند؟

آیا پذیرفتنی است  در خوزستان، قطب اقتصاد مملکت و تامین کنده بخش اعظم بودجه کشور و وجود تاسیسات بزرگ نفت و گاز و پتروشیمی و... شاهد این حجم کمبودها در زیرساخت های برق رسانی باشیم؟

براستی مسئولان وزارت نیرو بر چه اساسی در همه این سالها اعتبارات و امکانات را توزیع می کردند؟ اگر خوزستان بیشترین نیاز و مصرف برق بعد از تهران را دارد پس چرا تعداد پست های برق آن از شهرهایی چون شیراز کمتر است؟ چرا بخش عمده پست های برق استان، موقت هستند؟ ملاک و معیار برنامه ریزی های وزارت نیرو در این زمینه ها در این سالها چه بوده است؟

به نظر می رسد حلقه مفقوده ی بحران بهمن ماه 95، ناکارآمدی، ضعف و انفعال مسئولان مربوطه در سطح استان و وزارت نیرو در 15سال گذشته است و لازم است آنان هم امروز پاسخگوی عملکرد خود باشند تا مسئولان امروز استان هم روزی نسبت به عملکرد امروزشان به افکار عمومی پاسخگو باشند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار