کد خبر: ۴۶۰۱۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۶ 15 July 2017
شهرستان ایذه یکی از شهرهای مهم استان خوزستان است که در کنار رودخانه کارون و 3 سد عظیم واقع است و سالها که با چاه آب آن تامین می شود که با پایین آمدن دبی و خشک‌ شدن چاه ها ، با مشکل بحران جدی آب مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا شهرستان ایذه در استان‌ خوزستان با توجه بر اینکه در سطح استان و کشور به عنوان یکی از پر آب ترین شهرهای استان شناخته شده اما در حال حاضر مردم این شهر با مشکل جدی کم آبی و بی آبی روبه رو شده اند. 

با توجه که این روزها به دلیل خارج نشدن آب از لوله های در برخی نقاط، آبرسانی با تانکر انجام میشود و کار و‌کاسبی آب فروشها در این شهر‌رونق فراوان پیدا کرده است.

در این خصوص عالیپور شهروند ایذه ای اینگونه گفت؛ در سال های پیش شهرستان ایذه یکی از شهرستان های خوش آب و‌هوا در استان‌خوزستان بود که آن‌را به استان چهارمحال مقایسه می کردند، اما این‌روزها آب بخار شده از پشت سدهای کارون 3 و 4 موجب شرجی کردن و افزایش دمای شهرستان نموده که این اصلا برای ما خوشایند نیست.

حسینی دیگر شهروند در این باره گفت؛ بیش از 30‌سال است که آب در ایذه بصورت جیره بندی توضیح‌می شود و تنها 6 ساعت در طول شبانه روز قلبلیت دریافت آب از لوله کشی های شهر‌وجود داشت، که متاسفانه این‌ روزها در برخی‌نقاط به زیر دوساعت، آنهم با فشار کم و در برهی نقاط که عملا آبی در لوله ها وجود ندارد.

در ادامه یکی دیگر از شهروندان اهل دهدز با اشاره به ضرب المثل آب در کوزه و ما تشنه لبان گرد جهان‌می گردیم بیان داشت؛ شهر دهدز در میان دو سد عظیم کارون 3 و کارون 4 و شهر ایذه میان 3 سد کارون 3 ، کارون‌4 و شهید عباسپور اما حتی برای آب شرب ما دچار‌مشکل باشیم.

وی در ادامه گفت؛ روزی که قرار شد سنگ بنای این سد گذاشته شود، به ما گفتند یکی از برنامه های آن تامین آب شرب و کشاورزی شماست، زمین های ما را به زیر آب بردند، ما را وادار به کوچ اجباری نموده، حال نه تنها آب کشاورزی به‌ما ندادند، بلکه‌در‌تامین آب شرب ما هم با اکراع برخورد می کنند.

غلامرضا نعمتی رییس اداره آب شهرستان ایذه در خصوص تامین آب ایذه گفت ؛ تنها رفع مشکل تامین آب شهرستان ایذه همان انتقال آب کارون 3 می باشد که دوستان در حال تلاشند برای انتقال اما حفر‌چاه ها تنها یک‌مسکن، برای شبکه ی آب شهرستان است‌.

محسن بیرانوند فرماندار ایذه مشکل آب را یک‌مشکل جدی دانست و گفت؛آب ایذه از 12 حلقه چاه تامین می شود که‌مجوز حفر 4 حلقه ی دیگر‌به‌ ما داده شده است که در حال حفاری هستیم که خوشبختانه یکی از خلقه های جدید بزودی به شبکه ی آب شهری اضافه می شود، که بسیار آب با کیفیت و‌مطلوبی است، منتها اندازه و‌ تولیدش طوریست که باید مدیریت شود، اما در‌حال تلاش هستیم که از این بحران عبور کنیم.

بیرانوند در خصوص زمان رفع این کمبود آب بیان کرد؛انشاا... تمام تلاش خودمان را انجام خواهیم داد که دیگر کمبود آبی در شهرستان‌ وجود نداشته باشد، اما حل مشکل اساسی آب ایذه همان برداشت آب از پشت سد کارون 3 می باشد،که بنده،جناب استاندار و ‌آقای نماینده با توجه به‌مشخص شدن پیمانکار آن به‌جد دنبال عملیاتی شدن آن هستیم.

هدایت ا... خادمی نماینده شهرستان های ایذه و‌باغملک با اشاره به بی آبی ایذه اظهار کرد؛ سال هاست که آب ایذه و دهدز جیره بنده‌بوده و متاسفانه با وجود سد های عظیم آب در اطراف آنها ، آب شربشان را از چاه ها تامین میکردند که دیگر این چاه ها توان تامین آب این شهرستان را نداشته، لذا مهمترین امر و تنها راه حل مشکل آب مردم ایذه، انتقال آب از پشت سد کارون 3 است که اقداماتی انجام‌گرفته ، مناقصه ی آن انجام شده و یک‌شرکت نروژی برنده این‌مناقصه شده که منتظر دریافت اسناد آن بوده ایم‌تا این پروژه بزرگ شروع به کار شود.

غلامرضا شریعتی استاندار نویسنده‌ای در بازدید از بخش دهدز در‌خصوص تامین آب شهرستان ایذه اظهار‌کرد؛یک شرکت نروژی برنده پروژه ی انتقال آب کارون سه به دشت های ایذه، باغملک ،هفتکل، رامهرمز شده، که منتظر حضور‌جهت اخذ قرار داد هستیم،در صورتی که حضور نیابد، کار به نفرات دوم و سوم که‌قرارگاه خاتم و یک‌شرکت چینی بوده‌واگذار می شود.
وی افزود؛ مناقصه بصورت فاینانس بوده که ربیس جمهور در آخرین سفر خود قبل از انتخابات در خوزستان قول تامین بودجه این‌پروژه ی بزرگ را دادند.

شهرستان ایذه داری دو شهر ایذه و دهدز است که این روزها با بحران کمی آب دسته پنجه نرم می کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار