کد خبر: ۴۶۱۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳ 17 July 2017
نشست خبری مدیر کل بهزیستی خوزستان به مناسبت هفته بهزیستی با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات اداره کل بهزیستی برگزار شد.

به گزارش شوشان ، غلامرضا صدیق راد مدیرکل بهزیستی خوزستان با بیان آنکه شعار امسال سازمان بهزیستی محور مسئولیت و سلامت اجتماعی است، گفت: در بحث سلامت بیشتر موارد جسمی مد نظر است در حالی که سلامت روانی و اجتماعی دو شرط مهم سلامت است. سلامت اجتماعی مورد مهمی است که باید در تعریف و کارکرد آن بازنگری شود تا به درستی جا بیفتد.

صدیق راد ادامه داد: لازم است طرح سلامت اجتماعی در دل طرح تحول نظام سلامت مطرح شود تا مورد توجه قرار بگیرد. اهل رسانه و نویسندگان، بحث های مربوط به اعتیاد، خشونت، کودک آزاری، خودکشی و ده ها مساله دیگر را در رسانه ها مطرح کنید و در مورد تبعات آن یادداشت بنویسید تا بتوانیم طرح سلامت اجتماعی را در نظام تحول سلامت قرار دهیم. اگر چنین امری محقق شود می توانیم با برنامه های از پیش تهیه شده از بسیاری از مقوله های این چنینی جلوگیری کرد.

مدیر کل بهزیستی خوزستان اقدامات بهزیستی در مقابله با آسیب های اجتماعی را در سه سطح عنوان کرد و افزود: در پیشگیری اولیه به دنبال آن هستیم که بیماری اتفاق نیفتد، اگر بیماری رخ داد در مرحله دوم به دنبال درمان هستیم و در مرحله سوم در صورت جواب ندادن درمان به دنبال توانبخشی خواهیم بود. مثلا در بحث اجتماعی طلاق در وهله اول تلاش می کنیم که شرایط طلاق رخ ندهد، اگر رخ داد به دنبال درمانش و جلوگیری از طلاق هستیم و اگر این مرحله نیز جواب نداد به دنبال چتر حمایتی برای خانواده ها هستیم.

وی اضافه کرد: سازمان بهزیستی در سه حوزه توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری از معلولیت های و آسیب های اجتماعی فعالیت می کند و دو نوع خدمات را ارائه می دهد، این سازمان 152 وظیفه به صورت چراغ خاموش انجام می شود و ضرورتی برای کار تبلیغاتی ندارد. مثل طرح غربالگری ناشنوایی که در همه زایشگاه های استان انجام می شود. اگر نوزادی مشکل شنوایی داشته باشد برای کاشت حلزون معرفی می شود و 50 درصد هزینه 6 میلیونی آن پرداخت می شود و هزینه تربیت آموزش شنیداری آن را بعد از کاشت حلزون به مدت 6 ماه پرداخت می کند.

صدیق راد ادامه داد: در بحث پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی، طرح پیشگیری از تنبلی چشم را پیگیری می کنیم، در سال گذشته 95 درصد کسانی که نیاز به معاینه داتشند انجام شد و از تعداد زیادی نابینا توسط این آزمایشگاه ها و آموزش های اولیه ای که به خانواده ها داده می شود جلوگیری به عمل آمد. در حوزه توانبخشی فعالیت های گسترده ای در خدمات دهی به معلولین جسمی، روحی و ذهنی به صورت پرداخت مستمری مانند خدمات کمک توانبخشی انجام می شود، در این طرح توانبخشی کلیه وسایل خدماتی (ویلچر، سمعک و ..) به صورت رایگان به مدد حویان تحویل داده می شود.

مدیر کل بهزیستی خوزستان در بحث مربوط به معلولین ذهنی ادامه داد: معلولین هوشی زیر 25 در مرکز نگهداری می شود، 25 تا 50 در مراکز روزانه به صورت صبح تا ظهر خدمات می گیرند و هزینه آن را پرداخت می کنیم، معلولین هوشی 50 تا 70 نیز در مراکز روزانه خدمات آموزشی را به وسیله قراردادهایی که در سطوح مختلف شهر و شهرستان انجام دادیم می بینند. در بحث معافیت از خدمت سربازی؛ خانواده هایی که معلول داشته باشند یک نفر معاف می شود و تمام دانشجویان تحت پوشش بهزیستی شهریه تحصیل آنها در مقاطع مختلف پرداخت می شود.

صدیق راد مستمری بگیران سازمان بهزیستی را 17 هزار و هشتصد سی و چهار نفر عنوان کرد و افزود: علاوه بر این ارقام بقیه مدد جویان از خدمات جانبی سازمان بهزیستی استفاده می کنند، 24 هزار معلولین بحث توابخشی مبتنی بر جامعه هستند و در روستاها خدمات می گیرند، 2 هزار نفر در مراکز شبانه روزی نگهداری می شوند و در سال گذشته در این مورد 10 میلیارد تومان هزینه شد. 3859 نفر نیز در مرکز روزنامه ما از خدمات بهره مند می شوند و 11 میلیارد در سال گذشته در این بخش هزینه شد. همچنین 11 میلیارد ریال برای ساخت 280 واحد به خانواده های تحت پوشش کمک بلاعوض پرداخت شد.

وی ادامه داد: در دفتر پیشگیر از معلولیت 15 دفتر مشاوره ژنتیک وجود دارد تا تمام زوج ها بیش از ازدواج به این دفاتر مراجعه کنند، 30 مرکز غربالگری شنوایی وجود دارد که تا کنون 85 درصد جامعه هدف را پوشش داد و 12 هزار نفر غربالگری ژنتیکی شد. در دفتر اعتیاد 96 کمپ فعال است، 70 مرکز درمان سرپایی مجوز دارند و 15 مرکز کاهش آسیب اجتماعی فعالیت می کنند. همچنین 78 مرکز مشاوره روانشناسی، 6 مرکز روانشناسی محلی، 44 پایگاه اجتماعی سلامت و 55 موسسه غیر دولتی در رابطه با آسیب های اجتماعی فعالیت دارند. در دفتر آسیب های اجتماعی نیز پایگاه اورژانس اجتماعی با هدف کاهش بحران های خانواده فعالیت می کند.

صدیق راد در بحث اشتغالزایی معلولین اضافه کرد: سال گذشته به 96 نفر وام های 10 تا 15 میلیونی جهت اشتغال پرداخت شد و امسال نیز 44 میلیارد تسهیلات از طرف بانک ها تخصیص داده شده است که تا کنون 15 میلیارد آن پرداخت شد. در حال حاضر 32 هزار زن بی سرپرست و بد سرپرست تحت پوشش این نهاد حمایتی است و 56 موسسه خیریه در زمینه اشتغال با ما همکاری دارند و مقداری از مسئولیت ما را کم کرده اند. دیگر آنکه به 13 هزار 500 نفر دانش آموز بی سرپرست یا بد سرپرست خدمات داده می شود و 180 نفر از کودکان بی سرپرست در مراکز نگهداری می شوند و 85 هزار از سازمان خدمات توانبخشی می گیرند.

مدیر کل بهزیستی خوزستان در تشریح برنامه های هفته بهزیستی استان گفت: 15 مرکز خدمات اجتماعی در مناطق استان و حاشیه، 11 اورژانس اجتماعی، یک مرکز اعتیاد بانوان در دزفول، یک مرکز خانه امن برای زنان بی سرپرست و بی سرپناه در شهر اهواز افتتاح می شوند. همچنین بنا است در این هفته دو مرکز شبانه بانوان در اندیمشک و بهبهان، مرکز توانبخشی دزفول و دو مرکز پشتیبانی در شهرهای اهواز و آبادان افتتاح شوند. 

صدیق راد در زمنیه همکاری سازمان ها در خصوص بحث اشتغال و دیگر موارد گفت: در بحث 3 درصد سهمیه اشتغال معلولین در سازمان ها وقتی آزمون ها به صورت رسمی صورت بگیرد سهمیه اعمال می شود ولی در بحث اشتغال با مشکلاتی مواجه هستیم که آن 3 درصد کم رنگ می شود. در دیگر موارد خیلی از دستگاه ها در سلامت اجتماعی نقش دارند ولی ایفای نقش اصلی را بهزیستی ایفا می کند، لذا نیاز به همکاری بین بخشی و اراده جمعی برای مقابله با این آسیب ها وجود دارد. لازم است دستگاهایی که در تقسیم وظایف ملی به آنها مسئولیت هایی داده شد، به وظایف خود عمل کنند تا از مسئولیت های بهزیستی کاسته شود.

وی در خصوص خانواده های تحت پوشش بهزیستی استان در مقایسه با کشور و اعتبار تخصیص داده شده گفت: در دفتر امور زنان خانواده 20 درصد این پوشش در بهزیستی خوزستان است، اعتبار ملی به اندازه کافی در این دفتر پرداخت می شود اما خدماتی که باید انجام دهیم بسیار وسیع است و با این اعتبارات برطرف نمی شود. لازم است خیرین و سازمان هایی که به نوعی در تنظیم برنامه و بودجه موثر هستند از بهزیستی حمایت کنند، کما اینکه در حاضر خیرینی با ما هکاری دارند که از آنها تشکر می کنم.

مدیر کل بهزیستی خوزستان در زمینه بحث حاشیه نشینی و اشتغال بانوان افزود: در زمینه حاشیه نشینی تقسیم کار ملی انجام شده است که هر سازمان چه وظایفی را باید انجام دهد، به تبع همین تقسیم کار وظیفه بهزیستی بحث اورژانس اجتماعی و خدمات اجتماعی است که از 15 پایگاه خدمات اجتماعی که افتتاح می شود 11 تا در مناطق حاشیه ای است.

صدیق راد شرایط فرزند خواندگی را نیز تشریح کرد و گفت: برای ما مهم است که کودک را به چه خانواده ای واگذار می کنیم و از چه موقعیت اجتماعی فرهنگی برخوردار است. مساله دیگر این است که تعداد تقاضا بیشتر از عرضه است که این نیز کار واگذاری را مشکل می کند، مثلا در حال حاضر 20 کودک در شیرخوارگاه داریم و 300 متقاضی، بعضی از این کودک ها هم به خاطر حکم قضایی واگذاری آنها غیر ممکن است.

مدیر کل بهزیستی خوزستان استخدام کارمندان قراردادی این سازمان را منوط به قبول شدن در آزمون ادواری و ارائه دستورالعمل جدید دانست و ادامه داد: در بحث مسکن خانواده های تحت پوشش باید سازمان های متولی اقدام به ساخت مسکن بکنند و ما کارهای تسهیلی را انجام دهیم. در این مورد خانواده هایی که بیش از دو معلول دارند 36 مورد خریداری خانه داشتیم، 45 مورد در روستاها توسط بنیاد مسکن ساخت و ساز شد و در شهرهای مختلف زمین های گرفته شد و با کمک خیرین در حال ساخت و ساز است. همچنین به خانواده شهری که دو معلول دارند 30 میلیون کمک بلاعوض با کمک سازمان ها پرداخت می شود و در روستاها این رقم به 18 میلیون می رسد. دیگر خانوادهای تحت پوشش نیز 10 میلیون بلاعوض پرداخت می شود.

صدیق راد مهم ترین بحث سازمان بهزیستی را توانمند سازی داسنت و افزود: مهم ترین بحث در فرایند اشتغال خودباوری برای ورود به بازار کسب و کار و گرفتن تسهیلات است، در حال حاضر تفاهم نامه های مختلفی در زمینه آموزش مددجویان منعقد کردیم و در حال آموزش به مدد جویان هستیم.

مدیر کل بهزیستی خوزستان از شهروندن خواست تا کودکان بد سرپرست را با خط 123 اطلاع دهند تا رسیدگی شود و افزود: کودکان خیابانی به سه دسته متکدی، کار و خیابانی تقسیم می شوند، برای کودکان کار برنامه های آموزشی داریم تا مهارت زندگی را یاد بگیرند و کودکی کنند، کودکان تکدی گری که رسیدگی به آنها وظیفه شهرداری است را نیز شناسایی کردیم و با همکاری یک موسسه خیریه یک مرکز آموزشی حمایتی برای آنها راه اندازیی کردیم. اما کودکان خیابانی که همه زندگی آنها در خیابان است را آمادگی داریم تا حمایت های کامل برای نگهداری از آنها را انجام دهیم.

صدیق راد در خصوص کودکان بازمانده از تحصیل گفت: با کمک وزارت رفاه سامانه ای راه اندازی کردیم تا با توجه به اسناد آموزش پرورش و دیگر بانک های اطلاعاتی خانواده این کودکان شناسایی شود که کجا هستند، در این مورد 1217 مورد شناسایی شد و به اطلاعات آنها دسترسی پیدا کردیم. در ادامه با 10 موسسه خیریه در 9 شهرستان استان قرار داد منعقد شد و اطلاعات نرم افزار به آنها داده شد که به درب منازل بروند و برنامه مددکاری را انجام دهند تا در مهر ماه تعداد زیادی از این کودکان به چرخه آموزش برگردد.

وی در خصوص جمع آوری معتادان از سطح شهر گفت: سال گذشته 480 معتاد متجاهر از سطح شهر جمع آوری شد و مراکز سازمان بهزیستی اسکان داده شد، اگر این افراد مجددا سراغ اعتیاد بروند مجرم شناخته می شوند، در دیگر موارد نیز با هماهنگی دادستانی اقداماتی در دست تهیه داریم.

مدیر کل بهزیستی خوزستان تماس های با موضوع کودک آزاری در سال 95 را 30 مورد عنوان کرد و افزود: در چنین مواردی اورژانس اجتماعی حضور پیدا می کند و به موضوع رسیدگی می کند، هم چنین از طریق آموزش و پرورش و مهد کودک ها آموزش های لازم برای پیشگیری از کودک آزاری به کودکان و خانواده های آنها داده می شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار