کد خبر: ۴۶۴۷۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸ 23 July 2017
استاندار خوزستان در شورای اشتغال که ظهر امروز 31 تیرماه در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد، با بیان این که بهبود رشد اقتصادی به قیمت ثابت در فعالیت های کاربر، اصلی ترین لازمه بهبود نسبت اشتغال است، اظهار کرد: این فعالیت ها به طور مشخص در حوزه فعالیت صنایع کوچک و متوسط مثل صنایع جانبی بخش کشاورزی و پایین دستی فولاد محقق می شود. 

وی افزود: سهم فعالیت استان از استخراج نفت و گاز به طور طبیعی درGDP (تولید ناخالص داخلی) استان حدود 50 درصد است ولی سهم استان از اشتغال در این زمینه تنها 4 درصد است بنابراین رشد فعالیت استخراج نفت خام و گاز طبیعی در استان ، گرچه سرمایه بر است و تولید سرانه ملی را بالا می برد، ولی در بهبود اشتغال استان تاثیر چندانی ندارد.

استاندار خوزستان افزایش ظرفیت های تولید کالا و خدمات را لازمه بهبود رشد اقتصادی دانست و گفت: باید زمینه لازم برای سرمایه گذاری در استان فراهم شود، موانع پیش رو را از میان بردایم، ظرفیت استان را برای تولید کالا و خدمات در بخش های مختلف بالا ببریم و تنها به حوزه نفت بسنده نکنیم. 

وی با انتقاد از استعلام های 21 گانه برای صدور مجوز واحدهای صنعتی بیان کرد: در حالی که استعلام ها در برخی استان ها از 7 یا 10 مورد تجاوز نمی کند، برای راه اندازی یک واحد صنعتی در خوزستان، از 21 سازمان باید استعلام شود که نخستین دلیل ناامیدی و دلسردی سرمایه گذاران است. متاسفانه در استان، هر سازمان به راه خود می رود و همگام با آهنگ استان حرکت نمی کند و تا زمانی که این مشکل رفع نشود، پروسه معیوب جذب سرمایه گذار در خوزستان ادامه خواهد داشت.

شریعتی یادآور شد: دیگر از ضروریات جذب سرمایه گذار برای افزایش ظرفیت تولید کالا و خدمات در استان، بهبود بهره وری عوامل تولید است که باید اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهیم و به سمت بهبود شرایط حرکت کنیم. پیشنهاد می کنم موارد بهبود بهره وری توسط سازمان های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی شناسایی و در کارگروه رفع موانع تولید ارائه و در خصوص آن تصمیم گیری شود. 

استاندار خوزستان شناخت عوامل افزایش بهره وری تولید را تنها راه ارائه راهکارها درخصوص افزایش سرمایه گذاری خواند و گفت: بدون شناخت موانع افزایش سرمایه گذاری و تولید، امکان یافتن راه حلی در این مورد ممکن نیست. آسیب شناسی اشتغال حتما باید با همکاری فکری سطوح پایین از جمله بخشدار، فرماندار و مسئول دستگاه اجرایی در سطح شهرستان و با یک نگرش علمی و مطالعات مداوم و معتبر انجام شود چون با نسخه نویسی و نسخه پیچی برای شهرها، راه به جایی نخواهیم برد.

وی با بیان این که باید در شیوه برگزاری جلسات شورای اشتغال بازنگری صورت گیرد، عنوان کرد: حضور در جلسات استانی اگر چه بهره خود را دارد، ولی در راستای رفع بیکاری و اشتغال زایی، بدون انجام کارهای جانبی و پیش زمینه ها، تاثیری نخواهند داشت. اگر می خواهیم جلسات جنبه عملیاتی و کاربردی پیدا کند و در پایان هر فصل گزارش موثری را ارائه کنیم باید در شیوه برگزاری جلسات تجدید نظر کنیم.  

شریعتی با اشاره به لزوم معرفی یک متولی در بحث اشتغال در خوزستان گفت: اگر بخش اشتغال استان یک متولی داشته باشد، از ناهماهنگی و عدم تمرکز دستگاه ها جلوگیری می شود. برای این منظور یک نفر را به عنوان مشاور عالی اشتغال به عنوان مرجع پیگیری ها در بحث اشتغال منصوب می کنم. 

استاندار خوزستان با انتقاد از بالا بودن نرخ بیکاری استان نسبت به آمار کشوری و لزوم حرکتی هماهنگ به سمت اشتغال زایی، عنوان کرد: نرخ بیکاری در کشور مناسب نیست ولی این عدم تناسب در استان خوزستان بیش تر و موانع سرمایه گذاری هم زیاد تر است. نرخ بیکاری در استان (بین 15 تا 29 سال) عدد بالایی است و برای خوزستان پذیرفتنی نیست لذا باید سیاست گذاری و بستر مناسب برای ایجاد اشتغال در استان فراهم شود تا این مسئله مسولان را بیش از این زیر سوال نبرد.

وی ادامه داد:  ایجاد پنجره واحد توسط معاونت اقتصادی استانداری کار زیرساختی خوبی است ولی باید هرچه زودتر به نتیجه برسد تا موانع موجود در سرمایه گذاری را از میان برداریم.

شریعتی  با بیان این که دستگاه های اجرایی متولی استان دغدغه رفع مشکل اشتغال را ندارند، گفت: بالا بودن نرخ بیکاری در استان نمایان گر آن است که در استان کمتر برای مشکل بیکاری وقت می گذاریم و توسعه و ایجاد اشتغال دغدغه دستگاه های استان نیست ولی دستگاه های اجرایی و بانک ها باید در این مسیر به حرکت درآیند.

وی با اشاره به این که اشتغال زایی ملاک سنجش دستگاه های دولتی استان خواهد بود، خاطرنشان کرد: درد جوانان استان را درد خودمان نمی دانیم. مسئله اشتغال را هدف و ملاک برای سنجش قرار نداده ایم. اکنون وزارت کشور یکی از شاخص های سنجش را بحث اشتغال قرار داده است و ملاک سنجش عملکرد دستگاه های اجرایی استان بحث اشتغال زایی به تناسب سازمان شده است که اقدام بسیاری خوبی است.

استاندار خوزستان ادامه داد: یکی از معیار های سنجش مدیران، میزان دخالت، تاثیرگذاری و موفقیت آن ها در تحقق اشتغال پیش بینی شده برای آن دستگاه است.  تعریف و تمجیدها در جلسات کارگروه اشتغال مشکلی را حل نمی کند لذا باید آن را جدی گرفت و با رویکرد عملیاتی برگزار کرد. 

شوشان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار