کد خبر: ۴۶۵۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰ 23 July 2017
معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان با بیان این‌که وابستگی به دولت در فرهنگ عمومی استان رخنه کرده است، گفت: نفت، گاز، پتروشیمی، نیشکر و سایر امورات خوزستان که به نوعی به دولت وابسته هستند، آینده، گذشته فرهنگی، نوع تعامل و شیوه تفکر ما را کاملا دولتی کرده‌اند.

قدرت‌الله دهقان در نشست شورای مبارزه با قاچاق کالا و ارز که امروز (اول مردادماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با انتقاد از وابستگی بخش خصوصی به دولت، اظهار کرد: بخش خصوصی فشل است، به گونه‌ای که حتی قدرت اعمال برخی منویات مدیریت‌های خود را ندارند چه برسد به اجرای سیاست‌های نظام.

وی با بیان این‌که بخش خصوصی و به ویژه تعاونی‌های استان خوزستان به روز نیستند، افزود: دولت جمهوری اسلامی امکانات لازم و مورد نیاز صادرات سوخت را برای تعاونی‌ها فراهم کرده است. چه طور استان‌های خراسان شمالی، رضوی، جنوبی و سیستان بلوچستان با وجود تمام مشکلاتی که دارند صادرات سوخت را به کشور افغانستان انجام می‌دهند؟ آیا این تعاونی‌های این استان‌ها از طریق استانداری‌ها موفق به انجام این کار شده‌اند؟

معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان ادامه داد: در بررسی میدانی که در این زمینه از استان خراسان داشتیم متوجه شدیم که بخش خصوصی این استان بسیار فعال و زنده و به روز است. در خوزستان اما یکی از گرفتاری‌های ریشه‌ای و پایه‌ای، عدم توانمندی بخش خصوصی و وابستگی به سیستم دولتی است. بدون تردید خوزستان یکی از دولتی‌ترین استان‌های کشور است. این سطح وابستگی به دولت ضمن رخنه کردن در فرهنگ عمومی استان خوزستان، بر شیوه تفکر و تعامل ما نیز اثر گذاشته است.

دهقان با اشاره به نبود بخش خصوصی زنده و پویا و فعال و پای کار در خوزستان و واکنش به اعتراض برخی مبنی بر این‌که این موضوع ناشی از شیوه برخورد و رفتار دولت با بخش خصوصی بوده است، گفت: نقش سختگیری‌های سیستم دولتی در این زمینه را انکار نمی‌کنیم. همچنین منکر این مساله نیستیم که برخی تصمیمات ما از نشاط بخش خصوصی جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: تمام این عوامل موجب شده تا خوزستان یکی از دولتی‌ترین استان‌های کشور شود. نوع وابستگی روانی و ذهنی و فرهنگی به دستگاه‌های دولتی، سیستم بخش خصوصی را فشل کرده است، زمانی قادر به شکوفایی خواهیم بود که دولت را در ذهن خود صفر کنیم. در سیستان و بلوچستان، چابهار فاصله‌ای 700 کیلومتری با مرکز استان دارد که تقریبا معادل مسیر اهواز تا قم است اما چابهار با وجود داشتن شن‌زار و اقلیم خاص به علت عدم وابستگی به دولت دارای بالاترین سهمیه سوخت صادراتی در کشور است.

معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان خروج استان از وضعیت فعلی وابستگی به دولت را مستلزم انجام اقدامات ریشه‌ای و فرهنگی بسیار زیادی دانست و تصریح کرد: وابستگی به دولت مصیبت‌بارترین وضعیت را برای خوزستان رقم زده است. هر زمانی که حداقل گوشه‌ای از مسائل اقتصادی استان حل شود، مشکلات و مسائل فرهنگی، اجتماعی و ... نیز حل خواهند شد.

دهقان بیان کرد: نفت، پتروشیمی، گاز، فولاد، نیشکر و سایر اموراتی که به نوعی به دولت وابسته هستند، خوزستان را دولتی‌ترین استان و تفکر آینده و گذشته فرهنگی ما را دولتی کرده است، سیستمی که تمام اجزای آن وابسته به دولت باشد قطعا منجمد می‌شود. تعاونی‌های استان نیز باید فعال شوند زیرا یکی از علل رشد قاچاق در یک منطقه، متناسب نبودن مبادلات تجاری در آن منطقه است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار