کد خبر: ۴۶۵۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹ 24 July 2017
در بازدید استاندار خوزستان از خانه مطبوعات استان ضمن اعلام حمایت کامل استاندار خوزستان از خانه مطبوعات خوزستان، موضوع واگذاری امور مرتبط با مطبوعات به تشکل صنفی مطبوعات مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، غلامرضا شریعتی امروز در بازدید از خانه مطبوعات استان خوزستان و در دیدار با اعضای هیئت مدیره این خانه ضمن اعلام حمایت کامل از خانه مطبوعات خوزستان، اظهار داشت: رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی از ارکانی است که بدون آن دموکراسی جامعیت ندارد.

وی با بیان اینکه خانه مطبوعات نهاد رسمی و محلی جهت تجمیع صنفی رسانه‌ها است، افزود: خانه مطبوعات به عنوان نهاد رسمی مطبوعات در رسانه از تعدد و چندگانگی جلوگیری می‌کند و این نهاد می‌تواند قوی‌تر و توانمندتر همه طیف‌های این صنف را در بربگیرد.

استاندار خوزستان بر آموزش خبرنگاران درحوزه‌های تخصصی در جهت توانمندسازی آنان تاکیدکرد و افزود: پرداختن تخصصی به حوزه‌های مختلف از جمله تجارت، اقتصاد، محیط زیست و .... از طریق آموزش در ارتقای سطح دانش و اشرافیت جامعه رسانه‌ای موثر بوده و زمینه‌ساز عمق بخشی به دانش خبرنگاران می‌شود.

خانه مطبوعات در زمینه‌های تخصصی صنفی ورود کند

وی افزود: همچنین معتقدم خانه مطبوعات در زمینه‌های تخصصی صنفی خود نیز  از قبیل صدور امتیاز و بازرسی باید ورودکرده و اموری  از این دست به خانه مطبوعات استان واگذار شود و نظارت‌های دولتی حتی المقدور به حداقل برسد.

شریعتی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم اطلاع رسانی صادقانه و شفاف تاکید کرد و بیان داشت: رسانه باید از قید و بند‌ها آزاد باشد تا اطلاع رسانی صادقانه و بدون کینه و تحلیل‌های خود را آزادانه؛ صحیح یا غلط ارائه کند.

وی ادامه داد: هرچه آزادگی بیشتر شود جامعه به سمت کمال و فضل و اخلاق می‌رود و از رذائل فاصله می‌گیرد.

وجود مشکلات و محدودیت‌های مالی

مدیر خانه مطبوعات نیز دراین دیدار تصریح کرد: براساس تاکید معاونت امور مطبوعاتی وزارت ارشاد تنها صنف رسمی و مورد وثوق وزارت در استان‌ها خانه‌های مطبوعات هستند و بناست امور صنفی به این نهاد واگذار و تمامی امورحمایت‌ها نیز از این مجرا صورت گیرد.

رضا علیجانی درباره مسائل صنفی و آموزشی از وجود مشکلات و محدودیت‌های مالی خبر داد و افزود : در 2سال گذشته به سختی و بعضا با هزینه‌های شخصی اعضا برنامه‌های صنفی برگزار شد ولی مشکلات بسیاری همچنان پا برجا است.

وی در ادامه به عدم تحقق وعده سال گذشته و تزریق بودجه مصوب از طریق معاونت برنامه ریزی استانداری به ارشاد استان اشاره کرد و گفت: امیدوارم امسال با دستور و حمایت استاندار محترم این وعدهها محقق شده و بخشی از مسائل جامعه رسانه‌ای استان حل شود.

برگزاری تریبون آزاد در روز خبرنگار

مدیر خانه مطبوعات در تشریح برنامه‌های روز خبرنگار نیز عنوان کرد: روز پانزدهم مردادماه امسال 3 کارگاه آموزشی مجزا در سه حوزه تخصصی انرژی، اقتصاد و مباحث تخصصی خبرنگاری برگزار می‌شود همچین شامگاه شانزدهم مرداد میزبان جامعه رسانه‌ای استان در جشنی با حضور هنرمندان ملی و استانی خواهیم بود.

علیجانی در ادامه از برگزاری جلسه‌ای تحت عنوان تریبون آزاد به مناسبت هفده مرداد خبر داد و افزود: این جلسه با حضور اصحاب رسانه، اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات استان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، معاونان استاندار خوزستان و مدیران سازمان‌های مرتبط و صدا و سیما برگزار می‌شود.

رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات استان خوزستان نیز در این دیدرا اظهار داشت: در ارزیابی‌ها شاکله اصلی رسانه‌ها را خبرنگاران آنها تشکیل می‌دهند اما در حال حاضر فضای حاکم به گونه‌ای است که بسیاری تحت عنوان خبرنگار در جلسات مختلف شرکت می‌کنند در صورتی که عملا تعداد انگشت شماری از آنان عملکرد حرفه‌ای و رسمی خبرنگاری دارند بنابراین ساماندهی این قشر در اولویت کاری خانه قرار دارد که نیازمند پشتیبانی استانداری و مدیران مربوطه است.

کتابخانه تخصصی خانه مطبوعات راه‌اندازی شود

حسین حسین نژادیان در ادامه با اشاره به مطالبات کلان مطبوعات از ادارات و سازمان‌ها افزود: عدم پرداخت مطالبات و مشکلات مالی گاهی نشریات را در تامین هزینه‌های الزامی خود با مشکل مواجه می‌سازد از سوی دیگر در پرداخت و رسیدگی به نیروهای خود از جمله خبرنگاران نیز دچار مشکل می‌شوند.

وی همچنین در ادامه خواستار اختصاص قسمتی از فضای بلا استفاده ساختمان سرای روزنامه نگاران جهت راه اندازی کتابخانه تخصصی خانه مطبوعات شد و بیان کرد: در صددیم تا کتابخانه تخصصی خانه مطبوعات استان خوزستان را برای اولین بار در کشور راه‌اندازی کنیم. کتب و قفسه ها نیز خریداری شده و در صورت تخصیص فضا از سوی استانداری به زودی شاهد راه اندازی این کتابخانه خواهیم بود.

رئیس هیئت مدیره در ادامه خواستار برگزاری جلسات مشترک میان روسای کمیته‌های تخصصی خانه مطبوعات استان خوزستان و معاونان و مدیران کل مربوطه در استانداری خوزستان شد و افزود: این جلسات جهت  بررسی دقیق و تخصصی مسائل و مشکلات جامعه رسانه‌ای استان ضروری است.

مشکل خانه مطبوعات، محدودیت حوزه عملکردی خانه است

نایب رئیس خانه مطبوعات استان نیز در این جلسه اظهار داشت: دغدغه معاونت مطبوعاتی وزارت و رسانه‌های حرفه‌ای و فعال ساماندهی اصحاب رسانه و تشخیص سره از ناسره و تمایز میان افرادی است که مسئولانه در بحث اطلاع رسانی فعالیت دارند با افرادی که به دنبال مقاصدخاص و فضاسازی‌های کاذب هستند.

مجید منادی در ادامه گفت: اشکالی که در این میان وجود دارد محدودیت حوزه عملکرد خانه مطبوعات به عنوان یک نهاد صنفی در بعد نظارتی است زیرا این نهاد صنفی مانند نظام پزشکی و سایر اصناف دارای اختیارات صدور و ابطال مجوزها و مواردی از این دست نیست و موارد را از طریق همدلی و پیگیری اعضا پیگیری می‌کند.

وی از استاندار خوزستان خواست تا اداره کل ارشاد و ادارات و سازمان‌های تراز اول و مرتبط را ملزم به دقت نظر در تدوین راهکار اساسی در زمینه ساماندهی اصحاب رسانه کند. 

برگزاری جلسات مستمر ماهیانه هیئت مدیره خانه مطبوعات با استاندار

عضو دیگر هیئت مدیره خانه مطبوعات استان خوزستان نیز گفت: ارتقا سطح رسانه هدف اصلی خانه مطبوعات است چرا که ارتقا سطح رسانه مشکلات استان را کاهش داده و رسانه را بازوی توانمندی در مسیر توسعه استان خواهد کرد.

صادق سلامت دوم، منشی جلسات هیئت مدیره خواستار برگزاری جلسات مستمر ماهیانه هیئت مدیره خانه مطبوعات استان با استاندار خوزستان شد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار