کد خبر: ۴۶۶۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷ 25 July 2017
رئیس اتحادیه زنبورداران خوزستانی گفت: به علت گرمای شدید و بی سابقه ، زنبورداران خوزستانی مجبور شدند برای جلوگیری از افت تولید و ضرردهی ، به مناطق کوهستانی و مرتفع شرق و شمال شرق استان کوچ کنند.

امین کریمی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:در زمان حاضر با توجه به گرمای سوزان، زنبورداران استان به مناطق سردسیر و کوهستانی کوچ و عملیات زنبورگیری شروع شده و تا چند روز دیگر شاهد برداشت عسل کوهستان توسط زنبورداران خوزستانی خواهیم بود.

گرمای شدید در یک ماه اخیر که در بسیاری موارد دمای هوا به بالای 50درجه بالای صفر رسیده خساراتی به بخش کشاورزی به خصوص باغ های مرکبات شمال خوزستان وارد کرده است. 

وی بیان داشت: زنبورداران خوزستانی در 3 فصل بهار، تابستان و پاییز مشغول فعالیت در زمینه تولید عسل هستند و با توجه به تغییر آب و هوا مسیرهای خود را برای تولید عسل انتخاب می کنند. 

رئیس اتحادیه زنبورداران خوزستان با اشاره به اینکه گرمای فراینده در مناطق گرمسیر خوزستان ، شاهد کاهش برداشت عسل بودیم افزود: یکی دیگر از دلایل کاهش تولید و برداشت عسل در استان ، ریزگردها و گرد و خاک است که همین مساله مدت گل دهی پوشش گیاهی را کوتاه می کند.

کریمی ابراز امیدواری کرد با کوچ سریع زنبورداران استان به مناطق سردسیر و کوهستانی ، شاهد افزایش برداشت عسل باشیم.

وی با اشاره به اینکه 200 هزار کلنی زنبور در استان خوزستان وجود دارد گفت: برداشت پارسال زنبورداران استان یک هزار و 800 تن بود و امید است امسال تولید عسل در استان از این مقدار فراتر رود.

استان خوزستان از نظر تعداد زنبوردار و کلنی در رتبه چهاردهم و از نظر تولید عسل در رتبه هجدهم کشوری است.

به گزارش ایرنا پرورش زنبور عسل از نظر اشتغالزایی بسیار حایز اهمیت بوده و در مقایسه با سایر طرح ها از جمله مرغداری و پرواربندی نیاز به سرمایه اولیه کمتری دارد و سودآوری آن در مقایسه با سرمایه اولیه ، بسیار مناسب است.

استان خوزستان با توجه به وضعیت آب و هوایی و شرایط اقلیمی از جمله نقاط مستعد برای پرورش زنبور عسل بوده و این شرایط مطلوب باعث شده همه ساله تعداد زیادی از زنبورداران استان های لرستان ،چهار محال و بختیاری ،کهگیلویه و بویر احمد ،همدان ،اردبیل ،آذربایجان شرقی و غربی و کرمانشاه به منظور زمستان گذرانی ، کلنی های خود را به این استان کوچ دهند.

در سال های اخیر صنعت زنبورداری در خوزستان به علت اشتغال مولد ، سود مناسب و سرمایه درگردش کم ، مورد استقبال جوانان خوزستانی به خصوص تحصیل کردگان دانشگاهی واقع شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار