کد خبر: ۴۶۶۲۵۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶ 25 July 2017
 همایون یوسفی نماینده اهواز در نشست شورای اداری شهرستان باوی با انتقاد از عملکرد مدیران در سطح استان، اظهار کرد: نگاه ویژه ای برای حل مشکلات خوزستان در سطح نظام و دولت وجود دارد ولی بیشتر مشکلات ما درون استان است که یک علت آن عدم وجود نگاه بلند مدت برای توسعه استان است که باید در  سطح کلان استان راهکاری برای آن ارائه داد.

وی افزود: اگر تمام منابع نفت کشور به خوزستان تزریق شود، با وجود لایه های قدرت و ثروت در نفت استان وضعیت مردم بهتر نمی شود و این تنها مثالی از دیگر بخش های استان است. 

نماینده مردم اهواز، باوی و حمیدیه با بیان این که حل مشکلات استان برای مدیران خوزستانی اولویت ندارد گفت: آن قدر درگیر مشکلات جاری و روزانه هستیم که حل مشکلات راهبری برای مان اولویت ندارد و در هنگام اجرای مصوبات و برنامه ها هم بسیاری از کارهای ما مشکل پیدا می کند.

وی داشتن نگاه راهبردی را تنها راهکار برون رفت از وضع موجود در استان دانست و گفت: بزرگ ترین خلا در استان عدم نگاه راهبردی و علمی نسبت به مشکلات استان است لذا هر چقدر هم در زمینه مشکلات روزمره برنامه ریزی کنیم، تا نگاهی راهبردی نسبت به حل مشکلات در استان و شهرها نداشته باشیم وضع همین گونه خواهد بود. 

یوسفی ادامه داد: تا هنگامی که مشکلات درست شناسایی و تعریف علمی از آن ها ارائه نشود و راهکارهای علمی را پیدا نکنیم، هر قدر کارهای زیر بنایی هم بکنیم بی فایده خواهد بود. 

رونق صنایع نفت در کنار رونق کشاورزی راهبرد توسعه استان است

به گزارش شوشان ، وی با اشاره به برخی ظرفیت های اقتصادی مهم خوزستان و تاثیر رونق دوباره آن ها در کاهش مشکلات معیشتی مردم عنوان کرد: پیش از جنگ در خوزستان در حوزه نفت سرمایه گذاری زیادی شده بود که خیلی مشکلات را حل کرده بود ولی با وقوع جنگ و تغییر نگرش به سرمایه گذاری در خوزستان، چون دیگر بخش های اقتصادی در استان فعال نبودند و حضور نفت کم رنگ شد، شاهد افت شاخص های رفاهی زندگی در خوزستان بودیم. تاریخ خوزستان به نفت وابسته است و به زودی نمی توانیم از آن خلاص شویم به همین دلیل یک راهکار اساسی این است که وزارت نفت را متقاعد کنیم که درست مثل دوران پیش از جنگ، دوباره سرمایه گذاری های کلان نفتی در این استان اتفاق بیفتد تا به اقتصاد ملی و استانی کمک شود که خوشبختانه اکنون نگاه راهبردی بدنه نظام هم این است که سرمایه گذاری های بزرگ نفتی را در خوزستان دوباره اجرا کند.

نماینده مردم اهواز، باوی و حمیدیه از کشاورزی به عنوان راهبرد مهم دیگر برای توسعه استان نام برد و گفت: خوزستان پر آب ترین منطقه کشور است و حاصل خیز ترین زمین های کشاورزی در این استان قرار دارد و امکان دو یا سه بار کشت سالانه در خوزستان وجود دارد. این ظرفیت های بالقوه خوزستان در سال 75 با سفر مقام معظم رهبری به اهواز در طرح 550 هزار هکتاری اجرایی شد. این طرح که تا 800 هزار و حتا بیش تر هم قابل افزایش است، به دلیل فعال کردن کشاورزی، افزایش اشتغال و راه اندازی صنایع جانبی و تکمیلی بسیار مهم و بر اقتصاد مردم، استان و کشور تاثیر گذار است.

وی افزود: خوزستان 14 میلیون تن در سال تولیدات کشاورزی دارد که تا دو برابر قابل افزایش است و می تواند راهبردی برای استان باشد. اکنون اهمیت این موضوع در کشور تبیین شده و در وزارت کشور، وزارت جهاد کشاورزی، نظام و دولت روی این که خوزستان می تواند امنیت غذایی کشور را تامین کند تاکید شده است.

برخی به دنبال ورشکستگی صنایع استان هستند

یوسفی با انتقاد از برخی افراد و گروه ها برای ضربه به صنایع استان خوزستان بیان کرد: یکی دیگر از راهبردهای توسعه خوزستان بحث صنایع هستند که اکنون به واسطه گروه های مافیایی که بیش ترشان ریشه در مرکز دارند و منافع شان با منافع مردم سازگار نیست، به سمت ورشکستگیی و نابودی برده می شوند.

نماینده مردم اهواز، باوی و حمیدیه درخصوص راهکار موجود برای پیشرفت شهرستان باوی گفت: تاریخچه پیشرفت شهرستان باوی توام با کشاورزی بوده است؛ به همین دلیل بوده که در دهه 30 دانشکده کشاورزی ملاثانی با حضور شرکت ها و دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی به عنوان قطب کشاورزی استان مشخص شد. 

وی افزود: برای توسعه پایدار شهرستان باوی راهبردی را که مردم زیرساخت اش را دارند پیگیری می کنیم. پس باید کشاورزی این شهرستان را محور پیشرفت قرار دهیم و مسئولان باوی روی بحث کشاورزی برنامه ریزی کنند.

یوسفی با اشاره به تاثیر اجرای طرح 550 هزار هکتاری در شهرستان باوی گفت: اجرای این طرح در 17 هزار هکتار زمین های باوی نه تنها نتایج ملموس و مثبتی داشته، بلکه باعث مهاجرت معکوس هم شده است. 

وی خاطرنشان کرد: هر چقدر حق آبه بیشتری برای شهرستان باوی قرار دهیم، کمک بیشتری به گسترش کشاورزی در این منطقه می شود. ما به عنوان نماینده مردم وظیفه پیگیری داریم لذا اهمه مشکلات شهرستان طی یک نامه به همراه مستندات برای نمایندگان اهواز ارسال شود تا به نوبه خود در جریان قرار بگیریم و پیگیری کنیم.

به زودی مدارس کانکسی در سراسر استان برچیده می شود

نماینده مردم اهواز، باوی و حمیدیه با اشاره به برخی  مشکلات کنونی شهرستان باوی، قول پیگیری و رفع آن ها را در کوتاه ترین زمان ممکن داد و اذعان داشت: در بحث احداث بیمارستان، برای 11 پروژه بیمارستانی بزرگ در اهواز پیگیری هایی شده و ساخت دو مرکز درمانی در شهرهای باوی و حمیدیه هم پیگیری شده است و مجوزی از وزیر بهداشت گرفته ایم. برای مدراس کانکسی هم هفته گذشته به همراه دیگر نمایندگان اهواز پیگیری کردیم و رییس سازمان نوسازی مدارس کشور قول داد در فرصت زمانی مناسب مشکل مدارس کانکسی استان حل می شود.

وی افزود: احداث جاده ساحلی باوی نتایج مثبت و منفی در پی دارد. این طرح اگرچه در جهت رفاه مردم منطقه است ولی بافت قدیمی منطقه را به هم می ریزد و زمین های کشاورزی را تحت تاثیر قرار می دهد. 

یوسفی یادآور شد: در پروژه بنیاد برکت اعتبارات خوبی برای استان در نظر گرفته شده که بیش ترین اعتبارات آن برای اهواز، کارون، باوی و حمیدیه بوده است و در بحث آب  فاضلاب با تاکید مقام معظم رهبری اعتبار 29 هزار میلیارد تومانی برای آب و فاضلاب، برق، گرد و غبار و رودخانه کارون گرفتیم که در تاریخ کشور به هیچ استانی تخصیص نیافته است. باید از این فرصت تاریخی برای حل مشکل آب، فاضلاب و گرد و غبار و رفع دیگر مشکلات استان استفاده کنیم.  وی ادامه داد: در بحث احداث استخر و زیرساخت های ورزشی هم  پیگیری خواهیم کرد.

خوزستان در لبه پرتگاه مصرف برق است

به گزارش شوشان ، نماینده مردم اهواز، باوی و حمیدیه با بیان این که از وزارت نیرو درباره مشکلات برق استان خوزستان در بحث تولید، انتقال و توزیع سوال شده است، اظهار کرد: خوزستان یکی از استان های بحرانی در برق است و برق استان در لبه تیغ به سر می برد و اگر درست مدیریت نکنیم، مشکل قطع برق فراگیر خواهد شد.

وی در مورد پیگیری دیگر مشکلات مردم باوی قول هایی داد و گفت: بحث میزان آب کشاورزی پیگیری می شود و در خصوص  مشکل گرد و غبار که در 29 هزار میلیارد گنجانده شده، تلاش داریم با تثبیت هر چه سریع تر کانون های داخلی، از این مشکل کاسته شود. تعداد روزهای هوای پاک ما در سال 96 به دلیل آبگیری هورالعظیم و تالاب شادگان و کنترل و تثبیت کانون ها بهتر از سال های گذشته بوده است.

یوسفی با ابراز نگرانی از افزایش گرد و خاک در نیمه دوم سال بیان کرد: در نیمه نخست سال جهت وزش باد کانون های داخلی را درگیر نمی کند ولی در نیمه دوم جهت از جنوب غرب به سمت شمال استان خواهد بود به همین دلیل نگران افزایش روزهای ناسالم هستیم. باید سریع تر بحث تثبیت کانون ها سریع تر انجام شود تا در این مورد دچار بحران نشویم  که طبق برنامه ریزی ها مهار کامل آن 5 سال زمان می برد.

شوشان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار