کد خبر: ۴۶۶۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰ 25 July 2017
 مدیر گروه سلامت خانواده مرکز بهداشت گفت: 62 درصد زنان خوزستانی تغذیه انحصاری با شیر مادر را برای کودکان خود انجام داده اند.

به گزارش ایرنا مژگان قاسمی دوشنبه در کارگروه زنان و خانواده خوزستان، افزود: بر اساس مطالعاتی که در سال 89 توسط دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام شده 34 درصد مادران خوزستانی تغذیه انحصاری با شیر مادر انجام می دادند، که این آمار در مطالعات جدید در سال 92 افزایش داشته و نشان می دهد که 64 درصد مادران در خوزستان تغذیه انحصاری با شیر مادر انجام می دهند البته این مطالعات هنوز از سوی وزارت بهداشت تایید نشده است.

وی با اشاره به هفته ملی تغذیه با شیر مادر از 10 تا 16 مرداد اظهار کرد: حمایت همه جانبه از مادران برای تداوم شیردهی و سلامت و رشد کودکان اهداف این برنامه هستند.

قاسمی یکی دیگر از اهداف این برنامه را تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 6 ماهگی دانست و گفت: آموزش، حمایت از کودکان محروم از شیر مادر در مناطق شهری و روستایی و پایش و ارزیابی بیمارستان های دوستدار مادر از مهم ترین فعالیت های این برنامه است.

به گفته وی، 25 بیمارستان دوستدار کودک زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اهواز فعالیت می کنند.

وی با تاکید بر حمایت از مادران از سوی خانواده، جامعه و محل کار افزود: مادران شاغل در زمان شیردهی باید فرصت کافی برای تغذیه فرزند خود را تا 24 ماهگی داشته باشند.

قاسمی خواستار الزام مهدکودک ها برای اختصاص محل مناسب برای شیردهی مادران شد.

وی همچنین با اشاره به طرح غربالگری کارمندان ادارات گفت: با وجودی که این معاینات به صورت رایگان انجام می شود اما استقبال خوب نبوده، با این حال مشاهده کردیم که 21 درصد از مراجعان مبتلا به فشارخون و پنج درصد مبتلا به دیابت هستند.

قاسمی این معاینات را در شناسایی و پیشگیری از سرطان ها به ویژه سرطان های خاص زنان بسیار موثر دانست.

*یک مهدکودک برای زندان زنان
سرپرست اداره کل زنان و خانواده استانداری خوزستان نیز در این نشست از راه اندازی یک مهدکودک در زندان زنان اهواز خبر داد.

فرانک موسوی افزود: قرار است در این مهدکودک که هم اکنون در حال تجهیز است، کودکان زیر 2 سال زنانی که دوران محکومیت خود را سپری می کنند نگهداری شوند.

وی با بیان اینکه این کودکان اکنون شب ها در زندان زنان می خوابند، اضافه کرد: تلاش برای نگهداری این کودکان در شب هنگام در خارج از بند نسوان در حال انجام است تا این کودکان در آینده دچار مشکل نشوند.

موسوی با بیان اینکه تا کنون 22 اتاق مادر و کودک در ادارات دولتی راه اندازی شده افزود: متاسفانه برخی از دستگاه ها و فرمانداری ها به ویژه فروشگاه های زنجیره ای این طرح را اجرا نکرده اند.

وی درباره راه اندازی نشدن اتاق مادر و کودک در استانداری خوزستان نیز گفت: با پیگیری های انجام شده، در روزهای اخیر استاندار خوزستان دستور راه اندازی اتاق مادر و کودک را داده است.

موسوی با اشاره به انتقاد معاون استاندار از عدم ارائه طرح های متناسب با حوزه زنان در این کارگروه تاکید کرد: دستگاه های اجرایی ملزم هستند که مشکلات خود را در قالب طرح به کارگروه ارائه کنند تا درباره آنها تصمیم گیری شود.

*توجه به سوءتغذیه مادران
مشاور امور زنان فرماندار اهواز نیز در این نشست خواستار توجه به تغذیه مادران در زمان شیردهی شد.

مرضیه امیری افزود: در مناطق محروم و روستایی بسیاری از زنان دچار سوءتغذیه هستند که در دوره شیردهی این مساله شدت می یابد و لازم است در دوره شیردهی به نوزاد این مادران حمایت شوند.

*از مدرسه تا کانون اصلاح و تربیت
مدیر کانون اصلاح و تربیت اهواز نیز در این نشست ساخت مدرسه برای کودکان بازمانده از تحصیل در این کانون را یکی از مشکلات دانست و افزود: اگر چه تعدادی از کودکان بازمانده از تحصیل در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم در حال تحصیل هستند اما نیاز به ساخت مدرسه داریم و با وجود پیگیری این مساله از طریق نوسازی مدارس این مشکل هنوز مرتفع نشده است.

فیصل نیسی اظهار کرد: از سوی کودکانی که یک سال ترک تحصیل می کنند امکان ثبت نام مجدد در سامانه ندارند که این مشکل نیز باید به صورتی حل شود تا امکان ادامه تحصیل این افراد فراهم شود.

وی همچنین خواستار حمایت از کودکان آزاد شده از کانون اصلاح و تربیت و ایجاد اشتغال برای آنها شد تا دوباره مرتکب جرم نشوند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار