هشت سال پیش، ایدۀ انقلاب اقتصادی برای نخستین بار مطرح شد و پس از آن بارها طراح این ایده اقتصاد کشور را نیازمند انقلاب عظیم دانست. در انتخابات دوره یازدهم نیز این پیشنهاد دوباره از سوی ایشان مطرح شد. حالا پس از گذشت چهار سال، رئیس دولت دوازدهم در روز تنفیذ حکم ریاست جمهوری از انقلاب اقتصادی سخن به میان آورد. البته انقلاب اقتصادی از دیدگاه طراح این ایده و رئیس دولت دوازدهم با یکدیگر متفاوت است.
کد خبر: ۴۷۲۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۴ 04 August 2017
هشت سال قبل ایدۀ انقلاب اقتصادی برای اولین بار مطرح شد و بعد از آن بارها طراح این ایده اقتصاد کشور را نیازمند انقلاب عظیم دانست. در انتخابات دوره یازدهم نیز این پیشنهاد مجدداً از سوی ایشان مطرح شد. حالا بعد از گذشت چهار سال رئیس دولت دوازدهم در روز تنفیذ حکم ریاست جمهوری از انقلاب اقتصادی سخن به میان آورد. البته انقلاب اقتصادی از دیدگاه طراح این ایده و رییس دولت دوازدهم با یکدیگر متفاوت است. 

دیگر امروزه کمتر کسی را می توان یافت که دغدغه نخست ایرانیان، از هر صنف و گروه و در هر جایگاهی، را مشکلات اقتصادی نداند. مسائلی چون رکود، بیکاری، بدهی های سنگین دولت، سخت بودن فضای کسب و کار، خطر ورشکستگی بانک ها، کمبود منابع آبی، کاهش قیمت نفت و ... همه در حال تبدیل شدن به یک بحران بزرگ هستند. حال دیگر همگان بر این امر واقف شده اند که کشور امروزه درگیر جنگی تمام عیار در حوزه اقتصاد شده است و برای فائق آمدن به این مشکل نیازمند آن هستیم که انقلاب اقتصادی شکل بگیرد که همگان به میدان بیایند و پیش از آن که توفان در رسد، این تهدید عظیم به فرصتی برای همراهی و همدستی تک¬تک ایرانیان برای ایران تبدیل شود. 

موضوع انقلاب اقتصادی اولین بار توسط محسن رضایی در انتخابات سال 88 مطرح شد. وی که در آن زمان به عنوان یکی از چهار کاندیدای ریاست جمهوری پا به عرصه رقابت گذاشته بود ایدۀ اصلی خود برای اداره کشور را "انقلاب اقتصادی، تحول فرهنگی و اصلاح سیاسی" عنوان نمود. محسن رضایی در 3 خرداد 1388، با اشاره به این که در سی ساله گذشته، از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تا كنون، تحولات بزرگی در بخش ‌هایی از زندگی و اداره كشور پدید آمده و در همین بین افتخارات بسیار بزرگی برای ملت ایران در حوزه ‌های سیاسی، دفاعی و امنیتی شكل گرفته است، اظهار داشت: «اما متأسفانه در بخش ‌هایی از زندگی و اداره كشور، هنوز كاستی ‌ها و نارسایی ‌های جدی هست که با وجود زحمات و تلاش‌ های فراوانی كه از سوی دولت های گذشته از آغاز انقلاب تا كنون صورت گرفته، ما هنوز در حوزه زندگی مردم و فرهنگ جامعه در وضعیت مطلوبی نیستیم». رضایی بر همین اساس، کشور را شدیدا محتاج "انقلاب بزرگ اقتصادی، تحول فرهنگی و اصلاحات سیاسی" دانست.  

هر چند محسن رضایی در آن دوره برای عملی کردن شعار انقلاب اقتصادی خود فرصت نیافت؛ اما بعد از آن بارها در سخنرانی های خود از "انقلاب اقتصادی" سخن به میان آورد. حتی در سال 1392 نیز بارها تاکید نمود که هنوز و همچنان کشور نیازمند انقلاب اقتصادی عظیم است. وی در مورخه 15 خرداد 1392 در گفتگو با شبکه خبری العالم عنوان نمود که مهمترین اولویت برنامه هایش "انقلاب اقتصادی" است و افزود: یک تحول بزرگ اقتصادی را ان شاء الله در کشور به وجود می آوریم؛ اولا اقتصاد تک محصولی را که عمدتا به نفت متکی بوده به اقتصاد چند محصولی تبدیل می کنیم یعنی کشاورزی ایران، گردشگری، صنعت و معدن را به میزان نفت گسترش می دهیم. 

این استاد اقتصاد، فروردین امسال و طی سفری که به استان خوزستان داشت باز هم  اعلام کرد که امروز کشور نیازمند یک انقلاب اقتصادی است. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورخه 4 فروردین 1396 در گردهمایی رزمندگان و پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس در حسینیه ثارالله دزفول اعلام نمود که برای خروج کشور از مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی باید در کشور انقلاب اقتصادی رخ دهد. 

وی ادامه داد: انقلابی بودن نباید در گذشته باقی بماند و وظیفه ما این است که انقلاب بزرگ اقتصادی که خواسته مقام معظم رهبری است را در جامعه احیا کنیم زیرا انقلاب اسلامی سرآغاز تحولات بزرگی است که در 22 بهمن ماه آغاز شده و اکنون ادامه دارد. وی با تاکید بر تداوم تحولات و اجرای انقلاب سوم اقتصادی در جامعه گفت: در حال حاضر سیاست، دفاع و امنیت در کشور ما فتح شده ولی هنوز جاهایی وجود دارد که در مقابل انقلاب مقاومت می شود مانند کشاورزی، اقتصاد، صنعت، روابط خارجی مقاومت وجود دارد و برای شکوفایی انقلاب باید انقلاب سوم که انقلاب اقتصادی است در کشور رخ دهد. محسن رضایی در همایش اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال مسجدسلیمان در مورخه 6 فروردین 1396 گفت: امروز باید یک انقلاب جدید به نام انقلاب اقتصادی در کشور صورت پذیرد و این انقلاب را باید از خانه‌ های خودمان شروع کنیم؛ امروز ایجاد اشتغال همان آزادسازی خرمشهر است.

حال بعد از گذشت هشت سال از اولین باری که فرمانده دفاع مقدس به شعار انقلاب اقتصادی اشاره نمود، رئیس دولت دوازدهم نیز در روز تنفیذ حکم ریاست جمهوریش از آن سخن به میان آورد و گفت: دولت دوازدهم اولویت اصلی خود را افزایش تولید و اشتغال می ‌داند و در تداوم حرکت دولت یازدهم، برنامه اقتصادی خود را بر مبنای سیاست ‌های کلی نظام بویژه سیاست‌ های کلی اقتصاد مقاومتی و اصل 44 قانون اساسی و با هدف ایجاد یک انقلاب اقتصادی طراحی کرده است.  

البته باید به این نکته اشاره نمود که تفاوت دیدگاهی بین انقلاب اقتصادی محسن رضایی و حسن روحانی وجود دارد. محسن رضایی معتقد است که انقلاب اقتصادی باید مردمی باشد و تمام آحاد مردم در این انقلاب شرکت کنند و معتقد است که این انقلاب باید از خانه تک تک ایرانی ها آغاز شود اما حسن روحانی انقلاب اقتصادی را یک انقلاب دولتی می داند. انقلاب اقتصادی مردمی نزدیک به هشتاد میلیون نیروی مصمم می تواند داشته باشد و انقلاب اقتصادی دولتی ممکن است در بروکراسی اداری مفقود شود و به عضوگیری حتی نرسد!
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار