کد خبر: ۴۷۳۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۷ 06 August 2017
یک استاد روزنامه نگاری با تاکید بر وجود ایراداتی بر روند رسانه‌ای در ایران گفت: حوزه‎های مختلف خبری در ایران دچار سیاست‌زدگی شده‌اند که آسیبی جدی برای رسانه‌ها به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا احمد توکلی یکشنبه در دوره آموزشی خبرنویسی که به مناسب روز خبرنگار در اهواز برگزار شد توضیح داد: چندین ایراد در فضای رسانه‌ای کشور وجود دارد که یکی از آن ها سیاست زدگی در همه حوزه ها است.

وی افزود: متاسفانه در کشور همه موضوعات و مسائل مانند ورزش، محیط زیست ، آب، و...سیاسی شده اند که این رویکرد در حوزه خبر یک عیب محسوب می‌شود و مردم را از خبر گریزان و روزنامه نگاری را منفی نگر می کند.

این مدرس خبر رشد کمی ، بی‌دلیل و افسار گسیخته رسانه ها بدون توجه به سطح کیفی را دومین ایراد در حوزه رسانه کشور عنوان و بیان کرد: رشد قارچ گونه رسانه ها به ویژه در فضای مجازی موجب شده تا به روزنامه‌نگاری به عنوان علم و حرفه نگاه نشود و هر کسی تصور کند می تواند یک شبه روزنامه نگار شود.

وی تاکید کرد: حرفه روزنامه نگاری و نوشتاری به لحاظ محتوایی دچارافت کیفی شده است.

***جریان اصلی رسانه نباید در دام فضای مجازی بیفتد
توکلی درباره رقابت موجود میان فضا مجازی و رسانه‌های رسمی کشور خاطرنشان کرد: فضای مجازی و رسانه‌ها به طور کلی 2 مقوله جدا از هم هستند و هر کدام باید کار خودش را بکند البته جریان اصلی رسانه ناگزیر تحت تاثیر فضای مجازی است اما نباید در دام آن بیفتد و وارد آن فضا شود.

وی افزود: شاید من به عنوان یک مخاطب خبری را در فضای مجازی ببینم و از آن عبور کنم اما یک روزنامه پرمایه یا یک خبرگزاری درست و حسابی باید به من مخاطب بگوید اصل موضوع و حقیقت جریان چیست.

نویسنده کتاب'مثلث طلایی نوشتن' فاصله و جایگاه میان رسانه‌های ایران با خارج از کشور را زیاد دانست و اظهار کرد: واقعیت این است وقتی پایه و اساس کاری درست گذاشته شود آن کار نیز درست پیش می‌رود اما وقتی کاری از اساس ، درست پایه گذاری نشده باشد همه چیز باری به هر جهت است. 

وی یادآور شد: روزنامه نگاری سوغات غرب است که آن‌ را از غربی ها گرفته ایم اما چیزی من‌ درآوردی از خودمان به این حوزه ارایه داده ایم.

توکلی فاکتورهای اصلی روزنامه نگار شدن را آموزش، دانش کافی و اطلاعات بالا خواند و آمدن شبکه های مجازی را مصادف با سقوط تنظیم و محتوای خبر در ایران دانست که موجب پایین آمدن تیراژ روزنامه‌ها نیز شد. 

وی تاکید کرد: خبرنگاران می‌توانند مشکلات جامعه را به مسئولان منتقل کنند و جامعه را از وضعیت فعلی ارتقا دهند البته اگر خوب و حرفه‌‌ای کار کنند.

این مدرس خبر بیان کرد: خبرنگار باید به سمت خبرهای تخصصی و عمیق برود نه این که نقش آچار فرانسه را در رسانه اش داشته باشد، همچنین تجربه، دغدغه کاری، و عمیق کار کردن در یک حوزه خاص باید مورد توجه خبرنگاران قرار گیرد چراکه جز این فرمول دیگری برای حرفه ای شدن وجود ندارد. 

وی گفت: خبرنگار باید بداند کدام مطلب چالش برانگیز است و جامعه با آن درگیر است البته این موضوع به خط و مشی روزنامه و رسانه هم بسیار بستگی دارد. 

وی لازمه داشتن قلم نوشتاری خوب برای خبرنگاران را مطالعه عنوان کرد و گفت: اگر می‌خواهید خبرنگار شوید باید حداقل 200 رمان را خوانده باشد و مطالعه در حوزه ادبیات، داستان کوتاه، شعر و ... را در برنامه خود قرار دهید.

احمد توکلی استاد روزنامه‌نگار و متولد سال 1336 در شهر طبس شد وی فارغ التحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته روزنامه­‌نگاری و ارتباطات از دانشگاه علامه طباطبایی است و مدرک دکتری تخصصی خود را در رشته مدیریت رسانه از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی اخذ کرده است.

او تاکنون سردبیری چندین روزنامه و خبرگزاری مانند روزنامه ایران، روزنامه همشهری محله، روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز، خبرگزاری شانا و... را در کارنامه داشته است.

از جمله تالیفات توکلی در حوزه خبر نیز می‌توان به 'گزارش نویسی برای مطبوعات'، 'ویراستاری و مدیریت اخبار'، 'مصاحبه خلاق'، 'مصاحبه حرفه ای'، 'مثلث طلایی نوشتن'، 'خبرنویسی پیشرفته به زبان ساده' و 'واژه‌های کلیدی در روزنامه نگاری' اشاره کرد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار