کد خبر: ۴۷۷۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷ 12 August 2017
کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران طی ما‌ههای اخیر در نوبت‌های مختلف برای رسیدن مطالباتشان عقب افتاده ماه‌های قبل در مقابل این شرکت یا بانک ملی مرکزی اهواز دست به اعتراض می‌زنند اما ظاهرا با گذشت‌ ماه‌ها هنوز پاسخ قانع کنند‎ه‌‎ای به آن‌ها داده نشده است.

پرونده گروه ملی صنعتی فولاد ایران در سال 88 به بخش خصوصی واگذار شد و در پی مطرح شدن اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در سال 1390 تاکنون زیر نظر دادستانی و مدیران منصوب آن اداره شده، بلاتکلیفی این شرکت موجب زیان انباشته در این مجتمع عظیم فولادی شده است.

واگذاری شرکت گروه ملی فولاد به بانک ملی 
براساس اخبارمنتشر شده ، در زمان واگذاری شرکت گروه ملی به بانک ملی توافق شده بود از اعتبارموجود در حساب‌های مسدود شده شرکت و در اختیار قوه قضاییه ، مبلغ یک هزار و 500 میلیارد ریال آزادسازی شده و در اختیار بانک ملی قرار گیرد.بانک ملی نیز متعهد شده بود این مبلغ را به طور کامل به گروه ملی بپردازد تا هم به عنوان سرمایه درگردش و هم برای پرداخت مطالبات مورد استفاده قرار گیرد.

با واگذاری این شرکت به بانک ملی بخشی از مشکلات این شرکت برطرف شد اما کارکنان این شرکت همچنان حقوق‌های معوق خود را از گروه ملی طلبکار هستند. 

**وعده‌های ضد و نقیض مدیران
یکی از کارگران این شرکت به خبرنگار ایرنا گفت: به جز فروردین ماه سال جاری حقوق باقی ماه‌ها هنوزبه ما پرداخت نشده این در حالی است که در همه ماه‌ها سرکار حاضر بودیم و خط تولید فعال بود و تولید داشتیم.

وی با اشاره به اظهارات ضد و نقیض مدیران بالادستی‌ شرکت درباره علت پرداخت نشدن حقوق‌ها بیان کرد: هر بار دلیل پرداخت نشدن حقوق کارگران را بلوکه شدن پول ها توسط دادگستری اعلام می‌کردند یا می‌گفتند پول‌ها آزاد شده و در بانک ملی است. 

این کارگر گروه ملی ادامه داد: با وجود این که در چند ماه گذشته حقوق دریافت نکردیم اما خط تولید را متوقف نکردیم و از مدیران درخواست کردیم که حقوق ما را پرداخت کنند اما کسی توجهی نمی‌کرد.

وی ادامه داد: برای پرداخت شهریه ثبت نام فرزندانم با مشکل مواجه شده ام ، قبض های آب و برق خانه چند ماه است پرداخت نشده، شاید کسی باورش نشود حتی طی چند شب گذشته شام برای خوردن نداشتیم و درمقابل خانواده ام سرافکنده شدیم.

این کارگر بیان کرد: هیچ اقدام امیدوار کننده ای نمی بینیم ، ما کارگر هستیم و همه زندگی‌مان به همین حقوق اندک وابسته است. مهندسان و کارشناسان کارخانه همچنان حقوق های بالای خود را دریافت می‌کنند ولی ما ماه ها است که در مقابل زن و بچه سرافکنده هستیم.

این در حالی است که استاندار خوزستان هفتم خرداد در مصاحبه‌ای با تاکید بر پیگیری پرونده و مطالبات شرکت گروه ملی اعلام کرد 'وزیر دادگستری برای پیگیری این پرونده در قوه قضاییه و آزادسازی یک هزار و 500 میلیارد ریال از دارایی های این شرکت قول مساعد داده است.' اما این قول مساعد استاندار خوزستان هم گره ای از کار کارگران نگشود وآنان ناگزیر اعتراضات خود را به نماز جمعه و مصلای مهدیه امام خمینی اهواز کشاندند.

در نتیجه این اعتراضات طی سه نماز جمعه اخیر اهواز، سه تن از ائمه جمعه اهواز، نسبت به وضعیت کارگران و شرکت واکنش نشان دادند و آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز، وضعیت گروه ملی صنعتی فولاد ایران را نابسامان و بغرنج توصیف کرد و از مسئولان ارشد قضایی و اجرایی کشور خواست با گره گشایی از این واحد تولیدی مهم ، وضعیت اشتغال هزاران کارگر و خانواده های آنان را سرو سامان دهند.

** برنامه ریزی مناسب نیاز گروه ملی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندارخوزستان دراین زمینه گفت: تاکنون با کمک 700 تا 800 میلیارد ریالی بانک ملی به گروه ملی، بخشی از معوقات پرسنل پرداخت شده، اکنون سه ماه حقوق معوقه دارند اما باید برنامه ریزی های مناسب صورت گیرد تا چرخ کارخانه بچرخد و بخشی از بدهی ها مستهلک شود.

سید علی بحرینی مقدم ادامه داد: بر اساس آخرین پیگیری ها تصمیمات خوبی برای پرداخت معوقات طلبکاران گروه ملی اتخاذ شده و فردا جلسه ای با حضور جمعی از مسولان استانداری وئیس بانک ملی برگزارمی شود تا مسائل بررسی و پیشنهادات و راهکارهای موجود ارائه شود.
وی گفت: هیات مدیره جدید باید به بانک ملی برنامه بدهد که ممکن است تا کنون مورد تایید قرار نگرفته و یا نیاز به کار کارشناسی داشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان تصریح کرد: 68 درصد سهام شرکت گروه ملی بعد از گذراندن یک دوره بحران شرکت گروه ملی فولاد، به بانک ملی واگذار شد، پنج درصد سهام نیز به سازمان خصوصی سازی و 27 درصد آن به سازمان اموال تملیکی واگذار شده است.

وی افزود: برای تعیین تکلیف سهام گروه ملی و برنامه ریزی تاکنون صورت گرفته است.

**بانک ملی به تدریج معوقات را پرداخت می‌کند 
مدیر عامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران نیز با اشاره به معوقات کارگران این شرکت اظهار کرد: هفت ماه از حقوق کارگران به علاوه عیدی سال 95 و حقوق فروردین ماه سال ٩٦ آن‌ها و همچنین سایر طلبکاران و تامین کنندگان، طی دوران مالکیت بانک ملی پرداخت شده که ٨٠٠ میلیارد ریال از منابع بانک ملی و ٤٥٠ میلیارد ریال دیگر از منابع گروه ملی تامین شده است. 

حمید محمودی با اشاره به این که بانک ملی در حال پیگیری پرداخت معوقات کارگران است افزود: آخرین پرداختی حقوق کارگران به ترتیب حدود 40 و 70 روز پیش بوده است و حقوق‌ ماه‌های اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد به صورت معوق مانده است. 

وی با بیان این که روند قانونی و بوروکراسی اداری بانک ملی زمان بر است اظهار کرد: بانک ملی اعلام کرده در اولین نشست هیات مدیره بانک ملی، سرمایه در گردش به این شرکت تزریق می‌شود. 

مدیر عامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران وی حقوق ماهیانه کارگران را ١٦ میلیارد تومان اعلام کرد و توضیح داد: بانک ملی نمی‌تواند با این سرعت همه معوقات را پرداخت کند و نیاز به زمان دارد تا به تدریج معوقات را پرداخت کند.

ﮔﺮﻭﻩ ﻣﻠﯽ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﻓﻮﻻﺩ ﺍﯾﺮﺍﻥ از معدود تولیدکنندگان بزرگ محصولات نوردی با ظرفیت سالیانه یک میلیون و 435 هزار تن فرآورده های فولادی و 430 هزار تن شمش فولادی و بیش از سه هزار نفر نیروی کار متخصص است که در شرق اهواز قرار دارد.

***کاری از دست ما ساخته نیست
مدیر عامل بانک ملی خوزستان همچنین اظهار کرد: هیچ ارتباطی میان شرکت‌هایی که زیر نظر بانک ملی هستند و امور شعب بانک ملی خوزستان وجود ندارد و آن‌ها نمی‌توانند کاری دراین زمینه انجام دهند در نتیجه ما نمی‌توانیم کمکی به کارگران بکنیم. 

سعید طاهری گفت: همه تصمیم‌گیری‌ها درباره حقوق و معوقات باید از طریق مدیرعامل گروه ملی و بانک ملی در مرکز پیگیری شود زیرا اعتباری در اختیار ما قرار داده نشده است و کسی هم ما را مختار به این کار نکرده است.

وی در پاسخ به تجمعات اخیری که در مقابل بانک ملی شعبه اهواز صورت گرفته، گفت: تاکنون با کارگرها ارتباط مستقیم نداشته‌ایم اما از طریق مقامات انتظامی پیگیری‌ها به آن‌ها منتقل شده است.

وی افزود: البته ما مشکلات فعلی کارگران را به بانک ملی در مرکز انتقال داده ایم و با اولیای بانک در تهران وارد مذاکره شدیم که آن‌ها نیزاقداماتی در دست انجام دارند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار