کد خبر: ۴۷۷۱۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶ 13 August 2017
 مدیر امور آب شمال غرب خوزستان گفت: هیچ اقدامی برای انتقال آب رودخانه دز به شهرستان مجاور صورت نگرفته و تصاویر منتشر شده مربوط به سال‌ها قبل است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد سجادیان عصر امروز شنبه در جلسه‌ای که به‌منظور بررسی و شفاف‌سازی موضوع انتقال آب از رودخانه دز با حضور برخی از مسئولان دزفول در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: مطابق با مواد قانونی، آب متعلق به یک حوزه نیست و متعلق به تمام یک سرزمین و کشور است.

وی با بیان اینکه در بحث انتقال آب نگاه ملی است، افزود: قانون‌گذار آب را در اختیار دولت و وزارت نیرو قرار داده تا از آن حفاظت و صیانت کنند بنابراین هر زمان که احساس شود یک منطقه از کشور نیاز به تأمین آب دارد در صورتی که از نظر قانونی به مصلحت کشور و نظام باشد با طی کردن فرایندهای قانونی انتقال آب یک ضرورت است.

مدیر امور آب شمال غرب خوزستان در خصوص موضوع مطرح شده در خصوص انتقال آب از رودخانه دز توضیح داد: آنچه که در ۱۰ روز اخیر در مورد رودخانه دز در فضای مجازی منعکس شد به هیچ عنوان با واقعیت مطابقت ندارد و واضح است افرادی که در این باره به انتشار مطالب و کمپین‌های گوناگون پرداخته‌اند، اطلاعات کافی و لازم را در این باره نداشته‌اند.

تصاویر مربوط به سال ۹۰ است

سجادیان ادامه داد: واقعیت این است که تمام تصاویری که در فضای مجازی در حال انتشار است مربوط به سال ۹۰ است چرا که این طرح مربوط به برنامه پنجم توسعه در سا ۹۰-۸۹ است.

وی گفت: در بین سال ۹۰ یا ۸۹ طرحی با عنوان ساماندهی و لایروبی مسیر شرقی اندیمشک با نام علی کمال آغاز شد. این طرح که در شمال پایگاه چهارم شکاری دزفول و واقع در پشت کوی امیر اندیمشک است که به‌منظور ساماندهی مسیری بود که پساب و فاضلاب اندیمشک از آنجا وارد بالارود می‌شدند.

سجادیان عنوان کرد: در همان سال‌ها بر اساس اعتبارات برنامه پنجم تنها ۸۲۰ متر از این طرح ۶ هزار متری سنگ‌فرش شد و از آن زمان تاکنون روند این طرح متوقف‌شده بود و در برخی قسمت‌ها نیز تخریب صورت گرفته؛ بنابراین اینکه عنوان می‌شود در تصاویر مسئولان شهرستان مجاور در حال حفاری با بیل مکانیکی هستند با واقعیت مطابقت ندارد و همه تصاویر و اقدامات مربوط به سال‌ها پیش است.

بحث انتقال مستقیم آب صحت ندارد

مدیر امور آب شمال غرب خوزستان افزود: اینکه یکی از مسئولان شهرستان اندیمشک در مصاحبه خود اعلام کرده بود که از شهریورماه این کانال آبگیری می‌شود منظور این بوده که قرار است از تجمیع آب‌های سطحی منطقه به شکل مازاد در بالادست جمع‌آوری‌شده به کانال سرازیر شود و سپس به پائین‌دست منتقل شوند؛ بنابراین به هیچ عنوان بحث انتقال مستقیم آب از رودخانه دز صحت ندارد.

سجادیان با بیان اینکه آب مازاد منطقه نیز پس از وارد شدن به کانال از آن خارج می‌شود گفت: امکان دارد این آب مازاد از مازاد آب شرب همان شهرستان تأمین شود.

هیچ زیرساختی برای انتقال آب وجود ندارد

وی، فاصله کانال علی کمال تا رودخانه دز را حدود هشت کیلومتر برشمرد و گفت: یقیناً اگر قرار باشد انتقال آبی صورت بگیرد باید برای این مسافت لوله، کانال انتقال، ایستگاه پمپاژ و بسیاری از زیرساخت‌های لازم احداث شود اما واقعیت این است نه‌تنها این مراحل انجام نشده بلکه هیچ‌گونه مجوز و برنامه زیست‌محیطی و اقدامی برای انتقال آب از رودخانه دز صادر و یا ابلاغ نشده است.

مدیر امور آب شمال غرب خوزستان اظهار کرد: اینکه عده‌ای از شهروندان در فضای مجازی از لوله‌های گاز به لوله‌های انتقال آب نام برده و در برخی مطالب نیز گفته‌اند لوله آب در داخل لوله گاز کشیده شده با هیچ عقل سلیمی قابل‌قبول نیست چرا که این لوله‌ها که بالاتر از چمگلک و در راسته پادگان قدس قرار دارند مربوط به یک پروژه ملی و زیر نظر شرکت نفت و گاز بوده که هیچ ارتباطی با این امر انتقال آب ندارد.

سجادیان با بیان اینکه به‌طورکلی پروژه ساماندهی و بازسازی کانال علی کمال اندیمشک مربوط به سال ۹۰ است، گفت: زمین این طرح در تیرماه سال ۹۰ تحویل داده شده که هدف از اجرای آن موارد متعددی از جمله کنترل سیلاب ورودی با ایجاد پوشش مناسب، حذف مانداب و عبور مطمئن آب از کانال، رفع مشکلات بهداشتی ساکنین با ریختن زباله درون کانال بوده پس شائبه صرفاً تفرجگاه بودن این طرح صحت ندارد.

وی اضافه کرد: در واقع هدف اصلی این طرح لایروبی و ساماندهی فاضلاب و سیلاب بوده و در راستای سلامت مردم و رفع آلودگی‌های خطرناک است و تفرجگاه بودن تنها یکی از ابعاد فازهای این پروژه است.

مدیر امور آب شمال غرب خوزستان همچنین عنوان کرد: هیچ راه انتقال آبی از رودخانه دز برای این کانال تعبیه نشده و با صراحت اعلام می‌کنیم به هیچ عنوان قرار نیست از رودخانه دز آبی در این مدت منتقل شود.

سجادیان توضیح داد: در یکی از فازهای این پروژه در صورت تکمیل، درخواست روزانه دو مترمکعب آب از کل ظرفیت رودخانه دز و از مسیر پل چهارم برای افق آینده پیش‌بینی‌شده که مجوز این امر نیز صادر نشده و تاکنون اصلاً اقدامی برای اخذ مجوز این دو مترمکعب صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: در صورتی که روزی قرار باشد در راستای تحقق این امر اقدامی صورت بگیرد، روند بسیار پیچیده‌ای خواهد داشت. البته این امر هم به شرطی قابل اجرایی شدن است که وزارت نیرو و قانون مصلحت بدانند و سپس منافع ملی، تأمین آب اراضی، بحث بازچرخانی، پاک‌سازی و سلامت مردم و نظایر آن نیز باید از کمیته‌های متعددی تائید شوند.

مدیر امور آب شمال غرب خوزستان اضافه کرد: بر اساس مدیریت به‌هم‌پیوسته آب، در امر انتقال یک نظام تخصیص برای رودخانه از بالادست تا پایین‌دست وجود دارد که این‌گونه درخواست‌ها نیز باید در قالب نظام تخصیص ارائه شوند؛ بنابراین در صورتی که این درخواست دو مترمکعب مطرح شود باید در کمیته‌های تخصصی وزارت نیرو و سازمان‌ها با ادله‌ محکم موردبررسی قرار بگیرد و تائید یا رد شود در حالی که هنوز این بحث تخصیص نیز مطرح نشده است.

سجادیان گفت: مراحل صدور مجوزهای برای تأمین آب برخی پروژه‌های شهرستان دزفول به دلیل پیچیده بودن روند اخذ، گاه بیش از یک سال به طول می‌انجامد بنابراین چگونه امکان دارد به این زودی و آسانی آبی از رودخانه دز منتقل شود.

وی بیان کرد: هیچ‌گونه اتفاقی در بحث انتقال آب رودخانه دز رخ نداده و لازم است شهروندان دزفولی از ایجاد تشنج در فضای مجازی و تجمع در فضای واقعی پرهیز کنند هر چند نگرانی آن‌ها برای منافع زادگاهشان کاملاً به‌حق است اما چون چنین موضوعی به شکل و شمایل مطرح شده در فضای مجازی صحت ندارد بهتراست با تحقیقات لازم پی به واقعیت قضیه ببرند.

به گزارش خبرنگار مهر، انتشار اخباری در فضای مجازی مبنی بر احداث کانالی مشرف بر رودخانه دز برای انتقال آب از این رودخانه به شهرستان مجاور، در روزهای اخیر واکنش شدید مردم این شهرستان را در فضای مجازی و واقعی به دنبال داشته است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار