کد خبر: ۴۷۷۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵ 13 August 2017
 مسیر ارتباطی ایذه به شهرکرد با ساخت پلی جدید احیا می شود چون راه کسانی که از سمت ایذه به ناقان و اردل حرکت می کنند را ۶۵ کیلومتر کوتاه می کند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها - کوثر کریمی: شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران تور بازدید دو روزه خبرنگاران خوزستانی از طرح های راه های جایگزین سد کارون سه و چهار را برگزار کرد. اصحاب رسانه خوزستان در این تور دو روزه در حاشیه حضور در سدهای کارون سه و چهار یک سفر دریایی و قایق سواری داشته و در عین حال نیز از بدنه سد و دیدگاه بازدید داشتند.

دهدز در جنوب غربی ایران احداث شده‌ است. نیروگاه این سد در حال حاضر با تولید سالیانه چهار هزار و ۱۷۲ میلیون کیلووات ساعت انرژی یکی از بزرگترین نیروگاه‌های برق‌آبی کشور است. هدف از احداث سد و نیروگاه کارون سه، تأمین بخشی از برق مورد نیاز کشور ایران و کنترل سیلاب‌های مخرب است.

سد و نیروگاه کارون سه در ۲۸ کیلومتری شرق شهرستان ایذه و در فاصله ۶۱۰ کیلومتری مصب رودخانه کارون در شمال شرقی استان خوزستان است. این طرح در حدود ۱۲۰ کیلومتری بالادست سد شهید عباسپور (کارون یک) قرار دارد و فاصله هوایی طرح کارون سه از اهواز تقریبا ۱۴۰ کیلومتر است.

ارتفاع بدنه سد، ۲۰۵ متر و حجم مخزن سد سه میلیارد مترمکعب و عملیات اجرایی این طرح در سال ۱۳۷۳ آغاز و در سال ۱۳۸۳ به پایان رسیده است. از زمان آبگیری سد کارون سه تاکنون بیش از هشت سیلاب با دبی بیش از دو هزار مترمکعب بر ثانیه توسط این سد مهار شده که از آن جمله می‌توان به دو سیلاب ۶ هزار و ۵۰۰ و یک سیلاب چهار هزار و ۳۰۰ مترمکعب بر ثانیه اشاره کرد.

از جمله پروژه‌های مهمی که در حین ساخت سد کارون سه اجرا شده، احداث جاده جایگزین محور شهرکرد به ایذه بود. هنگام آبگیری سد این جاده ارتباطی به زیر آب ‌رفت که به منظور برقراری ارتباط دوباره، هفت کیلومتر جاده، سه رشته تونل و دو دهنه پل بر روی دریاچه سد با طول عرشه ۳۳۶ و ۲۱۴ متر ساخته شد؛ پل بزرگ کارون۳ با دهانه ۲۶۴ متر دارای طویل‌ترین دهانه پل در ایران است.

سد کارون چهار نیز بر روی رودخانه کارون و در فاصله۶۷۰ کیلومتری ریزشگاه رودخانه کارون به خلیج فارس احداث شده ‌است. این سد بزرگترین سد بتنی دوقوسی ایران و پنجمین سد مرتفع و منبع تولید انرژی برق آبی در جهان است. این سد در استان چهارمحال و بختیاری و ۱۸۰ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد قرار دارد و در تیرماه سال ۱۳۹۰ با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری سابق افتتاح شد.

افتتاح پل بلوطک در سال ۹۷
معاون اجرایی طرح راه های جایگزین شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در سد کارون سه در ارتباط با اطلاعات پل کابلی سه بلوطک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پل کابلی سه بلوطک بین ساحل راست و چپ سد کارون سه واقع شده و طول عرشه آن ۴۲۰ متر، ارتفاع دو پایلون پل ۱۱۰ متر از فندانسیون و تناژ فلز مصرف شده در عرشه پل نیز یک هزار و ۴۰۰ تن است.

آرش سلیمی نیا ادامه داد: این پروژه سال ۹۳ شروع شده ولی به دلیل نبود بودجه کمی با تأخیر مواجه و افتتاح آن به اردیبهشت ماه سال ۹۷ موکول شد.

وی در خصوص کاربرد عنوان کرد: کاربرد این پل تردد اهالی روستاهای این مناطق با جمعیتی حدود زیر ۱۰ هزار درنظر گرفته شده است.

معاون اجرایی طرح راه های جایگزین شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در ارتباط با عبور خط لوله گاز از این پل بیان کرد: بر اساس مکاتبه ای که اداره گاز استان انجام داده، طراحی پل را با هماهنگی مسئولان مربوطه و طراح پل در بخشی از قسمت عرشه تغییر دادیم و بر این اساس برنامه ریزی شده تا بعد از نصب عرشه یک لوله هشت اینچ گاز کار انتقال آن را از ساحل راست به چپ انجام دهد.

سلیمی نیا در پایان خبر داد: هزینه ریالی پروژه پل کابلی سه بلوطک ۶۵ میلیارد تومان و کارفرمای اجرای این پروژه نیز آب نیرو است.

پرورش ماهی قزل رنگین کمانی در سد کارون ۴
مسئول روابط عمومی کارگاه سد و نیروگاه کارون چهار در حاشیه سفر دریایی و قایق سواری در دریاچه این سد در جمع خبرنگاران در ارتباط با پرورش ماهی در قفسی که در این رودخانه انجام می شود، اظهار کرد: زیر قفس های پرورش ماهی تورهایی به عمق۱۰ متر هست که ماهی ها داخل این حوضچه ها حضور داشته و قابلیت فرار هم ندارند.

سهیل شهبازی با اشاره به اینکه سازمان شیلات نیز در اجرای این طرح ها مشارکت دارد، افزود: سیستم تهویه این نوع پرورش ماهی از طریق آب خود رودخانه به صورت خودکار انجام می شود و نیازی به آب و اکسیژن ندارند؛ در این طرح پرورش دهندگان فقط به ماهی ها غذا و در صورت لزوم داروی موردنیاز را به آنها می دهند.

وی در پایان با اشاره به اینکه ماهی کپور و قزل رنگین کمانی قابلیت تولید در این قفسه ها پرورش داده می شود، یادآور شد: البته مدتی است که پرورش ماهی کپور به دلیل نداشتن کیفیت لازم متوقف شده ولی ماهی قزل رنگین کمانی ما در حد وسیعی با کیفیت بسیار بالا تولید می شود.

ترمیم کامل ترک بدنه سد کارون ۴
معاون اجرایی طرح راه های جایگزین شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در حاشیه بازدید از کارگاه سد و نیروگاه کارون چهار نیز در جمع خبرنگاران در ارتباط با سیلوهای نگهداری مصالح گفت: هنگام استفاده از برخی مصالح مقاومت بتن تغییر می کند، بنابراین در مکان های مختلف که قصد بتن ریزی را دارند یک طرح با اطلاعات مختلف ارائه می شود.

آرش سلیمی نیا اضافه کرد: وی همچنین وقتی این مصالح آفتاب می خورد، خیلی داغ می شود که زمان ساخت بتن باید این دما را کاهش دهیم؛ در این پروسه یکی از مباحث خنک سازی ماسه ها و مبحث دیگر نیز این هست که مخلوط آب و سیمان باعث واکنش شیمایی دمای بتن به نام هیدروتاسیون شده که بالا رفتن آن تا ۷۰ و ۸۰ درجه باعث کاهش مقاومت بتن و عدم گیرایی لازم می شود.

وی بیان کرد: برای انجام خنک سازی بتن از یخ در ساختن آن استفاده و زمان بتن ریزی نیز یک سری لوله هایی مثل رادیات به نام پست کولینگ زیر بتن می گذارند تا آب یخ را به مدت ۱۴ روز تا یک ماه عبور دهد تا دمای بتن رد شود و آن را سرد کند در غیر این صورت بتن مقاومت لازم را ندارد.

معاون اجرایی طرح راه های جایگزین شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به اینکه اگر بتن خنک نشود خیلی شکننده و مقاومت خود را از دست می دهد، گفت: ترک بدنه سه ساله پیش از سوی دستگاه های خودمان کشف شده که به منظور افزودن مقاومت آن با همکاری شرکت اسپانیایی موادی فوق العاده چسبنده و با مقاومت زیادتر از بتن به حال الاستیک و قابل حرکت به دیوار بدنه تزریق و بتن آن کاملا ترمیم پیدا کرده است.

سد کارون چهار بزرگترین پل کشور از منظر طول دهانه میانی
سلیمی نیا در ارتباط با ساخت پل کارون چهار اظهار کرد: معمولا توسعه در هر منطقه ای تبعاتی هم برای ساکانان دارد؛ سد کارون سه و چهار وقتی ساخته شد مسیرهای ارتباطی خیلی از شهرهای اطراف به زیرآب رفت بنابراین طرح راه های جایگزین ۱۴۴ کیلومتر راه ارتباطی را دوباره احیا کرد،۲۰ تونل و هشت رشته پل هم تأسیس کرد.

وی ادامه داد: یکی از پل های فوق نیز کارون ۴ هست که سه هزار و ۸۷۵ تن وزن دارد. طول این پل ۳۷۸ متر، دهانه زیرین آن نیز ۳۰۰ متر است و از منظر طول دهانه میانی بزرگترین پل کشور محسوب می شود.

معاون اجرایی طرح راه های جایگزین شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران بیان کرد: عرض پل ۱۱.۲ متر و ارتفاع عرشه تا آب حدود ۷۰ متر و تا بستر رودخانه نیز ۱۸۰ متر ارتفاع دارد.

سلیمی نیا با اشاره به دو بانده بودن پل گفت: مسیر ارتباطی ایذه به شهرکرد با ساخت این پل احیا می شود چون راه کسانی که از سمت ایذه به ناقان و اردل حرکت می کنند را ۶۵ کیلومتر کوتاه می کند.

معاون اجرایی طرح راه های جایگزین شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: این پل دوقوسی است و کار طراحی و ساخت آن کاملا توسط پرسنل آب نیرو و مشاوران ایرانی انجام شده است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار