در کارگاه تخصصی پیشگیری و مدیریت حریق عنوان شد؛
بحران های جدید را که مرتب با توجه به تغییر اقلیم پیش می آید را نمی توان با برخوردهای سنتی و اقدامات پیش پا افتاده، مدیریت کرد
کد خبر: ۴۸۱۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴ 20 August 2017
استاندار خوزستان در کارگاه تخصصی آموزشی پیشگیری و مدیریت حریق در سالن امام رضا (ع) شهرک نفت اهواز که توسط اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان برگزار گردید، گفت: در خوزستان در حوزه هواشناسی یک رادار یک جهته داریم در صورتی که این رادار در بسیاری از استان ها دوجهته است.
غلامرضا شریعتی افزود: اگر صلاح باشد که مدیریت های مختلف به ویژه پدافند غیرعامل و بحران را به عنوان یکی از کارهای اساسی در استان قرار دهیم باید با تکیه بر تجربه کشورهای توسعه یافته و بومی سازی آنها این کار را انجام دهیم.

وی گفت: بحران های جدید را که مرتب با توجه به تغییر اقلیم پیش می آید را نمی توان با برخوردهای سنتی و اقدامات پیش پا افتاده، مدیریت کرد. بگفته وی، مدیریت ها باید علمی و کارشناسانه با حداقل ضایعات و پیش بینی و پیشگیری از مسائل به نحوی باشد که هزینه ها و عوارض کمتری داشته باشد.

شریعتی به برخی مشکلات ایجاد شده در یکسال گذشته اشاره کرد و گفت: در طول یک سال گذشته به علت بارندگی کم و مشکلات دیگر استان خوزستان با آتش سوزی های زیاد در نقاط مختلف استان مواجه بودیم و همه این ها تلاش شده تا با همیاری و نگاه کارشناسی با حداقل ضایعات کنترل شود. در بحران ها اگر برخوردها عوامانه و سنتی باشد آن وقت ضایعات و عوارض بیشتری را به دنبال دارد.

استاندار خوزستان افزایش بی سابقه دمای هوا در استان را یاداور شد و ادامه داد: افزایش گرما در سال جاری برای استان خوزستان و مردم آن مشکلاتی را ایجاد و حتی میزان کار را در استان با مشکلاتی مواجه کرد. باید در بعد مصرف انرژی مدیریت لازم را داشته باشیم چون همیشه امکان کاهش زمان فعالیت در مشاغل مختلف نیست.

شریعتی همچنین از تهیه طرح و پیشنهادی به دولت برای تعطیلی۲۰ تا ۲۵ روزه خبر داد و افزود: در کشورهای دیگر با دمای پائین تر از دستگاه های مه پاش استفاده می کنند که باید این مسئله را برای استان هم پیگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به گستردگی استان، حداقل نیاز به چهار پایگاه اطفای حریق داریم و لازم است فرمانداران نیز بحث بحران و مدیریت آن را به عنوان یک اولویت دنبال کنند. 

شریعتی بر ضرورت همکاری و هماهنگی همه دستگاهها و ادارات در هنگام وقوع حوادث تاکید و خاطرنشان کرد: خوزستان به هواپیما، بالگرد و امکانات پیشرفته در حوزه اطفای حریق های صنعتی دارد. سازمان هایی مثل هواشناسی نیز باید مجهزتر شوند چون به صورت مرتب با مسائل خاص در این حوزه مواجه هستیم. متاسفانه ما در خوزستان در حوزه هواشناسی یک رادار یک جهته داریم در صورتی که این ردار در بسیاری از استان ها دوجهته است. این یک جهته بودن امکان پیش بینی گرد و غبار در سایر کشورها مثل عراق از محل همان کشور وجود ندارد.

شریعتی با بیان مشکلات مربوط به ریزگردها گفت: شایسته نیست استانی که این چنین مورد هجمه ریزگردها است رادار دو جهته نباشد ولی استان های دیگر که کانون این بحران نیستند چنین راهداری را داشته باشند.

استاندار همچنین بر ضرورت اقدامات آموزشی و پیشگیرانه به مردم تاکید کرد و گفت: لازم است وسایل اطلاع رسانی به مردم مثل نمایشگرهایی که در اهواز نصب شده نیز افزایش پیدا کند. همچنین باید با مدیریت های پیشگیرانه از قبل سعی کنیم که عوارض بحران ها را به حداقل برسانیم.

۵۰ درصد آتش سوزی جنگل های کشور به استان خوزستان اختصاص داشت
کارگاه تخصصی آموزشی پیشگیری و مدیریت حریق در سالن امام رضا (ع) شهرک نفت اهواز برگزار شد.

در این نشست کیامرث حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری گفت: استان خوزستان کلکسیونی از بحران های متعدد را با توجه به شرایط اقلیمی دارد؛ یکی از معضلات بحث زیرساخت ها در این استان است.

وی افزود: خوزستان در بخش زیرساختی دچار مشکل است و خیلی از زیرساخت ها قبل از انقلاب فراهم شده بود ولی بعد از جنگ تحمیلی نه تنها ترمیم نشد و توسعه پیدا نکرد بلکه در اثر جنگ دچار فرسایش هم شد.

حاجی زاده با اشاره به اینکه در بحث آب، برق، فاضلاب و سایر بخش های زیرساختی دچار مشکل هستیم، افزود: متأسفانه هیچ گونه پایگاه اطفای حریق در حوزه جنگل ها و حتی صنعتی (مادر صنعت در پتروشیمی، نفت، فولاد هستیم) ندارد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با تأکید بر اینکه استانی که باید به هواپیمای آب پاش مجهز باشد، از امکانات اولیه اطفای حریق در حوزه صنعتی به ویژه صنعتی، نفت و پتروشیمی برخوردار نیست، عنوان کرد: امروز شاهد رونمایی از دو بالگرد استندبای به صورت مستقر در استان خوزستان خواهیم بود تا از این به بعد هلی برد نیرو و یا آب پاشی را به موقع انجام دهیم. یکی از آنها در هوانیروز مسجدسلیمان و دیگری در اهواز یا دزفول مستقر می شود.

حاجی زاده بیان کرد: در پنج ماه اول امسال بیش از ۵۰ درصد حریق های کشور به استان خوزستان اختصاص داشت. البته امسال در بحث عرصه هایی که دچار حریق شد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

وی بیان کرد: مردم، سازمان های مردم نهاد، نیروی انتظامی، بسیج، ارتش و سپاه همه فعال بودند و با دست خالی به اطفای حریق می پرداختند. کاهش عرصه های دچار حریق در سال جاری به دلیل اقدام به موقع نیروها بوده است. مسئولان ملی باید در خوزستان به دو بخش اطفای حریق و سیلاب کمک های ویژه ای داشته باشند. باید در این دو زمینه فکری اساسی برای استان خوزستان داشت چون تمام مدل های آب و هوایی را دارد.

این کارگاه با هدف آموزش و اطلاع رسانی، پیشگیری به موقع، اقدام و مقابله سریع، همکاری در اطفاء و جبران آسیب ها و خسارت ها برگزار شد.

نشست کارگاه تخصصى آموزشى پیشگیرى و مدیریت حریق با حضور معاون پیشگیرى سازمان مدیریت بحران،استاندار خوزستان و مدیران ارشد استانى و فرمانداران و بخشداران استان خوزستان برگزار شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار