کد خبر: ۴۸۱۹۶۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۸ 21 August 2017
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با تشریح مصوبات ستاد بحران در خصوص سیلاب اخیر باغملک بر ضرورت تهیه طرح هادی روستای مرغزار باغملک تاکید کرد. 
  
کیامرث حاجی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه خوزستان، با اشاره به سیلاب 27 مردادماه در مناطقی از بخش صیدون باغملکاظهار کرد: پیش از وقوع این سیلاب ستاد مدیریت بحران استان با توجه به شرایط اقلیمی شهرستان باغملک و پیش‌بینی هواشناسی نسبت به بارندگی در ارتفاعات و در مناطق کوهستانی امامزاده عبدالله مرغزار این شهرستان، تذکرات و هشدارهای لازم را به اطلاع مردم و مسئولان هم با صدور اطلاعیه و هم از طریق صدا و سیما و سایر رسانه‌ها رسانده بود. خوشبختانه این اطلاع‌رسانی‌ها موجب شد این سیلاب، تلفات جانی به دنبال نداشته باشد. 
  
وی در خصوص علت جاری شدن سیلاب اخیر در باغملک تصریح کرد: خشکسالی‌های پی‌ در پی موجب کاهش مراتع و عرصه‌های جنگلی شهرستان و به تبع آن جاری‌شدن سیلاب در منطقه مرغزار و امامزاده عبدالله شد.  در حالی که میزان بارندگی روز جمعه ( 27 مردادماه) در منطقه خیلی زیاد نبود و در حقیقت نمی‌شد برای این حجم بارش نام سیل را گذاشت. 
  
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان افزود: متأسفانه تصرفاتی نیز در مسیر رودخانه مرغزار صورت گرفته است.  عده‌ای با اهداف تفریحی و عده‌ای نیز با اهداف معیشتی بدون اخذ مجوز و هماهنگی با دستگاه‌های مسئول در مسیر این رودخانه دخل و تصرف و ساخت و ساز کردند. 
  
حاجی‌زاده ادامه داد: این مسئله سیلابی‌شدن منطقه را تشدید کرده است. در واقع ما به علت عدم رعایت قوانین و مقررات و جدی‌نگرفتن هشدارها، در منطقه مرغزار و امامزاده عبدالله شاهد سیلابی‌شدن بارش‌های اخیر در رودخانه مرغزار شدیم. 
  
وی با اشاره به آماده‌باش دستگاه‌های امدادی و متولی در سیلاب باغملک جهت امدادرسانی عنوان کرد: با توجه به اینکه منطقه مرغزار و امازاده عبدالله در فصول بارندگی ممکن است مستعد حوادث و سیلاب‌های دیگری نیز بشود، بر آن شدیم که جلسه ستاد بحران را در منطقه امام زاده عبدالله و مرغزار تشکیل دهیم. 
  
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان اظهار کرد: در جلسه روز گذشته ستاد بحران در شهرستان باغملک، اکثر اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان حضور داشتند. در این جلسه مصوبات خوبی نیز داشتیم. با توجه به دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های سازمان مدیریت بحران کشور، دستورات و مصوبات ستاد بحران لازم‌الاجرا است. 
  
حاجی‌زاده با اشاره به تأکیدات استاندار بر اجرایی شدن مصوبات ستاد بحران افزود: شورای هماهنگی مدیریت بحران پس از شورای تأمین، دومین شورایی است که مصوبات آن لازم‌الاجرا هستند. بنابراین تاکید داریم که مصوبات جلسه مذکور نیز باید اجرایی شوند. 
  
وی بیان کرد: منطقه و روستای مرغزار که روستایی گردشگری و مالرو و متولی آن دولت و جزو منابع ملی و انفال است، دخل و تصرف در آن غیرقانونی و غیرشرعی و حتی گناه محسوب می‌شود. در جلسه روز گذشته مصوب شد طرح هادی این روستا هرچه سریع‌تر توسط بنیاد مسکن و اداره کل منابع طبیعی با پیگیری فرماندار باغملک و بخشداری صیدون، ظرف مدت یک ماه تهیه و تنظیم شود. 
  
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان در خصوص دیگر مصوبات جلسه روز گذشته ستاد بحران باغملک گفت: در این جلسه بر تعینن تکلیف و مشخص کردن حریم رودخانه مرغزار توسط سازمان آب و برق خوزستان، اداره کل منابع طبیعی، دادگستری، بخشداری صیدون، نیروی انتظامی، بنیاد مسکن و سایر دستگاه‌های متولی تاکید و این امر تصویب شد. 
  
 حاجی‌زاده ادامه داد: پس از آن باید نسبت به مستحکم‌سازی سواحل رودخانه مرغزار، اقدام شود. همچنین مقرر شد هرگونه تأسیسات، مستقلات و ساختمان‌های غیرمجاز در مسیر رودخانه بر اساس قانون و بر اساس مصوبات شورای تأمین برچیده شوند، تا دیگر شاهد جاری شدن سیلاب در این منطقه و تلفات ناشی از آن نباشیم. 
  
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان اظهار کرد: گردشگران و زائران بسیاری با توجه به دمای بالا هوا در خوزستان که در چند دهه اخیر بی سابقه بوده است به مناطق و روستای مرغزار و امامزاده عبدالله سفر می‌کنند. 
  
جاجی‌زاده با بیان اینکه در جلسه دیروز در بحث آب آشامیدنی این منطقه مصوبات خوبی داشتیم، ادامه داد:  مصوب شده است یک دستگاه کلرزنی اتوماتیک برای مسائل بهداشتی آب در محل چاه آب این مناطق که تأمین‌کننده آب اهالی آنجاست، سریعاً ظرف یک هفته توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی استان نصب شود. 
  
وی تصریح کرد: با توجه به صعب‌العبور بودن مناطق کوهستانی امامزاده عبدالله که در برخی نقاط آن به صورت دائم روستاییان اسکان یافته‌اند، راه‌اندازی راهدارخانه‌ ثابت در گردنه امامزاده عبدالله توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و استقرار هلال احمر و اورژانس در آن محل در جلسه روز گذشته به تصویب رسید. 
  
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: مقرر شد تا پیش از راه‌اندازی این راهدارخانه، یک دستگاه بولدوزر و تجهیزات لازم در منطقه مستقر شوند. البته اکنون لودر و گریدر در منطقه مستقر و مشغول به کار هستند. دستگاه بلدوزر نیز به زودی مستقر خواهد شد. 
  
حاجی زاده عنوان کرد: باتوجه به اینکه مناطق مرغزار و امامزاده عبدالله فاقد خانه بهداشت هستند، راه‌اندازی یک پایگاه اورژانس 115 توسط اورژانس استان و همچنین راه‌اندازی یک پایگاه جنگلداری و حفاظت از منابع در مناطق یادشده در روز گذشته مصوب شد. 
  
وی بیان کرد: همچنین مصوب شد در این مناطق یک بارانداز برای عشایر توسط منابع طبیعی و اداره کل امور عشایر احداث و تعبیه شود. برای کاسبانی نیز که در فصل تابستان در این منطقه اشتغال دارند و در مسیر رودخانه مرغزار بساط خود را پهن می‌کنند، راه‌اندازی یک بازارچه توسط بخشداری به منظور جلوگیری از ورود این افراد به حریم رودخانه به تصویب رسید. 
  
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: مقرر شد بخشداری با هماهنگی بنیاد مسکن و اداره کل امور روستایی استانداری خوزستان نسبت به احداث سرویس‌های بهداشتی و موارد ضروری در حوزه خدماتی برای گردشگران و مسافران مناطق مرغزار و امامزاده عبدلله اقدام کنند اما لازم است که فرماندار به عنوان نماینده عالی دولت و همچینن بخشدار صیدون این مصوبات را پیگیری کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار