کد خبر: ۴۸۳۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۴ 23 August 2017
معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با ارائه گزارشی از شاخص های استان خوزستان در بحث انتخابات اردیبهشت ماه 96  شوراهای شهر و روستا اظهار کرد: سه میلیون و 200 هزار نفر از جمعیت چهار میلیون و 700 هزار نفری استان واجد شرایط رای بودند که نزدیک 70 درصد آن ها در انتخابات مشارکت داشتند.

به گزارش شوشان ، وی افزود: انتخابات شورای شهر خوزستان در ۷۶ شهر برگزار شد و ۶۰ شهر شورای پنج نفره، 13 شهر شورای هفت نفره، دو شهر شورای نه نفره و یک شهر(هواز) شورای ۱۳ نفره تشکیل می‌دهند.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان تصریح کرد: از حدود 3 هزار و 720 شعبه اخذ رای در استان خوزستان، نزدیک یک هزار و 906 شعبه(یک هزار و 828 شعبه ثابت و 80 شعبه سیار)در حوزه شهری بوده اند. تعداد کل داوطلبان شهری 4 هزار و 55 نفر بود که در نهایت 3 هزار و 241 نفر برای تصدی کرسی های شهری به رقابت پرداختند. بیش ترین این داوطلبان در شهر اهواز و کم ترین آن ها در شهر آغاجاری بود.

وی با بیان این که داوطلبان شورای شهر در تعداد، تحصیلات و مشارکت زنان نسبت به دوره چهارم رشد داشته است، اذعان داشت: تعداد کل داوطلبان شورای شهر نسبت به دوره چهارم شورای شهر رشد 24.5 درصدی و در روستا ها رشد 17.9 درصدی داشته است. همچنین تعداد کل داوطلبان زن ۷۹۴ نفر بوده که نسبت به دوره چهارم رشد ۴۸ درصدی داشته است.

حسین زاده ادامه داد: در خصوص تحصیلات داوطلبان شورای شهر و روستا، در مقطع کارشناسی رشد 34.6 درصدی، در مقطع کارشناسی ارشد رشد بیش از ۱۰۰ درصد و در مقطع دکتر رشد نزدیک ۶۰ درصد را داشتیم.

 تقویت نهادهای مدنی در خوزستان از مسایل راهبردی خوزستان است

معاون سیاسی اجتماعی استاندار با بیان این که تقویت نهادهای مدنی در خوزستان از جمله مسایل راهبردی استان است، اظهار کرد: در بحث مسایل راهبردی خوزستان، با توجه برنامه ها و سیاست های بالا دستی و شرایطی که در استان وجود دارد چند راهبرد از سوی استانداری تعیین و در قالب استراتژی ارائه شد که یکی از آن ها بحث تقویت نهادهای مدنی در خوزستان است.

وی تصریح کرد: شورا به عنوان یک نهاد مدنی که می تواند مطالبات مردم را در چارچوب قانون نهادینه کند، یکی از این راهبردها در سطح استان است. همچنین در یک سال گذشته خانه سمن‌ها در همین راستا شکل گرفت و خانه احزاب در راستای افزایش نهادهای مدنی و قانون مند سازی مطالبات مردمی مجوز گرفت. این اتفاق پیامدهای مثبتی از جمله تعامل بین نهاد قدرت و نهاد جامعه و حمایت فرمانداران از شهرداری‌ها را در پی خواهد داشت.

رفع ضعف ها تنها با آسیب شناسی ممکن می شود

حسین زاده با تاکید بر لزوم برقراری تعامل میان نهادهای مختلف در استان، یادآور شد: امروز بسیار نیازمند چشم اندازهای امید در کشور هستیم. مشکلات ما فراوان است و ظرفیت‌های ما هم بسیار است و تنها با تعامل و گام برداشتن در راستای اهدافی یکسان است که این بارقه‌های امید به منصه ظهور می‌رسد. 

وی با اشاره به اهمیت بحث آسیب شناسی، پیش از آغاز کارها و برنامه ریزی ها گفت: باید پیش از اجرا نقاط ضعف و قوت را تشخیص دهیم و به امر آسیب شناسی که یک رویکرد علمی و کارشناسی است، بپردازیم. در مجموع مسیر شوراها رو به پیشرفت بوده ولی در برخی جاها هم ضعف‌های داشته است که رفع این ضعف ها و نیز دنبال کردن گام های استوارتر، در گرو آسیب‌شناسی وضع موجود است.

معاون استاندار خوزستان ادامه داد: بود از آن جا که منابع محدود هستند، باید به دنبال اولویت‌بندی مسائل باشیم و مهمترین رویکرد آسیب شناسی هم همین اولویت‌بندی مسائل خواهد.

وی خاطرنشان کرد: تنوع موضوع در استان خوزستان بسیار زیاد است و هر مدیریت در خوزستان ۵ برابر دیگر استان‌ها کار می کند ولی به دلایل مختلف اثربخشی آن کمتر است. راهی که می تواند کارایی ما را برای مردم قابل لمس کند و اثربخشی را افزایش دهد، اولویت‌بندی کارها است.

آسیب های اجتماعی در خوزستان از نرخ کشوری بالاتر است

حسن زاده با تاکید بر اهمیت توجه به حوزه های فرهنگی و اجتماعی توسط شورا اذعان داشت: این نوع نگاه باید در شهرداری تقویت شود چون بسیاری از مشکلات در سطح استان به حوزه های فرهنگی و اجتماعی بر می گردد و زیرساخت اقدامات ما به مسایل فرهنگی مربوط می شود.

وی افزود: آسیب‌های اجتماعی با ضرب و  زور حل نمی‌شود بلکه بسترهای فرهنگی و اجتماعی را می طلبد و بخش عمده ای از این وظیفه بر دوش شهرداری ها است.

معاون استاندار خوزستان با اشاره به لزوم توجه به رویکرد ارتقای شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی و تاثیر آن در کیفیت زندگی مردم عنوان کرد: آسیب های اجتماعی در خوزستان از نرخ کشوری بالاتر است و شاخص های آموزشی، فرهنگی و اجتماعی خوزستان پایین‌تر از استاندارد کشور است که باعث بالا رفتن آسیب‌های اجتماعی در استان شده است و آمارها در حوزه آسیب‌های اجتماعی نشان می‌دهد که ما در این زمینه کم کاری کرده ایم.









































اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار