مديرعامل مناطق نفت خيز جنوب تشریح کرد:
مهندس زنگنه در این سفر برای سومین بار بر این نکته تاکید کردند که خوزستان نباید از درآمدهای نفتی بی بهره باشد اما راه بهره مندی از این سرمایه و ثروت خدادادی سرمایه گذاری و استخراج و بهره مندی اصولی است
کد خبر: ۴۸۶۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶ 30 August 2017
 در نخستین روز هفته دولت وزير نفت تنها سه روز پس از راي اعتماد مجدد مجلس به ايشان، راهي استان خوزستان شد تاجايگاه استراتژيک اين استان و اهمیت ارتباط آن با وزارت نفت را به همگان نشان دهد. وي در این سفر ابتدا در نشستی با مديران ارشد مناطق نفت خيز جنوب با اشاره به سرمايه گذاري هاي کلان دولت در عسلويه و ايجاد تحول در آن  منطقه، از تغییر فلش طرح های توسعه‌ای نفت را به سمت مناطق نفت خيز خبر داد وگفت: "زمانی در عسلویه تحول ایجاد کردیم و اکنون باید در اینجا تحول ایجاد کنیم". مهندس زنگنه استفاده از سرمايه گذاري و توسعه در مناطق نفتخیز را نه تنها عامل پيشرفت  خوزستان بلکه برای کل صنعت و کشور حائز اهميت دانست.

  در اين ارتباط و به مناسبت هفته دولت گفت و گويي با مهندس بيژن عالي پور انجام داده ايم و ظرفيت هاي سرمايه گذاري، برنامه هاي توسعه و اقدامات مناطق نفت خيز جنوب براي پيشرفت و آبادانی  خوزستان را از ايشان جويا شده ايم که ماحصل آن از نظرتان مي گذرد:


در آستانه هفته دولت خوزستان نخستین مقصد سفر وزیر نفت پس از رای اعتماد مجلس بود؛شما چه تحلیلی از این سفر دارید؟

  قبل از هرچیز یاد و خاطره شهدای دولت بویژه شهیدان رجایی و باهنر را گرامی داشته و این ایام را به کارگزاران و خادمان مردم در دولت تدبیر و امید تبریک می گویم.

  به باور من سفر مهندس زنگنه وزیر نفت، سه روز پس از رای اعتماد، به خوزستان به دو دلیل صورت گرفت نخست اینکه ایشان از همراهی نمایندگان و نخبگان استان برای تداوم تدبیر در صنعت نفت قدردانی کند. دوم این سفر و سفرهای قبلی ایشان به خوزستان بیانگر اهمیت این استان نزد دولت و وزارت نفت است. بی تردید سفر وزیر نفت مقارن با هفته دولت اگرچه با تشکیل جلسه با مدیران ارشد دست اندرکار تولید نفت شروع شد اما بخش مهمی از وقت ایشان به شرکت در جلساتی که استانداری خوزستان تدارک دیده بود، صرف شد. این یعنی اینکه استان خوزستان همانگونه که ایشان در سخنرانی خود اعلام داشتند در کابینه و دولت دکتر روحانی از اهمیتی بالا برخوردار است؛ البته نباید فراموش کرد آقای زنگنه وزیر معین استان خوزستان نیز هست.

آیا موضوعات و نکاتی در این سفر مطرح شد که مستقیما به توسعه خوزستان مرتبط باشد؟
بله. مهندس زنگنه در این سفر برای سومین بار بر این نکته تاکید کردند که خوزستان نباید از درآمدهای نفتی بی بهره باشد اما راه بهره مندی از این سرمایه و ثروت خدادادی سرمایه گذاری و استخراج و بهره مندی اصولی است. در نگاه ايشان نفت باید در حکم موتور محرک و پیش ران اقتصاد ایران عمل کند و البته تاکید کردند که وقتی از نفت سخن می گویند مقصودشان عمدتا مناطق نفتخیزجنوب است. در اين راستا پیگیری و تسریع در به سرانجام رساندن تفاهمنامه های همکاری میان مناطق نفتخیزجنوب و شرکت های خارجی و داخلی نيز از اولويت هاي جدي وزير محترم نفت است که براي تحقق سرمايه گذاري و توسعه در خوزستان و مناطق نفتخیز مدنظر قرار داده شده است. از نکات ديگري که مهندس زنگنه به آن اشاره داشته اند استفاده از ظرفيت ها و سرمايه هاي بالقوه موجود در استان خوزستان است که به عنوان مثال  اشاره کردند که ذخاير نفتي ميدان اهواز  بالای 20 میلیارد بشکه است که استخراج کسری از آن می تواند این منطقه را دگرگون و متحول نموده و معضل بيکاري را هم تا حد زیادی مرتفع سازد و مردم را به رفاه برساند. به نظر می رسد که لازمه انجام یک کار بزرگ در مقیاس عسلويه به تعبیر وزیر محترم نفت، قبل از هرچیز اراده، همدلی و اهتمام مجموعه مسئولان ،نمایندگان و نخبگان استان خوزستان است.

آیا نفت در این چهارسال به نسبت مدت مشابه با همسایگانش روابط بهتری داشته است؟!
  بی تردید. ما از زمان سر کار آمدن دولت یازدهم با برقراری حسن ارتباط با نمایندگان مجلس و استانداران دولت تدبیر و امید زمینه های برخی اختلافات موجود میان نفت و استان های نفتخیز را تا حد امکان از میان برداشتیم به نحوی که می توان گفت نفت در این مدت در همکاری با مسئولان استان،سنگ تمام گذاشته است. در این 4 سال اگرچه اولویت نفت سوق دادن کمک های عام المنفعه به سمت انجام کارهای زیرساختی (از طریق طرح کمک به عمران مناطق نفتخیز) به جای کمک های روزمره و خدمات جزئی بود، با این وجود همیاری های رایج گذشته نیز نه تنها متوقف نشد که رو به فزونی هم گذاشت  چرا که  بخوبی می دانیم خوزستان و استان های نفت خیز بعلت کاستی های و کمبودهای زیرساختی بدون کمک نفت و صنایع بزرگ، در انجام امور خود دچار مشکل می شوند.

اولویت های اصلی مناطق نفت خیز جنوب در دولت دوازدهم چيست؟
به طور کلی سه یا چهار اولویت را در نظر گرفته ایم ؛نخست تولید از طریق ارتباط با سطوح مختلف کارکنان عملیاتی و فنی، تلاش برای جذب سرمایه و امکانات بخش خصوصی از طریق سفارش کار به سازندگان استانی و کشوری و تضمین خرید محصولات و تجهیزات ساخت داخل، پیگیری تبدیل تفاهمنامه های همکاری تا تبدیل به انعقاد قراردادهاي جديد توسعه ميادين با شرکت هاي داخلي و خارجي و  استمرار ارتباط سازنده با استان های نفتخیز و تقویت ارتباط  وزارت نفت و شرکت ملي نفت ايران، با مسئولان این استان  ها. اميدوارم در اين دوره با سرمايه گذاري و توسعه ميادين، شاهد افزايش ظرفيت توليد نفت و ايجاد رونق اقتصادي در استان هاي نفت خيز باشيم.

با توجه به اين که در هفته دولت قرار داريم،مناطق نفت خيز جنوب چه طرح هايي براي افتتاح دارد؟
   بر اساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته در مديريت مهندسي و ساختمان مناطق نفت خيز جنوب 7 پروژه مهم در هفته دولت تکمیل و برای بهره برداری آماده کرده ايم. اين پروژه ها شامل احداث واحد نمک‌زدایی شماره 3 گچساران، واحد نمکزدایی هفتکل و نفت سفيد، نصب کوره هاي حرارتي در واحدهاي نمکزدايي 1 تا 4 اهواز، اصلاح و راه اندازی نمکزدایی اهواز 2بنگستان، احداث و راه اندازی نمکزدایی رگ سفید یک در گچساران، بهسازي و توسعه ظرفيت ايستگاه اندازه گيري پتروشيمي بندر امام، بازسازي و نوسازي توربوپمپ شماره 7 بوستر اهواز، نصب نمک گير برقي در در واحدهاي نمکزدايي 1 تا 4 اهواز و نصب کمپرسور هوا و دستگاه توليد نيتروژن کارخانه گاز و گاز مايع 900 مي باشد که همه آنها مرتبط با توليد و پشتيباني از توليد هستند.همچنین احداث 15 کیلومتر خط لوله 42 اینچ وتو رانی، ترمیم و مقاوم سازی 35 کیلومتر خط لوله 48 اینچ صادراتی بخش دیگری از پروژه های تکمیل یا راه اندازی شده است که در مجموع با اعتباری  افزون بر  5هزار ميليارد ريال  در شرکت هاي بهره برداري نفت و گاز کارون،گچساران، آغاجاري و مسجدسليمان اجرا شده اند.

 در صورت امکان در مورد اهمیت اين پروژه ها در تولید توضيحات بیشتری ارایه فرمایید:
 از مهمترين اين پروژه ها احداث واحدهاي نمکزدایی شماره3 گچساران با ظرفيت ۱۱۰ هزار بشکه در روز و نمکزدایی هفتکل و نفت سفيد نيز با ظرفیت 45 هزار بشکه در روز است که با راه اندازی این واحدها، ظرفیت تولید در حوزه گچساران و مسجدسليمان افزایش می یابد و بر کيفيت نفت توليدي و کاهش هزينه ها نيز تاثير قابل توجهي دارد. پروژه بهسازي و توسعه ظرفيت ايستگاه اندازه گيري پتروشيمي بندر امام نيز به منظور افزایش ظرفیت و دقت سیستم انداره گیری اين ايستگاه اجرا شد؛ بازسازي و نوسازي توربوپمپ شماره 7 بوستر اهواز در حوزه عملياتي شرکت بهره برداري نفت و گاز کارون نيز از شمار پروژه‌هاي سرمايه‌اي نفت و گاز مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت ملی مناطق نفت خيز جنوب است که با هدف افزايش ظرفيت و استمرار انتقال نفت خام اجرا گرديد.

نصب کمپرسور هوا و دستگاه توليد نيتروژن کارخانه گاز و گاز مايع 900 در حوزه عملياتي شرکت بهره برداري نفت و گاز گچساران نيز با هدف افزایش ظرفیت و توان تولید اين کارخانه به اجرا درآمد.

در واحدهای نمکزدایی شماره ۱، ۲، ۳ و ۴ اهواز نيز دو پروژه نصب کوره هاي حرارتي و نمک گير برقي به اجرا در آمد که هدف آنها افزايش ظرفيت و فرآورش مطلوب نفت تولیدی ميدان نفتي اهواز بر اساس رعایت آخرین استانداردهای صنعت نفت مي باشد.

 به مهمترين دستاوردهاي مناطق نفت خيز جنوب در يکسال گذشته هم اشاره ای داشته باشید.
با توجه به اينکه رسالت اصلي ما توليد است در يكسال گذشته با استمرار توليد حدود 3 ميليون بشكه در روز به تحقق برنامه هاي ابلاغي شرکت ملي نفت ايران دست يافته ايم که دستاورد مهمي محسوب مي شود.

 تکميل پروژه هاي مهم بومي سازي و ساخت اقلام راهبردي صنعت نفت از جمله دستگاه فوران‌گير چرخشي مدل شيفر، پمپ‌هاي فرآيندي،Flame Tube توربين گازي رستون، پمپ تراک سیمان کابین‌دار، پکیج پمپاژ تزریق پساب کارخانجات استحصال نفت، روتور كمپرسور اليوت و روتور توربين نيروي  GEC ، مته دندانه اي و پمپ هاي BB3 از دستاوردهاي مناطق نفت خيز جنوب در حوزه ساخت داخل است.

راه اندازی فاز دوم طرح آماک نيز از ديگر اقدامات قابل توجه مناطق نفت خيز جنوب در حوزه محیط زیست است که با راه اندازي آن در اواخر سال گذشته ضمن فشار افزایی و ارسال روزانه 15 میلیون فوت مکعب گاز به پتروشیمی رازی و تولید روزانه 800 تن گوگرد، از سوزاندن  همین میزان گاز در روز جلوگیری به عمل آمد. فاز ٢ یا فاز زیست محیطی آماک شامل احداث ٩٦ کیلومتر خط لوله ١٢ اینچ انتقال گاز اسیدی و ایستگاه تقویت فشار و نمزدایی گاز اسیدی و سامانه های فرایندی و ایمنی جانبی است.

یکی از کارهایی که اخیرا به سرانجام رسید طرح فرازآوری نفت خام با گاز بود؛ از نتایج این طرح راضی هستید؟
   شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب براي نخستين بار در کشور موفق شد با اجرای طرح فرازآوری طبیعی با گاز امکان برداشت بیشتر نفت خام را فراهم نمايد.  با اجرای طرح فراز آوری طبیعی با گاز كه در چاه رگ سفید ٩٩ انجام شده است امکان تولید روزانه ٢ هزار بشکه نفت از این چاه فراهم شد. پس از اين موفقيت برنامه‌ریزی لازم برای ١٢ حلقه چاه دیگر در ميدان رگ سفید  به منظور دستیابی به تولید ١٧ هزار بشکه در دستور كار قرار گرفت و بر روی میدان هایی که دارای شرایط مناسب هستند اجرا خواهد شد.

در ارتباط با تفاهمنامه های انجام شده در قالب قراردادهای جدید، خبر تازه ای برای علاقمندان به سرمایه گذاری در نفت دارید؟
 پيگيري، مذاکره و امضاي تفاهم نامه در راستاي اجراي الگوي جديد قراردادهاي نفتي براي جذب سرمايه گذاري در مناطق نفت خيز جنوب از ديگر دستاوردهاي اين شرکت در يکسال گذشته محسوب مي گردد. اين شرکت با هدف  توسعه 4 میدان نفتی کرنج، پارسی، رگ سفید و شادگان شامل 9 مخزن، 8 تفاهمنامه با شركت هاي خارجي و داخلي امضا نموده است. اين تفاهم نامه ها با كنسرسيوم پرگس، شلمبرژه، شركت توسعه انرژي پاسارگاد، شرکت توسعه انرژی نفت نوین کیش (تنکو)،گروه مپنا ، توسعه نفت و گاز پرشیا، شرکت تات نفت و زاروبژ نفت روسیه  امضا شد که پس از ارائه پیشنهادها و بررسی های فنی -تخصصی با شرکت های واجد شرایط برای توسعه میدان ها قرارداد امضا می شود.

تاریخ مشخصی برای امضای نخستین قرارداد پیش بینی می کنید؟
تلاش می کنیم حداکثر در سه ماهه پایانی سال اولین قرارداد منعقد شود.

در حوزه مسئولیت های اجتماعی آخرین طرح ها کدام اند؟
وزارت نفت نگاه ویژه ی به حوزه ی مسئولیت های اجتماعی دارد و مناطق نفت خيز جنوب نيز اقدامات گسترده اي انجام داده و در دست اجرا دارد. در اين راستا افتتاح بيمارستان 96 تختخوابي گچساران در سال جاري، از مدار خارج نمودن واحد بهره برداری نمره ۹ مسجدسليمان در سال گذشته به منظور کاهش و رفع آلاینده ها در مناطق مسکونی، افتتاح پروژه احداث مدرسه شهيد محلاتي روستاي نمره 3 در مجاورت مجتمع صنعتي شماره 1 مارون و پروژه بهسازي و ايجاد فضاي آموزشي يک باب مدرسه در مجاور مجتمع صنعتي شماره 3 مارون در سال گذشته، زیرسازی و آسفالت 40 کیلومتر از راه های روستایی، تامین لوله های مورد نیاز بخشی از شبکه آب رسانی و پشتیبانی از فعالیت های فرهنگی بخش غيزانيه اهواز که هم اکنون در دست اجراست، از اقدامات مناطق نفت خيز جنوب در حوزه مسئوليت هاي اجتماعي است.

در سال جاري نيز اين شرکت در سومین همایش مسئولیت اجتماعی CSR وزارت نفت به انتخاب هیات داوران شایسته دریافت لوح سپاس و تندیس طلایی به عنوان عالی ترین نشان این همایش شناخته شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار