مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان:
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: عوامل انسانی مانند استخراج نفت در تالاب هورالعظیم که ریه استان خوزستان به شمار می‌رود، موجب شده‌اند که شاهد ابربحرانی به نام ریزگردها باشیم.
کد خبر: ۴۹۶۱۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۲ 18 September 2017

کیامرث حاجی‌زاده در جلسه کارگروه تخصصی بهداشت و درمان استان، اظهار کرد: خوزستان استانی است که پنج مدل آب و هوای مختلف دارد. از طرف دیگر خوزستان قلب اقتصادی، امنیتی و اجتماعی کشور است و اینکه با طی دو ساعت مسیر به کوه‌های برفی زاگرس می‌رسید و با طی یک ساعت مسیر نیز به کانون‌های گردو خاک و دمای بالای 60 درجه، وسعت مشکلات خوزستان را نشان می‌دهد.

وی افزود: در این مدت شرایط اقلیمی در منطقه و جهان تغییر کرده است و از طرف دیگر عوامل انسانی مانند استخراج نفت در تالاب هورالعظیم که ریه استان خوزستان به شمار می‌رود، موجب شده‌اند که شاهد ابربحرانی به نام ریزگردها باشیم.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان خاطرنشان کرد: هر تصمیمی که امروز در شوراها و ستاد بحران بگیریم در دو دهه یا سه دهه دیگر گریبانگیر نسل‌های بعدی می‌شود زیرا آنچه امروز استان خوزستان درگیر آن است ماحصل تصمیم‌های گذشته بوده است.

حاجی زاده عنوان کرد: زیرساخت‌های آب، برق، تلفن و ... به دلیل جنگ تحمیلی و مشکلات دیگر فرسوده شده‌اند و جمعیت نیز افزایش یافته و به دنبال آن روستاها و شهرها توسعه پیدا کرده‌اند و همه این مسائل موجب شده‌اند که خوزستان دارای بحران‌های متعدد شود.

وی خوزستان گفت: همچنین عدم مدیریت صحیح و تبدیل یک حادثه کوچک به بحران بزرگ موجب شده است تا نخبه‌ها، سرمایه‌گذاران و ... از استان مهاجرت کنند که برای جلوگیری از این روند، باید در سیاست‌گذاری‌هایمان اعتدال را قرار بدهیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان تصریح کرد: پدیده ریزگردها، خاموشی گسترده و قطعی آب در بهمن ماه سال گذشته موجب شد که مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، استاندار و همه مسئولان پای کار بیایند و 23 هزار میلیارد تومان در این زمینه به استان خوزستان اختصاص یابد.

حاجی‌زاده با اشاره به حوزه بهداشت و درمان در مدیریت بحران خاطرنشان کرد: در بحران‌های امسال اطلاع‌رسانی‌ها خوب بود و همه عوامل موجب شدند که بدترین تابستان در چند دهه اخیر در استان خوزستان با کمترین تلفات و کمترین خاموشی‌ها گذرانده شود.

وی با بیان اینکه پیک مصرف برق امسال از نیمه دوم خرداد شروع شد، گفت: بر اساس گزارش‌های هواشناسی و برق منطقه‌ای توانستیم در مجموع با کاهش 34 روز از ساعات اداری بین 150 تا 200 مگابایت برق در بخش دولتی صرفه‌جویی کنیم. همچنین با مدیریت صنایع فولاد 150 مگابایت دیگر صرفه‌جویی کردیم. در شرایطی که حدود یک‌هفتم مصرف برق کشور را داشتیم ولی خوشبختانه تابستان را با کمترین خسارات گذراندیم.

مدیرکل بحران استانداری خوزستان تصریح کرد: باید در فصل پاییز  با مدیریت صحیح شاهد مشکلات تنفسی نباشیم و در این راستا همه دستگاه‌ها نیز باید در فصل پاییز و زمستان  وارد کار شوند.

حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: کلیه درختان مخصوصاً کنوکارپوس باید هرس شوند و شرکت نفت، صنایع فولاد و شرکت‌های دیگر باید در این زمینه همکاری کنند. همچنین باید عملکرد دستگاه‌های عضو به کارگروه به ابلاغ شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان بیان کرد: باید آمادگی کامل جهت پیشگیری از بیماری‌های روده‌ای را داشته باشیم. همچنین کلیه بیمارستان‌ها و مراکز اورژانس در سراسر استان آماده‌باش باشند.

وی در ادامه افزود: همچنین مانور مقابله با ریزگردها، آموزش و اطلاع‌رسانی از طرف صدا و سیما و اصحاب رسانه، انجام شود. بودجه اعتباری برای بخش درمان در زمینه مشکلات تنفسی نیز پیگیری می‌شود.

حاجی‌زاده تصریح کرد: در خصوص مقابله با مشکلات تنفسی ناشی ار نخستین باران پاییزی توانستیم از شرکت نفت و سایر شرکت‌ها حدود 500 هزار ماسک FFP2 با قیمت 1100 تومان بگیریم که تاکنون 100 هزار ماسک در انبار قرار دارد و در اختیار هلال احمر قرار می‌گیرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار