رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه:
رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه با اشاره به وضعیت بحرانی تالاب بندون و خشک بودن کامل آن در نیمه نخست سال، گفت: با توجه به تبدیل شدن این تالاب به کانون گرد و غبار، عدم توجه به احیای تالاب بندون، مشکلات جبران‌ناپذیری برای ما در آینده ایجاد خواهد کرد.
کد خبر: ۴۹۹۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹ 26 September 2017
به گزارش ایسنا_ منطقه خوزستان، عباس سلطانی، با اشاره به وضعیت بحرانی تالاب بندون ایذه اظهار کرد: متاسفانه به علت خشکسالی‌هایی که در چند سال اخیر آغاز شده، تالاب بندون در شش ماهه نخست سال کاملا خشک است و تنها در زمان بارندگی یعنی در نیمه دوم سال، آب در این تالاب وجود دارد. 
  
وی ادامه داد: حفر چاه‌های بسیار زیاد در اطراف این تالاب برای آب شرب شهرستان از عوامل اصلی انسانی خشک شدن کامل این تالاب است. متاسفانه آب شرب شهرستان تنها از طریق همین چاه‌ها تامین می‌شود. 
  
رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه با بیان اینکه کل عرصه تالاب بندون به راه و شهرسازی واگذار شده است، عنوان کرد: 1312 هکتار عرصه تالاب بندون در سال 83 از منابع طبیعی به راه و شهرسازی واگذار شد اما متاسفانه این تالاب به حال رها شده است و در چند سال اخیر به کانون گرد و غبار تبدیل شده،‌ به طوری که با وزش هر باد نسبتاً شدید بلافاصله گرد و خاک از عرصه این تالاب برمی‌خیزد و شهرستان را درگیر می‌کند. 
  
سلطانی با تاکید بر ضرورت احیای تالاب بندون ایذه بیان کرد: این تالاب در حال حاضر کاملا خشک و مانند یک صحرا است و تنها راه احیای این تالاب، باز گرداندن مالکیت عرصه این تالاب به منابع طبیعی، انسداد چاه‌های اطراف این تالاب و چلوگیری از حفر چاه‌های جدید و در نظر گرفتن و تامین حق‌آبه برای آن است. در جلسه شورای تامین شهرستان درخواست کردیم که از طرح انتقال آب از پشت سد کارون3 به دشت ایذه و باغملک، حق‌آبه دو تالاب بندون و میانگران نیز لحاظ شود. 
  
وی اظهار کرد: در صورت عدم احیای تالاب بندون، کانون گرد و غبار شکل‌گرفته در این تالاب، قطعا در سال‌های بعد مشکلات بسیار بیشتری را برای ما ایجاد خواهد کرد و آن موقع ممکن است که تبعات این موضوع جبران‌ناپذیر باشد. متاسفانه اکنون با تخریب و تصرف عرصه این تالاب توسط مردم و برخی نهادها مواجه هستیم. 
  
رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه ادامه داد: در جلسه شورای تامین شهرستان مقرر شد مرزبندی تالاب بندون برای جلوگیری از تصرف بیشتر مردم انجام شود. در صورت عدم توجه به احیای تالاب بندون، وضعیت این تالاب نابودتر از گذشته خواهد شد. 
 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار