طالقان، یکی از مناطق ییلاقی که در ۱۳۰ کیلومتری استان تهران واقع شده است. این شهرستان از شمال به سلسله جبال البرز، رامسر و تنکابن و الموت، از شرق به شهرستان کرج، از جنوب به هشتگرد یا ساوجبلاغ و از غرب و جنوب غربی به قزوین محدود می شود. از پیوستن چهار محله (شهرک)، گُلینک، کولج و پرد سیر تشکیل شده است.
کد خبر: ۵۰۲۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷ 03 October 2017

به گزارش تابناک : این شهرستان حدود هزارو ۳۰۰کیلومتر وسعت دارد و از ۸۰۰ روستای کوهستانی تشکیل شده است،  جالب است بدانید زبان مردم طالقان فارسی و لهجه آن ها تاتی است، و در آن جاذبه های طبیعی- تاریخی- فرهنگی فراوانی وجود دارد. این شهرستان به دلیل قرار گرفتن در دامنه های البرز مرکزی و به دلیل وجود رودخانه های فراوان یکی از خوش آب و هوا ترین نقاط اطراف  تهران به شمار می آید. مهم ترین رودخانه طالقان، طالقان رود است که نهایتا با دیگر رود خانه های این شهرستان به سفید رود می ریزد. وجود همین رودخانه های زیاد، باغات و فضای سبز بی نظیری را فراهم کرده است.طالقان اگرچه وسعت زیادی ندارد ولی به دلیل دارا بودن جاذبه های خاص می تواند طیف مختلفی از سلیقه ها رابه سوی خود فرا می خواند.

 

Narian-WP1024

 

رشته کوه های طالقان که در واقع بخشی از کوهستان مرکزی البرز است. از قلل و کوه های زیادی چون شاه البرز چهار و ۲۰۰ متر(بلندترین قله)، پیغمبر، حوضک زرچکانی، نُمار، زرده چال، خشکه چال، کوروج و… ، تشکیل شده که کوه نوردان زیادی را به خود جلب می کند. جالب است بدانید از روستا های این منطقه  می توان به بیش از ۲۶ قله با ارتفاع ۳۵۰۰ متر صعود کرد، یکی از راه های صعود به علم کوه و تخت سلیمان از روستای حسنجون است.

 

1200px-Taleghan_ShahRood

 

به دلیل بارندگی نسبتا زیاد در این منطقه کوهستانی، رودخانه ها و چشمه ها، آب های زیادی را به وجودآمده است که بعضی از آبشار ها دائمی و بعضی از دیگر فصلی هستند. از جمله آبشار های معروف طالقان می توان به: آبشار شُلبَن روستای بُزَج در شمال روستای خُسبان که تقریبا ۳۰ متر طول دارد.
آبشار سفید آب در غرب قله شاه البرز.آبشار آسکان که در زمستان ها به صورت یخشار است.آبشار فصلی میلین در روستای مهران، اشاره کرد.

 

16673

 

از آبشار که بگذریم می توانیم توقفی هم بر غار های طالقان کنیم، باید ذکر کنیم که در ایران بیش از ۹۰۰ غار به ثبت رسیده اند که بخشی از غار ها هم در طالقان قرار دارد و بسیاری از غار نوردان را به این منطقه فرامی خواند، غار زالُن گاه، غار بُزَج در روستای بُزَج، غار مرغ بند از جمله این غار ها هستند، علاوه بر این ها  بعضی از این غار ها هم دست کن(توسط انسان به وجود آمده) هستند و قدمت زیادی دارند همانند: غار ها و دست کن های بالاستان در جنوب امامزاده یوسف.

باغات میوه (گردو، سیب، گیلاس، گلابی، زیتون، زالزالک و….) همچنین وجود گیاهان دارویی و زینتی (ریواس، تره کوهی، کاسنی، آویشن، گل های شقایق و…..) زیبایی طبیعت این منطقه را چند برابر کرده است.

از جمله پستانداران و پرندگان وحشی که در جبال شاه البرز زیست می کنند می توان به (خرگوش، کفتار، گراز، شغال، گرگ، عقاب، کبک و……) اشاره کرد.

 

Jowestan-taleghan

 

 

av87824f6f98cd08a41bd

 

همان طور که گفتیم طالقان به دلیل قرار گرفتن در البرز مرکزی و وجود روستا های متعدد و مزارعنسبتا هموار، تنها نمی تواند عزیمتگاه کوهنوردان و غار نوردان باشد، بلکه خانواده ها هم می توانند برنامه های یک روزه مثل پیاده روی، استفاده از آب گرم های طالقان و همچنین دوچرخه سواری را برای خانوده خود طراحی کنند. از جمله مسیر های پیاده روی می توانیم به مسیر روستای حسنجون به مزرعه دورواناشاره کنیم، که بارزترین ویژگی این مسیر وجود درختان گردو است.  یا پیاده روی در مسیر روستای گوران به روستای اورازان که از پر درخت ترین دره های طالقان به شمار می آید. و همچنین مسیر پیاده روی روستای خُجیره به هفت چشمه.
سد مخزنی طالقان که ظرفیتی بیش از ۴۲۰ میلیون متر مکعب را دارد و بر روی رود خانه شاه رود ساختهشده است.وفضای اطراف آن مناسب دوچرخه سواری و لذت بردن از طبیعت و سکوت آرامش بخش آنجا است.

 

49183982

 

 

Zarin04

 

جاذبه های فرهنگی و تاریخی طالقان:
ویژگی های فرهنگی و تاریخی و همچنین طبیعی طالقان موجب ظهور مشاهیر در زمینه های گوناگونشده است. این شهرستان زادگاه آیت الله طالقانی است که منزل ایشان یکی از جاذبه های تاریخی این شهرستان به شمار می آید، همچنین این شهرستان بزرگانی چون میر عماد و غلامحسین امیرخانی از استادان معاصر کشورمان در زمینه خوشنویسی و خط نستعلیق، غلامحسین درویش معروف به درویش خان از استادان برجسته موسیقی کشورمان، عبدالمجید طالقانی از استادان خط شکسته و جلال آل احمد از استادان برجسته نویسندگی را در دامان خود پرورانده است. همچنین روستای اورازان محل زندگی جلال آل احمد و کتاب ایشان به نام اورازان که به دوره صفویه بر می گردد ثبت ملی شده است.
از دیگر آثار تاریخی طالقان می توان به (قلعه ها- امامزاده ها- حمام ها و آسیاب های آبی) اشاره کرد.قلعه های زیادی در گذشته در طالقان وجود داشته است که در حال حاضر تعداد کمی از آن ها باقی مانده است.ساخت اکثر این قلعه ها به زمان اسماعیلیان و زمانی که حسن صباح در الموت قزوین حکمرانی می کرده
بر می گردد، که برای مبارزه با حکومت سلجوقیان بنا شده بود.
از جمله قلعه های تاریخی طالقان می توان به (ارژنگ قلعه در میناوند، قلعه منصور، قلعه کیقباد در شمال هرنج، قلعه دختر درگته ده و……..) اشاره کرد.
از دیگر آثار دیدنی طالقان می توان به ( امامزاده زکریا در میراش، امامزاده ابراهیم در تکیه ناوه و امامزاده های روستا های سید آباد و اورازان گش) اشاره کرد.

چشمه های آب گرم طالقان:
طالقان دارای چشمه های آب گرم دائمی و فصلی است، که به گفته برخی ۵۷ دهنه است.از جمله چشمه های آب گرم طالقان می توان به ( چشمه آب گرم گنداب در شمال روستا ی دهدر،چشمه آب گرم شمال روستای هرنج، چشمه آب گرم گراب در بالای طالقان، چشمه آب گرم خُچیره)اشاره کرد، که این چشمه های آب گرم در حوزه گردشگری سلامت هم قرار می گیرند.

 

دریاچه سد طالقان-main-m

 

فاصله تهران تا طالقان ۱۶۶ کیلومتر است، که نزدیک ۲ ساعت راه از تهران است و پس از طی کردن جادهتهران – کرج و در اتوبان تهران – قزوین، ورودی زیاران شما را به طالقان راهنمایی می کند.
از آن جا می توانید برای تور های یک روزه (شخصی) و یا چند روزه (گروهی) که هر کدام نیاز به مایحتاج خود را دارند استفاده کنید.
زمان سفر به این مناطق در فصل بهار، تابستان و تا نیمه های شهریور بسیار مناسب و مطلوب است و بعد از آن هوا رو به سردی می رود.

تاریخچه پیدایش طالقان، مشخص نیست ولی قدمتش بر طبق کتیبه گردنه عسلک طالقان که در آن جا وجود دارد، به دوران قاجار می رسد.

 

photo_2016_11_01_09_54_07

 

از نان محلی این منطقه می توانیم به پُتیک اشاره کنیم که برای تهیه آن از خمیر نان و مقداری حلوا استفاده می شود.
از غذا های محلی این منطقه می توانیم به دال عدس طالقانی که با عدس قرمز، زنجبیل تازه و گشنیز درست می شود اشاره کنیم و همچنین یکی دیگر از غذا های محلی طالقان کُمان گوشت خورش می باشد که با قارچ، کُمان گوشت (گوشت کوبیده شده)، سیر و خامه  تهیه می شود.

سوغاتی این شهر عسل، میوه و لبنیات است.

در سفر به طالقان به یاد داشته باشید این منطقه از اقلیم های پر طرفدار است، بنابراین بایدتوجه داشته باشید که این جامعه محلی از ورود گردشگران و مسافران و همچنین خود ما آسیب نبیند، پس برای این که بتوانیم از آسیب های احتمالی جلوگیری کنیم لطفا به نکات زیر حتما توجه فرمایید:
۱٫ به باغ های شخصی وارد نشویم.
۲٫ در کنار رودخانه ها و یا مناطق دور از دسترس چادر نزنیم.
۳٫ زباله ها را در طبیعت پراکنده نکنیم.
۴٫ از ظروف یکبار مصرف تا جایی که می توانیم خودداری کنیم.
۵٫ همچنین به علت وجود رودخانه ها و سد های زیاد در طالقان به تابلو های اخطار و شنا نکردن توجه کنیم.






منبع : آناهیدنیوز 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار