گرچه سال هاست که هیچ پروانه شکاری برای پرندگان آبزی صادر نمی شود، اما این نوع شکار در قالب غیر قانونی آن ادامه دارد و در این حالت با توجه به شروع فصل مهاجرت پرندگان آبزی و احتمال آنفلوآنزا طیور، ممنوعیت شکار پرندگان آبزی در استان اعلام شده است.
کد خبر: ۵۰۵۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱ 09 October 2017
تابناک فارس به نقل از افسانه:ممنوعیت شکار پرندگان آبزی در حالی است که همچنان شکار غیرقانونی صورت می گیرد و سرپرست حفاظت محيط زيست فارس با  تاکید بر ممنوعیت و غیرقانونی بودن شکار آبزیان از  ممنوعیت شکار پرندگان آبزی همزمان با فصل مهاجرت پرندگان خبر می دهد و در این  زمینه می گوید: پرندگانی که طبق سال های مشابه، به تالاب های استان مهاجرت می کنند، ممکن است در مسیر مهاجرت خود که  گاهی آبگیرهاست ناقل بیماری آنفولانزا باشند. 

مرادی با بیان اینکه تاکنون موردی از آنفلوآنزای پرندگان چه در سال جاری و چه سال های گذشته مشاهده نشده است، این ممنوعیت را به منظور پیشگیری از ابتلا و شیوع آنفولانزا بیان می کند که با توجه به فصل مهاجرت پرندگان احتمال آن داده می شود. وی در رابطه با زمان ممنوعیت شکار می گوید در این خصوص هشدارهایی به مردم به ویژه در زمینه پیشگیری داده می شود و این ممنوعیت تا پایان فصل مهاجرت(پایان زمستان) ادامه دارد.

*اکوسیستم فارس شرایط مجوز شکار ندارد

نبی اله مرادی با اعلام اینکه هیچ گونه پروانه شکاری در استان فارس مجاز نیست؛ اعلام ممنوعیت شکار را با توجه به اینکه این امکان وجود دارد که شکارچیان غیرمجاز قانون را مراعات نکنند، به این دلیل بیان می کند که جهت مراقبت از مسایل بهداشتی و سلامت مردم این هشدار و ممنوعیت اعلام شده است. به گفته وی با توجه به شرایط فعلی اقلیم استان به لحاظ قانونی به هیچکس «پروانه شکار ندادیم چرا که اکوسیستم فارس شرایط شکار و صدور چنین مجوزهایی را ندارد.

* فارس بیشترین آمار تخلف و جریمه شکارچیان را دارد

به گفته سرپرست سازمان محیط زیست فارس، عمده پرندگان آبزی که در استان فارس همزمان با شروع فصل مهاجرت مورد صید و شکار شکارچیان واقع می شوند، یک گونه اردک است که طی سال های گذشته با متخلفین این حوزه برخورد شده است. مرادی در خصوص برخورد با شکارچیان مختلف در سطح استان می گوید: استان فارس در برخورد با شکارچیان متخلف بیشترین آمار برخورد را دارد و همچنین بیشترین تخلف های صورت گرفته و در نقطه مقابل بیشتر جریمه هایی که اعمال شده در استان فارس است.

* گشت و کنترل مستمر مناطق تالابي و ممنوعيت شکار پرندگان آبزي

همچنین سرپرست حفاظت محيط زيست فارس در خصوص اقدامات صورت گرفته در این زمینه می گوید: اداره کل در خصوص پيشگيري از شيوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با همکاري اداره کل دامپزشکي و شبکه هاي دامپزشکي در سطح استان، گشت و کنترل مستمر مناطق تالابي و ممنوعيت شکار پرندگان آبزي را ایجاد کرده است.

مرادی در خصوص آنفلوانزاي فوق حاد طيور در طيور  توضیح می دهد: این بیماری نوع تيپA) H5N8)  است و مي تواند ايجاد بيماري نمايد که اين تيپ علاوه بر طيور، ساير حيوانات از جمله خوک، اسب و همچنين انسان را درگير مي کند.

مرادی خاطرنشان می کند: پرندگان وحشي و آبزي مي توانند بدون اينکه خود مبتلا به بيماري شوند، ويروس هاي آنفلوانزاي طيور را با خود جابه جا و به ديگر پرندگان به ويژه ماکيان منتقل کنند.

بنا به گفته سرپرست محيط زيست فارس، شايع ترين علامت بروز بيماري شروع ناگهاني تلفات در گله پرندگان است. وي مهمترين راه انتقال بيماري را تماس با پرندگان آلوده  ذکر نمود و به منظور پيشگيري از شيوع بيماري می گوید: لازم است از شکار و صيد و نگهداري پرندگان وحشي در کنار پرندگان اهلي خودداري شود.

*با کوچک شدن تالاب ها پرندگان مهاجر راحت تر در دسترس شکارچیان قرار می گیرند

همچنین سیروس زارع از فعالان محیط زیست استان با اشاره به  اینکه در عین ممنوعیت، شکار پرندگان ادامه دارد به «افسانه» می گوید: متاسفانه با توجه به کوچک شدن یا از بین رفتن تالاب هاپرندگان مهاجر که شامل انواع اردک ها، خوتکا، تنجه، آنقوت، غازها ، آبچلیک ها، چوب پا و...  هستند، راحت تردر دسترس شکارچیان قرار می گیرند.  زارع با بیان اینکه وقتی گستره مناطق کم باشد، تمرکز پرندگان در آبگیرهای کوچک منجر به تماس زیادتر پرندگان باهم شده و بیماری آنفولانزا راحت تر به همه پرندگان سرایت می کند، می افزاید: از آنجا که شکار این پرندگان منجر به تماس مستقیم با شکارچی و برای مصرف غذایی است احتمال انتقال بیماری را بیشتر می کند.

به گفته وی این در حالی است که شکار پرندگان سال ها با ممنوعیت و عدم مجوز همراه بوده، اما این ممنوعیت منجر به شکار نشدن پرندگان آبزی نشده است.

* با متخلفين صيد و قاچاق پرندگان شکاري برخورد قانوني مي شود

همچنین رئيس حفاظت محيط زيست شهرستان پاسارگاد گفته است هرساله با شروع فصل مهاجرت پرندگان شکاري، عده اي سودجو اقدام به صيد پرندگان شکاري با روش هاي مختلف نموده و با اين اقدام غير قانوني زمينه انقراض اين گونه هاي ارزشمند را به وجود مي آورند که این تهديدي جدي در جهت اختلال در اکوسيستم هاي طبيعي وابسته به آنها خواهد بود. مکرمي در این خصوص گفته است با متخلفين صيد و قاچاق پرندگان شکاري برخورد قانوني مي شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار