در نشست پنجشنبه شب ستاد اربعین حسینی که به ریاست استاندار خوزستان در پایانه مرزی چذابه برگزار شد میزان آمادگی دستگاههای اجرایی استان در خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی مورد ارزیابی قرار گرفت.
کد خبر: ۵۰۷۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۶ 13 October 2017
به گزارش ایرنا _ منطقه خوزستان، در نشست مهم و فوق العاده ستاد اربعین حسینی استان که فرماندهان ارشد سپاه و قرارگاه کربلا ، نیروی انتظامی ، ارتش جمهوری اسلامی ایران ، مرزبانی ، مسئولان امنیتی ، سیاسی و اجرایی استان حضور داشتند گزارش های دستگاههای مختلف در خصوص آمادگی پذیرایی و خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی که اول ماه صفر حرکت آنان به سمت 2 پایانه مرزی چذابه و شلمچه آغاز می شود ارائه شد.

استاندار خوزستان با تقدیر از عملکرد قابل قبول دستگاههای اجرایی در آماده کرده زیرساخت های مسیرهای منتهی به مرز چذابه گفت: خوشبختانه طرح آبرسانی به پایانه در مرحله نهایی است و آماده سازی توقفگاه خودرو نیز به صورت شبانه روزی در حال انجام است و تا 2 هفته دیگر آماده می شود.

غلامرضا شریعتی وضعیت جاده های منتهی به پایانه چذابه که چند سالی است به 'طریق الحسین' معروف شده است بهتر از سال های گذشته ارزیابی کرد و گفت: حدود 27کیلومتر از مسیر 60کیلومتری سوسنگرد به چذابه چهاربانده شده و بقیه مسیر در حال تعریض و بهسازی است.

وی گفت: خط کشی و نصب علایم هشدار دهنده در مسیر اهواز(عین دو) تا چذابه به طول 110کیلومتر انجام شده و مواکب نیز به تدریج فعالیت خودجوش خود را در این مسیر پرتردد شروع می کنند. 

استاندار خوزستان در جمع بندی این نشست گفت: به لطف الهی و همدلی و مشارکت جدی همه دستگاههای اجرایی ، مشکل چندانی در اربعین امسال نخواهیم داشت.

*برپایی بیمارستان صحرایی ارتش در چذابه
نماینده تام الااختیار لشگر 92زرهی خوزستان از برپایی بیمارستان صحرایی ارتش در چذابه به منظور ارایه خدمات پزشکی و درمانی به زائران اربعین حسینی خبر داد.

قرار است این بیمارستان در روزهای آینده با کادر درمانی ارتش و با تجهیزات کامل پزشکی و بستری در محدوده پایانه مرزی چذابه فعالیت خود را شروع کند.

* روشنایی مسیر تردد زائران و دیوارکشی توقفگاه 100هکتاری چذابه
فرامند هاشمی زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان و رئیس کمیته زیرساخت اربعین استان در این نشست گفت: روشنایی مسیر تردد زائران از روز جمعه(21مهرماه) شروع می شود و آب آشامیدنی تا دوم آبان ماه به مواکب چذابه خواهد رسید.

وی گفت: تسطیح و دیوارکشی توقفگاه چذابه با ظرفیت حدود 50 هزار دستگاه خودرو در مراحل نهایی است.

هاشمی زاده گفت: با پیش بینی انجام شده توقفگاه چذابه ، گنجایش همه خودروهای زائران را دارد بنابراین هیچ خودرویی نباید در کنار جاده ها پارک شود و در صورت مشاهده ، خودروها با یدک کش به محل توقفگاه هدایت می شوند.

*شناشنامه دار کردن مواکب 
رئیس تغذیه ، اسکان و جذب مشارکت های مردمی ستاد اربعین حسینی استان از شناسنامه دار کردن همه مواکب مردمی در 2 مرز چذابه و شلمچه و صدور مجوز فعالیت برای آنان خبر داد.

حجت الاسلام سیدمحمود موسوی افزود:400موکب در چذابه و 400موکب در شلمچه فعال می شوند و به گونه ای برنامه ریزی شده مواکب بین راهی به محض ورود به خوزستان پذیرایی شوند و مکان استراحت نیز برای آنان پیش بینی شده است.

وی گفت:مردم دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نیز در شهرهای حمیدیه ، بستان ، سوسنگرد و همه روستاهای مسیر تردد زائران اربعین ، آمادگی خود را برای اسکان و پذیرایی از زائران اعلام کرده اند ضمن آنکه 32موکب با امکانات کامل در شهرهای کربلا و نجف اشرف از سوی ستاد اربعین حسینی استان تدارک دیده شده است.

موسوی گفت: مواکب مردمی امکان پذیرایی روزانه از یکصد هزار زائر را دارند و در صورت نیاز نیز امکان بسیج بیشتر امکانات نیز وجود دارد.

* مشارکت شهرداری اهواز در اربعین حسینی
منصور کتانباف نصب شهردار اهواز که به تازگی حکمش را از وزیر کشور برای مدیریت شهری این کلانشهر دریافت کرده در این نشست از بکارگیری دهها اتوبوس برای جابجایی زائران ، استقرار اکیپ های آتش نشانی و ارائه خدمات فنی در مرز چذابه خبر داد و گفت: با هماهنگی انجام شده بخشی مهمی از امکانات مورد نیاز نیز از شهرداری تهران دریافت و به این مجموعه اضافه خواهد شد.

وی گفت: حسب وظیفه شرعی ، بهتر از سال گذشته در خدمت زائران عزیز خواهیم بود و آمادگی داریم در صورت نیاز تجهیزات بیشتری را به مرز چذابه گسیل کنیم. 

* تضمین امنیت زائران 
فرمانده مرزبانی خوزستان ، جانشین فرماندهی انتظامی ، فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان و مدیرکل اطلاعات استان نیز بر تضمین امنیت تردد زائران در 2 مرز چذابه و شلمچه تاکید کردند.

سردار عبدالله نظرپور فرمانده مرزبانی خوزستان نیز بر اتمام عملیات فنس کشی جداره جنوبی پایانه مرزی چذابه با هدف پیش گیری از ورود احتمالی زائران به میدان مین تاکید کرد و گفت: از همه توان خود برای خدمت رسانی شبانه روزی در چذابه و شلمچه با استفاده از نیروهای کمکی استفاده می کنیم.

وی جابجایی مواکب در چذابه از محل قدیم به جانمایی جدید را در کنترل زائران و سرعت بخشیدن به تردد زائران اثرگذار خواند و ابراز امیدواری کرد با این اقدام دیگر شاهد تجمع افراد و زائران بدون ویزا و گذرنامه نباشیم.

* پیش بینی عبور روزانه 40هزار زائر از پایانه چذابه
استاندار خوزستان در جمع بندی این نشست گفت: عبور روزانه تا 40هزار زائر از پایانه مرزی چذابه کار بسیار سختی است ولی با امکانات و تجهیزاتی که از مدتها قبل بسیج کرده ایم این کار بزرگ شدنی است.

غلامرضا شریعتی افزود: تا جایی که فرصت داشتیم مسیر سوسنگرد - چذابه به طول 60کیلومتر را چهاربانده کردیم ولی از سال آینده پل های مسیر را هم می سازیم تا این جاده مهم ایمن تر شود.

وی در عین حال از کندی کار برخی پیمانکاران راهسازی در عمل نکردن به همه تعهدات خود انتقاد کرد و گفت: البته کمبود تخصیص اعتبار در این فرایند موثر بود.

بنا به این گزارش در 11 ماه اخیر 25 نشست ستاد اربعین حسینی استان با هدف آمادسازی زیرساخت ها و هماهنگی بین بخشی برای خدمت رسانی مطلوب تر به زائران اربعین حسینی برگزار شده است.

پایانه چذابه در 110 کیلومتری شمال غرب اهواز و پایانه مرزی شلمچه در 16 کیلومتری غرب خرمشهر 2 کانون اصلی تردد زائران اربعین حسینی است.

در اربعین پارسال حدود 430هزار زائر از مرز چذابه و 650هزار زائر ایرانی و اتباع خارجی از طریق مرز شلمچه راهی کربلای معلا و نجف اشرف شدند.پیش بینی شده زائران اربعین امسال 20 تا 30درصد افزایش داشته باشد.

علاوه بر پایانه مهران در استان ایلام ، امسال برای نخستین بار مرز خسروی در استان کرمانشاه نیز برای تردد زائران اربعین حسینی فعال خواهد بود و به گفته وزیر کشور در صورت آمادگی طرف عراقی، احتمال بازگشایی مرز دهلران نیز برای تردد زائران وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار