شرکت کشت و صنعت کارون با چند هدف از جمله تولید شکر، توسعه استان خوزستان، ایجاد اشتغال و رفع مشکلات اجتماعی منطقه چند دهه پیش راه اندازی شد اما متاسفانه بعد از همه این سال ها این شرکت از اهداف خود فاصله گرفته بطوری که از تعداد 14 هزار نفر نیروی انسانی حدود 11 هزار نفر در سال های اخیر اخراج شدند و نگرانی های جدی را برای استان رقم زد تا در نهایت مجلس شورای اسلامی برای سرو سامان دادن به این وضعیت وارد عمل شد.
کد خبر: ۵۰۸۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳ 14 October 2017
به گزارش تابناک خوزستان، در جلسه علنی روز یکشنبه 24 بهمن ماه سال گذشته مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی در مورد تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت و صنعت کارون و شرکت طرح توسعه نیشکر و صنایع جانبی آن را در دستور کار صحن علنی مجلس قرار داد.

در خواست تحقیق و تفحص در آبان ماه سال 95 از سوی کمیسیون کشاورزی به وزارت اقتصاد ارائه شد و مستندات لازم پس از 10 روز واصل شد و این طرح در آبان ماه گذشته از این کمیسیون به تصویب رسید.

بر اساس اظهارات عباس پاپی زاده نماینده دزفول و عضو کمیسیون کشاورزی واگذاری های غیرکارشناسی در شرکت کشت و صنعت کارون صورت گرفته و اراضی مردم غصب شده است.

وی بیان کرد: شرکت کارون بیش از ۱۱ هزار کارگر خود را اخراج کرده است و از ۱۴ هزار اشتغال مستقیم این رقم در حال حاضر به زیر ۳ هزار نفر رسیده است.

پاپی زاده در این خصوص گفت: عملا بعدا از واگذاری ها این تعدیل نیرو در شرکت کارون اتفاق افتاده است و به نظر می رسد سیستم فئودالیته قبل از انقلاب مجدد در این شرکت در حال شکل گیری است.

تساهل و تسامح نابخشودنی است
در حالی طرح تحقیق و تفحص از شرکت های کشت و صنعت کارون و توسعه نیشکر و صنایع جانبی آن در بهمن ماه 95 به تصویب رسید که جواد کاظم نسب الباجی نماینده مردم اهواز و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از آغاز رسمی فعالیت هیئت بازرسی کمیته تحقیق و تفحص در روز چهارشنبه هفته گذشته خبر داد.

وی اعلام کرد: مسئولان امر مکلف و موظف هستند؛ تمام پرونده های خواسته شده و همچنین پاسخ  پرسش ها مطرح شده را در اختیار کمیته تحقیق و تفحص قرار دهند.

الباجی، تساهل و تسامح در این مسیر را نابخشودنی عنوان کرد و گفت: به طور مرتب آخرین اخبار اقدامات این کمیته به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

وی یادآور شد: هیئت بازرسی کمیته تحقیق و تفحص از توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان و همچنین کشت و صنعت کارون روز چهارشنبه با پیگیری کمیسیون کشاورزی مجلس در اهواز حضور پیدا کرد.

این عضو مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی افزود: پیرو مصوبه مجلس شورای اسلامی و جلسات متعدد کمیسیون کشاورزی کمیته تحقیق و تفحص تشکیل و با صدور احکامی رسمی کار خود را آغاز کرد. 

الباجی، اعضای این کمیته را متشکل از نمایندگان مجلس و تعدادی از کارشناسان خبره عنوان کرد و گفت: بررسی پرونده های محیط زیست، اشتعال، زمین های تصرف شده، شکایت های مردمی و ... از محورهای تحقیق و تفحص خواهد بود و شامل دفتر مرکزی و سایر واحدهای تابع و همچنین کشت و صنعت کارون خواهد بود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رسیدگی به شکایات مردمی از دیگر بخش های مهم این تحقیق و تفحص خواهد بود که به صورت حضوری  و در دفاتر نمایندگان مجلس و در هر حوزه انتخابیه انجام خواهد شد.

دریافتی مدیران نیشکر زیر ذره بین مجلس
همچنین مجید ناصری نژاد، نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی سال گذشته پس از تصویب این طرح متن کامل آن را منتشر کرد که در طرح تحقیق و تفحص از شرکت کشت و صنعت کارون و شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی آن به مواردی همچون میزان دریافتی مدیران این شرکت و رها شدن پساب‌ ها در تالاب شادگان اشاره شده است. 

در بند سوم این طرح با اشاره به سوال اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه مقدار دریافتی مدیران این صنعت چقدر است و بر چه اساسی این مقدار دریافتی مشخص می ‌شود، آمده است: متأسفانه مدیران مجموعه ‌های نیشکر از پاسخ به این سوال طفره رفته‌ اند و با توجیهات نظیر آنچه در جریان فیش ‌های حقوقی می ‌شنویم که "تمام پرداخت‌ ها قانونی بوده و در اختیار سازمان بازرسی کشور قرار می‌ گیرد"، اما شنیده‌ ها حاکی از پرداخت ‌های میلیاردی سالانه به اعضای اصلی هیأت مدیره است. 

در حالی این بند از طرح تحقیق و تفحص جلب توجه می کند که پیش از این لیست این حقوق‌ های نجومی در شبکه ‌های اجتماعی منتشر شده است و تاکنون از سوی عوامل این صنعت حتی تکذیب هم نشده و اغلب این افراد هم بازنشسته هستند و باید یادآور شد که طی سالیان اخیر بارها و بارها نیروهای این مجموعه و پیمانکاران با مشکل عدم پرداخت حقوق مواجه بوده‌ اند و گاهی بیش از سه ماه حقوق پرداخت نشده است.

خطرات پساب کارخانه الکل سطح وسیعی از منطقه را تهدید می کند
در بخش دیگری از این طرح  آمده است: پساب کارخانه الکل و خمیرمایه شرکت توسعه نیشکر (سالیانه بالغ بر 2 میلیارد لیتر) که در محدوده 70 هکتاری رهاسازی می ‌شود که از نظر زیست محیطی بسیار سمی و خطرناک است و به شدت سفره ‌های آب تحت الارضی را آلوده می‌ کند، چرا که با وجود کسب درآمد هنگفت از کارخانجات الکل و خمیرمایه مسئله این آلودگی مرتفع نشده؟ سطح وسیعی از منطقه را خطرات این پساب تهدید می کند و به جان و مال مردم اهمیتی داده نمی‌شود.

در حالی این نگرانی ها وجود دارد که درخصوص تالاب شادگان، متاسفانه کل پساب در بخش شیرین تالاب و بخش شمالی تخلیه می‌شود، یعنی در بهترین و ناب‌ترین قسمت تالاب، البته عمق فاجعه هنوز خودش را خوب نشان نداده، چرا که در ظاهر به نظر می‌آید موجودی آب تالاب را بیشتر می‌ کند اما در واقع به دلیل پدیده خشکسالی و کم آبی تالاب تاثیرگذاری آب شور بر تالاب شیرین بیشتر است. در اکثر ایام سال میزان پساب ‌ها بر آب شیرین غلبه کرده است. گاهی میزان آب رودخانه جراحی صفر شده ولی پساب‌های کشاورزی، روان آبهای سطحی و فاضلاب‌های شهری چند برابر شده است.

و یا در مورد تالاب بین المللی هورالعظیم که بین ایران و عراق مشترک است، ورود این زهاب به این تالاب، حتی باعث آسیب به اکوسیستم بین ‌النهرین شده است که احتمالا در آینده از موارد اختلاف ‌آمیز بین ایران و عراق خواهد شد.

و یا در مورد کارون، در کارون به عنوان اکوسیستم آب شیرین موجودات با شوری دوهزار میکروموس انطباق پیدا کرده‌اند و اگر شوری چهار هزار به آن تخلیه شود به آن شوک وارد می‌شود. ضمناً نباید فقط به واحد EC و غلظت توجه کنیم بلکه باید بار آلودگی را نیز در نظر بگیریم یعنی حاصل ضرب غلظت پساب در دبی آن. مثلا پساب با شوری چهار هزار میکروموس بر سانتیمتر، شوری تنها یک واحد است و محاسبه نشان می‌دهد پساب‌ها در حجم وسیعی تخلیه می‌شوند (حدود هفت مترمکعب بر ثانیه) که مقادیر زیادی نمک وارد رودخانه می‌کنند.

اگر لازم  باشد تفحص از نیشکر را تمدید می کنیم
رئیس هیئت تفحص از شرکت کشت و صنعت کارون با اعلام خبر بازدید اعضای هیئت متبوعش از شرکت ‌های کشت نیشکر و کشت و صنعت کارون ، گفت: طبق آئین ‌نامه داخلی مجلس، زمان روند تحقیق و تفحص‌های مجلس شش ماهه است و تاکنون 3 ماه از زمان تفحص از این دو شرکت سپری شده است که احتمالا تفحص از این دو شرکت تا آذرماه به اتمام می‌ رسد؛اما چنانچه نیاز به زمان بیشتری باشد این زمان را تمدید می‌ کنیم. 

علی اکبری ، با اشاره به روند تفحص از این شرکت بیان داشت: کار‌گروه‌هایی در هیئت تفحص از شرکت کشت و صنعت کارون و کشت نیشکر تشکیل شده و کارشناسان نیز مستقر شده‌اند.

 وی با تاکید بر اینکه نامه‌ نگاری‌ هایی با دستگاه ‌های ذیربط برای ارسال گزارشات لازم انجام شده تصریح کرد: در همین راستا قرار است سازمان‌ های بازرسی کل کشور، محیط زیست، امور اداری و استخدامی، دیوان محاسبات وزارت جهاد کشاورزی و دیوان عدالت اداری گزارشاتی به هیئت واصل کنند که برخی از این گزارشات به هیئت رسیده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس با تاکید بر اینکه تاکنون جلساتی را با مسئولان شرکت کشت و صنعت کارون و نیشکر داشته ایم عنوان کرد: در این جلسات اعضای هیئت سوالاتی را مطرح کرده‌ اند و قرار شده مسئولان این دو شرکت بر اساس همین سوالات گزارشاتی را به هیئت ارائه دهند.

هئیت تحقیق و تفحص به تنهایی همه نگرانی های مردم خوزستان در خصوص معضلات زیست محیطی و اقتصادی که این شرکت ها در استان ایجاد کرده اند را نمی تواند رفع کند اما توجه به مواردی که در دستور کار این هئیت قرار گرفته می تواند بخشی از دغدغه های مردم استان خوزستان باشد و باید چشم انتظار ماند و دید که بازرسی ها برای سامان دادن به این شرایط در شرکت کشت و صنعت کارون و شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی آن تا چه اندازه می تواند انتظارات مردم را برآورده کند.





اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار