عضو کمیته سیما و منظر استان خوزستان در حالی شروع فعالیت و نظارت این کمیته بر نمای ساختمان ها را از سال 92 تا کنون عنوان و استفاده از نما و نمادهای غربی در ساخت و سازها را ممنوع می داند که امروزه بیش از پیش شاهد رواج بیگانه گرایی در ساختمان های کلانشهر اهواز هستیم.
کد خبر: ۵۰۸۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱ 14 October 2017
به گزارش تابناک خوزستان، ساختمان ها به نوعی عنصر هویتی و فرهنگی شهر محسوب می شوند و از این رو زندگی شهروندان به اشکال مختلف تحت تاتیر آن قرار می گیرد، به همین دلیل حفظ هویت ایرانی اسلامی از اهمیت زیادی برخوردار است اما این روزها شاهد آن هستین که ساختمان سازی در اهواز شکل دیگری به خود گرفته است.

 تقلید از نما و نمادهای غربی بخصوص سبک رومی امروز چهره اهواز را بیش از همیشه بی هویت کرده تا جایی که عضو کمیته سیما و منظر خوزستان عنوان می کند: از سال 92 که فعالیت این کمیته آغاز شده بر نمای ساختمان ها نظارت می شود و استفاده از نمادهای غربی در ساخت و سازها ممنوع است.

این اظهارات احسان جوادی تا جایی ادامه می یابد که  می گوید: هویت گریزی مالکین و دنباله روی طراحان کم تجربه ازسازندگان، آموزش های ناصحیح در دانشکده ها و بسیاری از عوامل دیگر موجب نبود یک وحدت نظر به زیباشناختی معماری معاصر شده است. 

وی که همزمان نائب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان هم هست، ایجاد اختلاف طبقاتی و سرمایه ای در میان جامعه، ایجاد فرهنگ خودبرتر بینی و ایجاد حس خود شیفتگی میان افرادی که قصد ایجاد هر گونه تفاوت میان خود و قوم و یا جامعه را از جمله دلایل حال و روز امروز معماری و ساختمان سازی در کلانشهر اهواز می داند.

جدا از پرهزینه بودن استفاده از نماهای غربی به عنوان یکی از معایب آن، باید به این موضوع اشاره کرد که کشورهای اروپایی دیگر این سبک از ساختمان سازی را بکار نمی برند ولی در ایران این سبک از معماری در کانون توجه سازندگان قرار گرفته و طی دو قرن اخیر توجه کمتری به معماری اسلامی شده است.

این روزها ساختمان های تازه تأسیس به ویژه در مناطق برخوردار شهر اهواز دیگر قرابتی با هویت فرهنگی، تاریخی و دینی شهروندان ندارند و این بیم می رود که آیندگان با سبک معماری ایرانی_ اسلامی در کلانشهری که اقوام مختلفی را در خود جای داده است، بیگانه شوند. 

با توجه به این شرایط به نظر می رسد شهرداری، اداره راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان و اساتید برجسته معماری می توانند با ایجاد اتاق فکری کاربردی از پیشرفت هرچه بیشتر این معضل هویتی جلوگیری کنند و شهر اهواز را از اسارت نمادهای غربی نجات دهند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار