رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه خبر داد:
رئیس اداره حفاظت محیط زیست از توقف پروژ‌ه‌ انتقال زهاب‌های غرب اهواز به تالاب هورالعظیم (شبکه چمران) و دعوی قضایی علیه سازمان آب و برق خوزستان خبر داد.
کد خبر: ۵۰۹۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹ 15 October 2017
به گزارش ایسنا_ منطقه خوزستان، موسی مدحجی، با اشاره به تصویب و ابلاغ قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌ها در اردیبهشت‌ماه امسال، اظهار کرد: در حالی‌که براساس این قانون جرایم 5 تا 8 برابری برای تخریب‌کنندگان تالاب در نظر گرفته شده است و همچنین ماده 215 قانون برنامه پنجم توسعه تمامی طرح‌های عمرانی مکلف به اخذ پیوست زیست‌محیطی هستند، سازمان آب و برق خوزستان به صورت سرخود اقدام به احداث کانال انتقال زهاب‌های اراضی غرب اهواز به هورالعظیم کرده است. 

وی ادامه داد: چطور ممکن است با تجارب تلخی مانند سد گتوند، سازمان آب و برق خوزستان بدون تایید اداره‌کل حفاظت محیط زیست، خود را مجاب به احداث این کانال کند؟ چگونه مجموعه‌ای که مدعی مالکیت هورالعظیم است یک پروژ‌ه‌ کلان را بدون نظر و اجازه مجموعه محیط زیست آغاز می‌کند؟ مایه تعجب است این سازمانی که ادعا دارد آبگیری هورالعظیم با پیگیری و تلاش صرف خودش انجام شده است قصد تخلیه زهاب به این تالاب را داشته باشد. 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه با اشاره به آثار و پیامدهای نامطلوب احتمالی ناشی از تخلیه زهاب‌های اراضی غرب اهواز به هورالعظیم، تصریح کرد: پروژ‌ه‌ شبکه چمران از حدود 8 سال قبل مطرح شد در آن دوره بنا بود که احداث کانال این پروژ‌ه‌ به طول تقریبا 5 کیلومتر از غرب اهواز و جنوب منطقه گمبوعه آغاز شود و زهاب‌های اراضی غرب اهواز را وارد زهکش نیشکر کند. اما سازمان آب و برق خوزستان سرخود و بدون کسب مجوز زیست‌محیطی به این نتیجه رسید که این زهاب‌ها را به حوضچه شماره 4 این تالاب هدایت کند. 

مدحجی با اشاره به اقامه دعوی قضایی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان علیه سازمان آب و برق استان، بیان کرد: با پیگیری‌های قضایی انجام شده احداث این کانال هفته گذشته متوقف شد. در صحبت‌هایی که با مشاوران این پروژ‌ه‌ داشتیم به ما گفتند مگر شما نمی‌خواستید هورالعظیم آبگیری شود! در پاسخ باید گفت زمانی که رودخانه کرخه موجود است و ظرف 2 ماه گذشته حجم قابل توجهی از آب از این رودخانه وارد تالاب شده است چرا باید تالاب را با زهاب آبگیری کنیم که هزینه و پیامدهای نامطلوبی هم برای اکوسیستم تالاب همراه دارد؟ 

وی عنوان کرد: راه‌اندازی هر طرح عمرانی حتی طرح‌های کوچک اقتصادی نظیر واحد پرورش قارچ مستلزم تایید محیط زیست است.‌ تعجب‌آور است پروژ‌ه‌ کلانی مانند شبکه چمران را که اعتبارات کلانی نیز دارد بدون اخذ پیوست زیست‌محیطی آغاز می‌کنند. متاسفانه از اواخر خردادماه تا اواسط مردادماه به دلیل گرمای بی‌سابقه، تبخیر سطحی شدید آب، کشت زیاد شلتوک در بالادست و مصرف بالای آب در صنایع مختلف در مسیر رودخانه کرخه یک تنش آبی به هورالعظیم وارد شد. 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست هویزه ادامه داد: پس از آن با پیگیری‌های زیاد برای هدایت آب به تالاب باتوجه به فاصله حدود 80 کیلومتری سد کرخه با هورالعظیم مدتی طول کشبد تا آب از رودخانه کرخه به تالاب برسد و در این مدت تالاب دچار تنش آبی شده بود. 

وی گفت: این کمبود و تبخیر شدید آب آثاری منفی بر حیات شماری را آبزیان و گیاهان هورالعظیم گذاشت. در جلساتی که داشتیم سازمان آب و برق خوزستان به صراحت اعتراف کرد که توان کنترل مصارف آب در بالادست برای کشت شلتوک و مدیریت سطح اراضی زیرکشت را ندارد در غیر این صورت شاهد این تنش آبی در هورالعظیم در تابستان امسال نمی‌شدیم. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار