روز گذشته در سالن جلسات شهرداری اهواز منصور کتانباف شهردار اهواز میزبان معتمدین محلات کم برخوردار شهر اهواز بود
کد خبر: ۵۱۱۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴ 21 October 2017
در این جلسه شهرداران مناطق ، مدیرکل اداره ارتباطات و امور بین الملل شهرداری و نمایندگان محلات عین 2 ، ملاشیه ، گلدشت ، کوی سادات ، منبع آب ، کوی مشعلی،کوی طاهر ، کوی سیاحی ، سلیم آباد ، کوی علوی حضورداشتند

در ابتدای این جلسه، نمایندگان محلات ضمن اظهار خشنودی از برگزاری چنین جلسه ای به مطرح کردن مشکلات در مناطق خود پرداختند که غالب مشکلات مطرح شده با موضوعات آسفالت ، مشکلات جوی های روباز ، کمبود فضاهای فرهنگی و ورزشی ، فضای سبز ، خطوط اتوبوس و جدول گذاری بود.

شهردار اهواز در این نشست ضمن تقدیر از کسانی که به نمایندگی از مردم محله ی خود پیگیر مشکلات منطقه هستند، گفت: از شما عزیزان که مشکلات محل زندگی خود را بررسی کرده  و پیگیر رفع و حل آنها هستید تشکر می کنم . همانطور که  اداره یک خانواده نیاز به یک برنامه و تلاش و همراهی تمامی اعضا برای رسیدن به اهداف آن دارد بالطبع برای اداره یک شهر نیز  نیاز به یک برنامه ریزی دقیق و  بر اساس واقعیت داریم.

منصور کتانباف ادامه داد: شهرداری یک نهاد عمومی و غیر دولتی است که منابع مالی آن توسط مردم همان شهر تامین می شود و دولتها در موضوع وظایف شهرداری ها تعهدی به تامین هزینه ندارند و دولت در قبال مسائلی همچون احداث خیابانها، جداول، پارکها، جمع آوری پسماند خانگی و شهری هیچگونه تعهدی ندارد و همه اینها وظایف شهرداری هاست.

وی افزود: اگرچه در قانون صریحاٌ، آمده که  تامین بودجه بخش غیر دولتی با مردم است ولی قانون نیز تعیین کرده که برای هزینه مردم چکار باید کرد.

شهردار اهواز در خصوص مشکلات منطقه مهدیس گفت: این مشکلات عموما به دو دلیل عمده است: یکی اینکه در مناطقی مثل مهدیس شرکتهای تعاونی که پروانه گرفتند متعهد شدند که زیرسازی و آسفالت کنند و جدول و پیاده رو بسازند و سرانه هایی مانند مسجد و مدرسه و درمانگاه را تحویل دهند ولی متاسفانه تعاونی ها وظایفشان را انجام ندادند .

کتانباف مشکل عمده دوم را زمینهای غصبی عنوان کرد و ادامه داد: موضوع زمینهایی که پروانه ساخت نگرفتند و تصرفی هستند موضوع مهم دیگری است که یک عده سوداگر در زمینهای غصبی ساخت و ساز کرده و به مردم فروختند و مردم هم از سر ناچاری در آن خانه ها سکونت کردند بدون اینکه زیرساختهای اولیه در این مناطق صورت گرفته باشد. البته اگر قرار است این اتفاقات بیفتد شما نباید اجازه دهید توسعه بدون برنامه در مناطقتان رخ دهد و ساخت و ساز غیرمجاز در مناطق گسترش یابد.

شهردار اهواز ضمن اشاره به این مسئله که شهروند کسی است که احساس مالکیت بر شهر دارد گفت: شهروند واقعی در اداره شهر مشارکت دارد و هزینه های شهر را تامین می کند و بر هزینه های صورت گرفته نیز نظارت دارد.

وی همچنین در خصوص مشارکت مردم در امور شهر اظهار داشت: شهرداری و همه ارگانها به تنهایی نمی توانند کاری از پیش ببرند و تمامی این نهادها زمانی جمعند که مردم در کنارشان باشند.

منصور کتانباف در خصوص انتظار مردم از مسئولین گفت: نباید تنها به این فکر کنیم که هر مسئولی آمد ما از او طلبکاریم اگر چه همه مسئولان به مردم بدهکارند زیرا از صدقه سر آنها مسئول شده اند. برای اینکه این نظام و کشور و انقلاب بماند شهدای زیادی دادیم بنابراین در قبال خون شهدا و در برابر خانواده شهدا مسئولیم و اگر در این دنیا حساب و کتابی نباشد که هست در آن دنیا برای ذره ای خیر و شر که انجام دادیم باید حساب پس بدهیم.

شهردار اهوازعنوان کرد: یکی از مشکلات اساسی شهرداری وجود نیروهای مازاد است که نه براساس نیاز و ضابطه بلکه براساس انتخابهای سلیقه ای و رابطه  وارد سیستم شده اند.

وی یادآور شد :  حدود 300 هزار نفر در محلات کم برخوردار اهواز ساکن هستند و طبق گفته امام من یک موی کوخ نشینان را با کاخ نشینان عوض نمی کنم . البته این افراد هم از سر خوشی آنجا ساکن نشده اند بلکه از بد حادثه بوده است.آنها مسلمان ، مومن متعهد و ولایت مدار بوده و حتی اولین شهید مدافع حرم از این مناطق بلند می شود شهید سید مهدی موسی که بنده شخصا چندین بار به ملاقات خانواده ایشان رفتم .

کتانباف افزود : شهر با مشکلات زیر ساختی مواجه است و چیزی که از این مشکلات به وضوح پیداست مشکل فاضلاب است البته بودجه های کلانی نیز در سال های گذشته به فاضلاب اختصاص داده شده است اما باز هم پاسخگوی این همه مشکلات در اهواز نبوده است. اگرچه  در سالهای گذشته بیش از یک هزار میلیارد تومان هزینه فاضلاب شهر اهواز شده است اما نتیجه اش همین است که میبینید و علت این است که وقتی در محله ای می روند یک خیابان را آباد می کنند تا میخواهند بگویند تمام شد یک خیابان دیگر شبانه ساخته شده است.

وی با تاکید بر ضرورت مشارکت شهروندان در اداره امور شهر، گفت: از آنجاییکه تامین کل بودجه شهر از شهروندان است، یک شهروند باید در همه موضوعات شهر از جمله تامین منابع مالی، نحوه هزینه کرد، نظارت بر هزینه تهیه طرح و برنامه و امثال اینها نظارت داشته باشد و تنها یک ساکن شهر نباشد.

منصور کتانباف در خصوص مشکلات مناطق کم برخوردار اظهار داشت: مطمئنا انتظارات شهروندان در کوتاه مدت برآورده نمی شود اما کار حتما در این مناطق شروع خواهد شد و امیدواریم در کوتاه مدت بتوانیم بخشی از مشکلات خدمات شهری مناطق مانند نظافت، جمع آوری پسماند، پاکیزگی محیط  زیست و اصلاح فاضلاب را رفع کنیم.

وی همچنین به مسئله آماده سازی اسناد مناقصه منطقه مهدیس و سایر مناطق کم برخوردار اشاره کرد و گفت:  مهدیس برای ما در یک مسئله حدود 40میلیارد تومان هزینه دارد که ظرف چندروز آینده پیمانکار مربوطه مشخص و شروع به کار خواند کرد. برای پردیس و ملاشیه هم اسناد مناقصه آماده است و امیدواریم پس از مشخص شدن  پیمانکار،  کار در این مناطق هم آغاز شود.

شهردار اهواز ضمن اشاره به مسئله سد معبر، عنوان کرد: برای جلوگیری از سدمعبر خودمان نباید از دستفروش ها خرید کنیم و شهروندان هرجا می بینند به حقوق مردم تجاوز شده باید جلوی آن را بگیرند تا این پدیده به مرور کمرنگ شود و البته ما برای بازارچه های زینب، علوی، صدف و ... برنامه داریم و حتما در روزهای آینده این اماکن ساماندهی می شوند.

وی همچنین به دیگر نیازهای شهر اشاره کرد و گفت: بی تردید کلانشهر اهواز در بحث فضای سبز، جاده سازی، ایجاد پل، توسعه کارون، ساحل سازی و مسائل دیگر هنوز نیاز به کار دارد و ما نیز برای همه اینها برنامه داریم و انشالله حتما به اینها ورود می کنیم تا بتوانبم همه این کارها را انجام دهیم اما توان ما حد مشخصی دارد و توان مردم فراتر از توان ماست و تا مردم مشارکت نداشته باشند تحقق همه این اهداف اتفاق نمی افتد.

کتانباف با یادآوری این نکته که در این بیست و هشت روزی که از انتصاب وی می گذرد از تمامی محلات کم برخوردار بازدید کرده اظهار داشت: این قول را می دهم که محله به محله با حضور مدیران شهرداری در محضر مردم باشم و بقیه دستگاهها اعم از آبفا، برق، آموزش پرورش و ... را نیز همراه خود می کنیم تا نیازها و مشکلات را شناسایی کرده و با هم درصدد رفع آنهابرآییم.

وی ادامه داد: از فرماندار می خواهم کمیسیونی تحت عنوان بازدید از محلات تشکیل دهد که همه ارگانها در آن عضو باشند و در هر دیدار صورتجلسه ای تنظیم می کنیم که یک نسخه اش تحویل معتمدین محل جهت پیکیری تا رفع مشکلات قرار خواهد گرفت.

شهردار اهواز  از حضور موثر معتمدین محلات در این نشست تشکر کرد و اظهار امیدواری کرد روزی برسد مردم از این مرحله از نیازها گذر کرده و به نیازهایی که واجب تر  و بیشتر است برسند.

منصور کتانباف در پایان ضمن تاکید بر مطالبه گری شهروندان از مسئولان گفت: امیدوارم این جلسات ادامه داشته باشد و بتوانیم به صورت موثر در خدمت همشهریان عزیز باشیم.

شهردار اهواز در دیدار با معتمدین محلات: شهروند واقعی در اداره شهر مشارکت دارد

شهردار اهواز در دیدار با معتمدین محلات: شهروند واقعی در اداره شهر مشارکت دارد

شهردار اهواز در دیدار با معتمدین محلات: شهروند واقعی در اداره شهر مشارکت دارد

شهردار اهواز در دیدار با معتمدین محلات: شهروند واقعی در اداره شهر مشارکت دارد

شهردار اهواز در دیدار با معتمدین محلات: شهروند واقعی در اداره شهر مشارکت دارد




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار