مردم کلانشهر اهواز سال هاست که خبر جابه جایی ساکنین حاشیه نشین شهر اهواز را از رسانه ها می شنوند و تکرار از این دست اخبار زمانی بیشتر می شود که حادثه ای دلخراش دامنگیر مردم می شود، مانند امروز که دو کودک ساکن منطقه منبع آب اهواز در اثر ریزش تخته سنگ، جان خود را از دست داند.
کد خبر: ۵۱۲۶۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲ 22 October 2017
به گزارش تابناک خوزستان، وسعت سکونتگاه های غیررسمی در سطح اهواز بسیار است اما اینگونه مناطق در کوی منبع آب علاوه بر اینکه از تراکم بیشتری از نظر مساحت و جمعیت برخوردار است،  حوادث دلخراشی را هم رقم می زند.

منطقه محروم منبع آب که سالهای زیادی است حرف از جابه جایی آن به گوش می رسد، هر ساله در فصل بارندگی حوادث متعددی را به دلیل ریزش تخت سنگ ها شاهد بود اما حادثه امروز در این منطقه نه در فصل بارندگی رخ داد و نه ماجرا به یک ریزش و رانش عادی در ارتفاعات ختم شد، بلکه سقوط تخته سنگ علاوه بر اینکه دو واحد مسکونی را ویران کرد، 2 کشته و چهار مصدوم بر جای گذاشت.

کشته و زحمی شدن شهروندان اهوازی در حادثه ای که می شد از آن پیشگیری کرد/ اهواز از ضعف مدیریتی رنج می برد

خانه های در معرض خطر اهواز جابجا می شوند

فرامند هاشمی زاده با اشاره به حادثه ریزش کوه در کوی رمضان اهواز و جان باختن دو نفر و مصدوم شدن چهار نفر دیگر اظهار کرد: این منطقه یکی از مناطق پرخطر اهواز است که تاکنون وزیر راه و شهرسازی و هیئت بافت های ناپایدار کشور از آن دیدن کرده اند و با شرایط بحرانی آن آشنا شده اند.

وی افزود: در مدت اخیر تلاش های فراوانی برای رفع شرایط بحرانی در اینگونه مناطق در اهواز داشته ایم و حتی دفتر مردمی بافت های فرسوده را در منطقه حصیرآباد اهواز مستقر کرده ایم. این دفتر برای خانه های در معرض خطر و بافت های فرسوده شهری، تسهیلاتی در نظر گرفته بود. برای نمونه ارائه تسهیلات کم بهره و حتی ارائه زمین در برنامه این دفتر بوده است.

هاشمی زاده عنوان کرد: استانداری خوزستان با وجود تلاش های که در مدت اخیر برای رفع خطر در این مناطق داشته است ولی تلاش های خود را برای نوسازی بافت های فرسوده و جابه جایی خانه های در معرض خطر به خصوص در منبع آب ادامه خواهد داد.

 در حالی معاون عمرانی استانداری خوزستان از جابه جایی واحدهای مسکونی پر خطر در اهواز سخن می گوید که چندی پیش ستاد مدیریت بحران استانداری خوزستان در خصوص رانش بعضی مناطق در شهرستان های استان هشدار داده بود. 

کیامرث حاجی زاده در خصوص مناطق در معرض خطر فرسایش با تاکید بر اینکه سازمان های مربوطه باید برای پرداخت هزینه تخلیه فوری منازل و اسکان در محل های ایمن، اقدام کنند، خواستار اقدامات کارشناسی و علمی در این زمینه شد.

وی همچنین در خصوص حادثه منبع آب در گفتگو با رسانه ها عنوان کرد: سقوط یک صخره بر روی منازل مسکونی در منطقه حاشیه نشین منبع آب اهواز در صبح یکشنبه موجب مرگ 2 نفر و مصدوم شدن چهار نفر دیگر شد.

این مقام مسئول در استانداری خوزستان، افزود: در این حادثه که حدود ساعت 6:45 دقیقه روز یکشنبه رخ داد صخره ای بر روی منازل مسکونی ساخته شده در منطقه منبع آب اهواز سقوط کرد که موجب تخریب کامل 2 واحد مسکونی و آسیب رسیدن به یک واحد دیگر شد.
وی با بیان اینکه جانباختگان 2 کودک چهار و پنج ساله هستند اظهارکرد: در این حادثه چهار نفر نیز زنده از زیر آوار خارج شدند.

وی گفت: مصدومان این حادثه برای مداوا به مراکز درمانی منتقل شدند.

منطقه منبع آب در سال ۱۳۸۸ دارای وسعتی بیش از ۷۵۰ هزار متر مربع و جمعیتی حدود 22 هزار نفر با یک هزار و ۱۷۰ خانوار است.  ساخت ‌و ساز غیر مجاز، نداشتن پروانه ساخت و سند قانونی، نارسایی خدمات شهری، آلودگی زیست‌ محیطی، بیکاری، اشتغال کاذب و ... از مشکلات این منطقه حاشیه نشین اهواز است.

این منطقه در سال ۱۳۵۶ که در آن زمان کوه بود به دستور شهردار وقت اهواز، تسطیح و به نمایندگی تعاونی مسکن به کارگران شهرداری واگذار شد. 

بعدها ساکنانی دیگر که بیشترشان مهاجر بودند به صورت بی‌ضابطه و غیررسمی به تسطیح کوه پرداختند و خانه‌هاشان را در آنجا بنا کردند. 

در سال های گذشته چند حادثه سقوط صخره بر روی منازل مسکونی این منطقه رخ داده که منجر به کشته و مصدوم شدن تعدادی از شهروندان شده است.

تردیدی نیست که مشکل منبع آب مشکلی نیست که حل آن از عهده یک یا دو دستگاه از جمله شهرداری برآید به همین دلیل این امر نیاز به  هماهنگی ها و تدابیر لازم میان دستگاه ها و نهادهای مختلف دارد؛ اما متاسفانه ضعف مدیریت در شهرستان اهواز باعث شد تا عملا امکان ایجاد این هماهنگی ها و اتخاد تصمیمات جدی، قاطع ، به موقع و عملی برای رفع مشکلات رقم نخورد و امروز شاهد داغدار شدن شهر اهواز باشیم.

متاسفانه عدم هماهنگی ها و نبود اراده ای جدی برای اتخاد تصمیمات قاطع در عین حال فراهم آوردن بسترهای جابه جایی باعث شده است، تا این موضوع به حال خود رها شود و امروز دوباره مسئولان از برنامه های خود برای جابه جایی ساکنان کوی منبع آب خبر بدهند.

از این روز به نظر می رسد فرمانداری اهواز به عنوان نماینده عالی دولت  در شهرستان باید تحرک و جدیت بیشتری در ایجاد هماهنگی های لازم میان دستگاه های متولی از خود نشان بدهد تا هر از چندگاهی اهواز درگیر چالش و بحران تازه ای نباشد.

گفتنی است، حادثه ریزش کوه در منطقه حاشیه نشین کوی منبع آب اهواز که صبح امروز رخ داد، چهار مصدوم به نام های زهره حیدری   ۲۵ ساله، عباس کاظمی ۳۲ ساله، مرضیه کاظمی۵ ساله، مهرشاد مسعودیانی ۹ ساله  و دو کشته به نام های شادمهر منصوریان ۶ ساله و شقایق کاظمی ۴ ساله بر جای گذاشت.
 


برچسب ها: اهواز ، منبع آب ، تخته سنگ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار