کد خبر: ۵۱۴۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۳ 25 October 2017

ییلاق دیلمان

تابناک / شمال یکی از محبوب ترین مقاصد ایران برای سفر است پس آشنایی با جاذبه هایش کمک می کند تا هنگام سفر به این خطه سرسبز بدانید از کجا دیدن کنید. شمال ایران جایی است که در آن تا چشم کار می کند جنگل، سرسبزی و گل و گیاه می بینید. مطمئنا جنگل ها یکی از مهمترین چشم اندازها و جاذبه های شمال هستند و شمال را بدون آن ها نمی توان تصور کرد. یکی از ییلاق های معروف دیدنی شمال، ییلاق دیلمان است.

دیلمان
مطالب مرتبط:
آشنایی با روستای داماش گیلان
غذاهای معروف گیلان

تا اسم گیلان می آید یاد باران و سبزه می افتیم سرزمینی که در آن باران، سبزه، دریا، ساحل، شالیزاها و مزارع چای دست به دست هم د اه اند تا طبیعتی بهشتی را رقم بزنند. همین طبیعت ناب و بکر باعث رفت و آمد این همه گردشگر به این ناحیه می شود و آن را از محبوب ترین مقاصد گردشگری کرده است. در میان ییلاق های گیلان به جایی به اسم دیلمان می رسیم، ییلاقی که در بلندترین جای شرق گیلان قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از جاده سیاهکل به دیلمان بگذراید. جاده ای جنگلی که رانندگی در آن و دیدن فضای سبز اطرافش تماشایی ترین تصاویر را بهتان هدیه می دهد. این جاده مسیری است که باید با تمام وجود اطراف را تماشا کنید و تا می توانید ازتماشای چشم اندازها لذت ببرید. احتمالا همانطور که در این مسیر در حال رسیدن به دیلمان هستید بارانی می بارد و لطافت و طراوت هوا را دوچندان می کند می توانید مدتی توقف کنید، د زیر باران قدم بزنید و گاهی هم به ابرهای سپید نگاهی بیندازید.

جنگل دیلمان

دیلمان یکی از شهرهای گیلان است که به دلیل بودن در ارتفاعات، هوای سردی دارد پس برای سفر به این منطقه حتما لباس گرم همراه داشته باشید و خودتان را برای یک طبیعت گردی حسابی آماده کنید. دیلمان را بیشتر به خاطر طبیعت دلفریبش می شناسیم اما اینجا منطقه ای تاریخی هم هست؛ پیدا شدن آثار تاریخی در این منطقه نشان می دهد که  سال ها قبل از میلاد در اینجا زندگی غارنشینی در جریان بوده است. پوشش گیاهی و جانوری دست در دست هم داده اند تا نمای کلی این منطقه، سرسبز و تماشایی شود ولی  وجود کوهی بلند که قله اش برف پوشیده است در میان چمنزارها، چشم اندازی ناب را ایجاد کرده است. همانطور که از اسمش معلوم است ییلاق دیلمان آب و هوای خنکی دارد برای همین بهترین زمان رفتن به این ییلاق خوش آب و هوا، اواسط بهار تا انتهای تابستان  است. هر چند که دیلمان با درختان متنوع و انبوهش پاییز رنگارنگ و زیبایی دارد اما به دلیل ارتفاع زیاد، سردی هوا و بارندگی های شدید در پاییز گردشگران زیادی ندارد. برای رفتن به دیلمان از شهر رشت ۴۲ کیلومتر را طی کنید تا به لاهیجان برسید حالا به سمت سیاهکل بروید. بعد از رسیدن به سیاهکل مسیری ۴۵ کیلومتری به سمت دیلمان در پیش رو دارید، مسیری آسفالته و پرپیچ و خم که در پس هر پیچ، زیباترین چشم اندازهای طبیعی را در مقابل چشمانتان به نمایش می گذارد.

شمال ایران

دیلمان نه فقط طبیعتی سرسبز که جاذبه هایی را هم در خود جای داده که حیف است از آن ها دیدن نکنید کافی ست در سفر به دیلمان سری هم به روستاهای اطرافش که در فاصله کمی از آن هستند بزنید تا با دیدن این همه جاذبه در این شهر متعجب شوید. می خواهیم در این نوشته تعدادی از جاذبه های این منطقه ییلاقی را معرفی کنیم:

آبشار لونک

هنوز به دیلمان نرسیده اید که این آبشار کوچک در سمت راست جاده خبر از طبیعت باشکوه این منطقه می دهد می توانید ماشین را در گوشه جاده پارک کنید و پیاده شوید تا این آبشار را از نزدیک ببینید. از آبشار که فاصله بگیرید جنگلی با درختان متنوع وجود دارد که گشت و گذار در آن هم می تواند خستگی راه را از تنتان بیرون کند مخصوصا اینکه امکانات زیادی در نقاط مختلف این جنگل وجود دارد و حتی می توانید ناهار را در آنجا بخورید و به مسیر ادامه دهید.

آبشار لونک

کاروانسرای تی تی

همانطور که در حال تماشای زیبایی های جاده سیاهکل دیلمان هستید به مسیرهای فرعی هم توجه داشته باشید چون در این مسیرها، جاذبه های تاریخی باشکوهی را می شود پیدا کرد. اگر در این مسیر به طرف روستای توتکی و روستای بالارود بروید به کاروانسرایی تاریخی می رسید که قدمتش به زمان صفویان برمی گردد. کاروانسرای تی تی از قلوه سنگ و ملات ساروج ساخته شده و بر روی پشت بام آن گنبدهای آجری به چشم می خورد. این کاروانسرا در گذشته محل استراحت کاروانیان بود و امروز به جاذبه تاریخی ارزشمندی تبدیل شده است که گردشگران زیادی در سفر به ییلاق دیلمان حتما از آن دیدن می کنند و مدت ها به تماشای معماری جذابش می نشینند.

تی تی

دشت سوسن چلچراغ و شقایق

با رفتن به این ییلاق بهار و طبیعت بهشتی اش را بیشتر از هر زمان دیگری احساس می کنید به هر طرف که نگاه کنید دشتی از گل های رنگارنگ را می بینید که زیبایی اش هوش از سرتان می برد. یکی از این دشت ها، دشت سوسن چلچراغ است که برای بازدید از آن باید در خرداد به جنوب دیلمان و روستای داماش بروید. شقایق ها هم از دیگر گل هایی هستند که در بهار، دشتی زیبا و یکدست قرمز را در این منطقه پدید می آورند کافی ست به ۶ کیلومتری غرب دیلمان در روستای کوه پس بروید تا مبهوت زیبایی بینظیر این شقایق ها شوید.

دشت شقایق ها

کوه درفک

در غرب دیلمان کوه درفک به بام گیلان معروف است و کوهنوردان زیادی به شوق رسیدن به قله ۲۷۳۳ متری اش راهی دامنه های این کوه می شوند. این کوه دو غار دارد که هر کدام مناظری بی بدیل دارد. برخی برای دیدن قندیل های یخی در یکی از این غارها غارنوردی می کنند برخی هم برای تماشای سنگ های غار دیگر به دیدن آن غار می روند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار