سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به لزوم ایجاد مکان‌هایی جهت اسکان اضطراری در حوادث گفت: بضاعت دولت در بخش راه و شهرسازی در این حد است که دو شهر جدید را با هدف پذیرش سرریز جمعیت کلان‌شهر اهواز ایجاد کند و باید از این ظرفیت استفاده شود.
کد خبر: ۵۱۸۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱ 01 November 2017
به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، عباس پورسلان در جلسه کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی با اشاره به حادثه ریزش کوه در منطقه منبع آب اهواز و حساسیتی که در استان خوزستان در پی این فاجعه پیش آمد، اظهار کرد: ایمن‌سازی ساختمان‌ها، بهبود نقاط شهری خاص در خطر زلزله، توسعه و بهبود روش‌های اجرایی و جزئیات مربوط ناشی از زلزله در دست پیگیری هستند. 
  
وی با اشاره به مراحل چهارگانه مدیریت بحران شامل پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی، افزود: اساسا مقابله و مدیریت زلزله قابل پیگیری است. 
  
مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان تصریح کرد: باید از برداشت‌های بی‌رویه منابع آب زیرزمینی در محل‌های آسیب‌خیز جلوگیری شود زیرا می‌تواند موجبات اتفاقات ناگواری شود. 
  
پورسلان بیان کرد: همچنین باید نظارت نظام مهندسی بر طرح‌های ساختمانی دقیق‌تر پیگیری شود و از ساخت و سازهایی که فاقد نظات کافی هستند جلوگیری شود. 
  
وی ادامه داد: باید از ظرفیت علمی دانشگاه در تصمیمات زیربنایی استفاده کنیم و مقاوم‌سازی، سبک‌سازی و صنعت‌سازی نیز در دستور کار قرار بگیرد. 
  
مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان تصریح کرد: با وقوع حادثه "منبع آب" در اهواز متوجه شدیم که نیاز به مکان‌هایی جهت اسکان اضطراری حادثه‌دیدگان وجود دارد و باید جدی‌تر به این مساله بپردازیم. 
  
پورسلان گفت: بضاعت دولت در بخش راه و شهرسازی در این حد است که دو شهر جدید را با هدف پذیرش سرریز جمعیت کلان‌شهر اهواز ایجاد کند و باید از این ظرفیت استفاده شود. 
  
وی با اشاره به جابه‌جایی خانوارهای ساکن منطقه پرخطر منبع آب بیان کرد: در فاز نخست پس از شناسایی 818 خانوار در پهنه خطر امکان اسکان 100 خانوار را در شهر رامین فراهم کردیم که شیرین‌شهر نیز از این ظرفیت برخوردار است. 

به گزارش ایسنا، همچنین علی اژدری مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب غرب (اهواز) در این جلسه اظهار کرد: در استان خوزستان لرزه‌خیزی متأثیر از رژیم لرزه‌خیزی زاگرس است. اگرچه عمدتا زمین‌لرزه‌های خوزستان متوسط هستند اما یک سری خلاء در زمین‌لرزه‌ها وجود دارند که گاهی از خود زمین‌لرزه خطرناک‌تر هستند مثل روان‌گرایی خاک و یا فرو نشست خاک. 

وی افزود: در شهر اهواز زمین‌لرزه‌ای تاریخی با بزرگی بالای 6 ریشتر رخ داده است و اهواز به عنوان یکی از گسل‌های اصلی زاگرس است. 

اژدری بیان کرد: در بخش زیادی از خوزستان تغییر شکل‌هایی که در سطح زمین ایجاد شده با تغییرهایی که در عمق زمین رخ داده با هم برابر نیستند و این موضوع کار ما را جهت مطالعات سخت کرده است. 

وی گفت: هرچه تاریخ دوره بازگشت زمین‌لرزه طولانی‌تر باشد موجب می‌شود که زمین‌لرزه‌ای که رخ می‌دهد مخرب‌تر باشد. 

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب غرب (اهواز) تصریح کرد: نظام تحلیل‌هایی که تاکنون انجام شده در سطح بوده و اغلب این گسل‌ها لرزه‌خیزی شدیدی ندارند. 
اژدری بیان کرد: در اهواز مطالعه‌ای برای مدیریت بحران در خصوص زلزله انجام شده که حریم گسل در این منطقه را معرفی کرده است. با این وجود باید وضعیت گسل‌ها در همه مناطق را مشخص کنیم. 

وی با اشاره به وضعیت لرزه‌خیزی خوزستان گفت: خوزستان از امن‌ترین نقطه تا پرخطرترین نقطه را در این خصوص دارد به طوری که آبادان، خرمشهر و ماهشهر جزو مناطق کاملا امن و دهدز جزو مناطق پرخطر زلزله هستند و باید در این خصوص نقشه پهنه‌بندی تهیه شود. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار