حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی:
رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان در نشستی با اشاره به شبهات مطرح شده درباره ۱۳ آبان و تسخیر لانه جاسوسی، به این شبهات پاسخ داد و گفت: ۱۳ آبان امسال روشن‌ترین و گویاترین ۱۳ آبان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.
کد خبر: ۵۱۹۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۵ 04 November 2017
به گزارش ایسنا – منطقه خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی، در دیدار با فعالان فرهنگی خواهر دانشگاه شهید چمران اهواز که امروز به مناسبت ۱۳ آبان برگزار شد، اظهار کرد: ۱۳ آبان یادآور یک حادثه در تاریخ ملت ایران است که مثل همه اتفاقات تأثیرگذار انقلاب اسلامی امروز مورد بی‌توجهی و یا نقدهای غیرمنصفانه قرار می‌گیرد و حتی شماری از افرادی که آن روز در آن افتخار، نقش‌آفرین بودند امروز دچار پشیمانی هستند و خواسته و ناخواسته تلاش می‌شود آن پشیمانی روی اصل مسئله سایه بیفکند.

وی با تصریح به اینکه ما در حوادث تأثیرگذار به بیان حرف‌های تکراری اکتفا می‌کنیم، بدون اینکه به حوزه معرفی و بصیرت‌افزایی نگاه کنیم، گفت: اشکال این موضوع، آن است که اگر اشکالاتی با ژست روشنفکری به آن موضوع وارد شد از جواب گویی درمی‌مانیم. بخشی از اشکال متوجه به این است که ما مناسبت‌ها را در یک قالب تکراری برگزار می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی ادامه داد: برخی سؤال می‌کنند این که جوان‌ها و دانشجوها وارد سفارت شدند، بخشی از خاک ایالات متحده آمریکا را تصرف کردند، آیا این کار درست بود؟ اگر این سؤال مطرح شد بچه‌های انقلابی ما چه قدر می‌توانند جواب دهند؟ همیشه گفته‌ام ممکن است عقبه یک شبهه توطئه باشد؛ اما اینطور نیست که هر کس که این شبهه در ذهن و یا بر زبانش جاری شد توطئه‌گر باشد، ما نمی‌توانیم در پاسخ این شبهه بگوییم این شبهه را استکبار جهانی درست کرده است.

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان تصریح کرد: بخشی از اشکال متوجه به این است که ما مناسبت‌ها را در یک قالب تکراری و یکنواخت و ترجیحاً مشابه برگزار می‌کنیم. ما اگر اینطور نگاه کنیم که هر شبهه‌ای که دشمن یا دوست ناآگاه مطرح می‌کند یک نعمتی از جانب خدا به ما و یک فرصتی است که حرف بزنیم وضع عوض می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چه شد که دانشجوها رفتند سفارت؟ گفت: از نظر پیشینه تاریخی این نکته را بدانید در ۲۲ بهمن ۵۷ وقتی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و حکومت شاهنشاهی فرو ریخت، بسیاری از دولت‌ها جمهوری اسلامی را به رسمیت شناختند و با آن روابط خود را برقرار کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی ادامه داد: امروز جریان‌هایی به دنبال ارائه چهره زیبایی از رژیم گذشته هستند. شما جوان‌ها برای اینکه بدانید این حرف‌ها چقدر اساس دارد به یک سری منابع تاریخی مربوط به رژیم پهلوی دوم مراجعه می‌کنید؛ نه از زبان انقلابیون، بلکه از زبان خودشان. اینکه امروز عده‌ای با استفاده از مشکلاتی که در مملکت وجود دارد بخواهند رژیم پهلوی را تطهیر کنند، واقعاً بسیار شرم‌آور است؛ مثل اینکه کسی بخواهد یزید را با روتوش آدم خوبی معرفی کند.

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان اظهار کرد: تأکید می‌کنم شأن نزول و شأن وقوع یک حادثه را بدانید، عیبی ندارد اگر کسی امروز بگوید گرفتن سفارت آمریکا اشتباه بود؛ اما مستند حرف بزند و بداند چه می‌گوید. واقعیت را نمی‌شود با اداهای روشنفکری عوض کرد. مطالبه اساسی ملت ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این بود: «شاه باید به کشور برگردد و در یک دادگاه صالحه محاکمه شود، آنچه از اموال ملت ایران به خارج برده برگرداند.» این اصلی‌ترین مطالبه یک ملت انقلابی بود. در برابر این مطالبه عمومی، دولتی، به این آدم پناهندگی داد و اعلام کرد: ما دوستان خود را پس نمی‌دهیم. حال در اینجا باید آمریکا را تشویق کنیم؟ آن کسی که در برابر ملت ایران مقاومت می‌کند کسی است که از گذشته‌اش سوابقی داریم این بار اول او نیست، این کشوری است که در سال ۳۲ کودتا کرده، بر مقدرات کشور حاکم بوده است. چنین کشوری را آیا تشویق می‌کنیم یا احساس می‌کنیم به ما بی‌حرمتی می‌شود؟

وی ادامه داد: در پی این اتفاق یک حرکت راهپیمایی اعتراضی از سوی دانشجویان دانشگاه‌های تهران در اعتراض به اینکه چرا آمریکا شاه را پس نمی‌دهد، صورت گرفت. دانشجویان از دانشگاه‌های مختلف تهران حرکت کردند و مسیر راهپیمایی از جلوی سفارت آمریکا در تهران رد می‌شد، دانشجویان معترض وقتی جلوی سفارت رسیدند تصمیم گرفتند وارد سفارت شوند؛ چون مأموران قبل از آن درهای سفارت را بسته بودند، دانشجویان از دیوار سفارت بالا رفته و وارد سفارت شدند.

نویسنده کتاب «در جستجوی راه» ادامه داد: دانشجویان دیدند دستگاه‌های کاغذ خردکن روشن و هزاران برگ کاغذ در این فاصله در این دستگاه ریخته شده است. اگر اینجا سفارت است چه چیز را دارند از بین می‌برند؟ دانشجویان متوجه شدند سفارت آمریکا، قرارگاه براندازی نرم است. دانشجویان برای اینکه مطمئن شوند عملشان خلاف نظر امام(ره) نیست به امام(ره) پیغام دادند، امام فرمود: «خوب جایی را گرفتید؛ محکم بگیرید.»

حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی گفت: حال در برابر آن کس که بر اساس مقررات بین‌المللی می‌گوید شما نباید به ساختمان سفارت وارد می‌شدید، سؤال می‌کنیم بر اساس مقررات بین‌المللی مأموریت، وظیفه، شرح عمل یک سفارتخانه چیست؟ مگر نه اینکه سفارت روابط سیاسی در دولت را باید پیگیری کند؟ مگر نه اینکه باید به اتباع دو کشور که می‌خواهند آمد و شد کنند، روادید بدهد، معاهده‌ها را تمهید کند؟ ما که رفتیم دیدیم آنجا همه چیز هست غیر از اینها. چطور آن دولتی که در قلب کشور ما سفارت‌خانه خود را به مرکز فرماندهی توطئه و براندازی تبدیل می‌کند مورد سؤال قرار نمی‌گیرد؟ چنین کسی که ظالم‌تر است. اگر به ما اشکال کنید چرا؟ می‌گوییم آیه قرآن گفته است: «مظلوم حق دارد فریاد بزند.»

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان گفت: امروز سفارت‌های جمهوری اسلامی در کشورهای اروپایی با دوربین‌های کنترل از بیرون آن چنان کنترل می‌شوند که کمترین آدمی مورد سؤال قرار می‌گیرد. این عرف بین‌الملل چرا دوگانه است؟ اصلاً انقلاب ما در اعتراض به این دوگانگی‌ها بود. اگر امروز مورد سؤال قرار گرفتیم که چرا؟ می‌گوییم اشکالی ندارد اتفاقاً می‌خواهیم شما هم به همین چرا پاسخ دهید. چرا بچه‌های ما نرفتند سفارت فرانسه یا ایتالیا یا بلژیک را بگیرند؟

وی گفت: اگر این استدلال کافی نیست یک سند جدید ارائه می‌کنیم؛ شما بروید آنچه را آمریکایی‌ها از تسخیر لانه جاسوسی نوشته‌اند بخوانید. کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا این بخش را در خاطرات خود نوشته‌ است، این کتاب به عنوان «۴۴۴ روز» به فارسی ترجمه شده است، خاطرات هامیلتون جوردن رئیس ستاد تبلیغاتی کارتر و برژنیسکی سیاستمدار کهنه‌کار امریکایی که خاطرات خود را در این باره نوشته‌اند، بخوانید.

نویسنده کتاب «در جستجوی راه» با بیان اینکه تسخیر لانه جاسوسی زدن برجک استکبار بود، گفت: یادآوری ۱۳ آبان یادآور روشن و مدون یک حادثه تاریخی است که اگر بخواهیم تحلیل درستی کنیم همه ابعادش را باید ببینیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی گفت: هیچ سالی ۱۳ آبان برای نسل جوان دانشجو و نوجوان دانش‌آموز مفهوم‌تر از امسال نیست؛ ما امروز برای تبیین ۱۳ آبان نیاز به هیچ استدلال تحلیلی نداریم؛ ترامپ نماد نگاه آمریکایی به جوان است. حرف ما در ۱۳ آبان ۵۸ حرف امروز است، ۱۳ آبان امسال روشن‌ترین و گویاترین ۱۳ آبان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است. آنکه ما با او دست و پنجه نرم کردیم این هویت است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار