در جلسه مجمع نمایندگان خوزستان مطرح شد؛
بحث انتقال آب را یکی از موارد مهم و مطالبات جدی مردم خوزستان است.
کد خبر: ۵۲۰۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۰ 06 November 2017
به گزارش پایگاه خبری شوشان، رییس مجمع نمایندگان خوزستان در نشست مجمع نمایندگان خوزستان که با حضور رضا اردکانیان وزیر نیرو و غلامرضا شریعتی استاندلر خوزستان در سرسرای شهید رجایی استانداری برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان یکی از استان‌های مهم کشور به لحاظ تولید درآمد و استان تولید انرژی است.

وی تصریح کرد: نمایندگان خوزستان به لحاظ تعداد و حضور در کمیسیون های مهمی مثل انرژی و کشاورزی پیگیر مطالبات مردم هستند و در مجلس هم جزو ‌نمایندگان موثر هستند.

پامی زاده با بیان این که رویکرد اردکانیان نسبت به گزینه پیشین وزارت نیرو  متفاوت و قابل تقدیر است، گفت: اردکانیان در برنامه‌های پیشنهادی خود مسائل و دغدغه‌های خوزستان را ذکر کرده و رعایت حق آبه‌ها و بحث انتقال آب را در دستور کار قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: مردم استان در حال حاضر در حوزه نیرو دچار مشکل شده‌اند و مسئولان در وزارت نیرو هم پذیرفته‌اند که برخی تصمیمات در این وزارتخانه کشور را با مشکل مواجه کرده است و اشاره اردکانیان به این موضوع و ارائه راهکارهایی از سوی وی مجمع نمایندگان استان خوزستان را به آینده و عملکرد وزارت نیرو امیدوارتر کرده است.

رییس مجمع نمایندگان استان بحث انتقال آب را یکی از موارد مهم و مطالبات جدی مردم خوزستان خواند و اذعان داشت: رعایت حق آبه ها و حل مشکلات ناشی از انتقال آب مثل ریزگردها از انتظارات مردم استان است.

پاپی زاده بیان کرد: اعتقاد داریم که  میزان حق آبه و آورد آب در خوزستان نسبت به گذشته تغییر کرده است و با کاهش دبی آب رودخانه های استان روبرو هستیم‌ با این حال انتظار در نظر گرفتن شرایط را در استان داریم.

وی ادامه داد: پیش از سال ۸۶ آورد آب رودخانه دز ۷.۶ میلیارد متر مکعب بر ثانیه بود ولی امروز این میزان به ۴.۸ میلیارد متر مکعب بر ثانیه رسیده که با کاهش ۴۰ درصدی روبرو بوده است.

نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش آورد آب در رودخانه کارون اذعان داشت: میزان ورودی آب این رودخانه پیش از سال ۸۶ ۱۱.۷ میلیارد متر مکعب بوده که امروز به ۶.۷ میلیارد متر مکعب بر ثانیه رسیده است.

پاپی زاده با بیان این که در رودخانه کارون شوری آب به تناسب کاهش میزان آب افزایش یافته است، عنوان کرد: بین سال های ۷۱ تا ۷۵ شوری آب کارون از ۱۴۰۰ میکروموس بر سانتیمتر مکعب به بیش از ۲۶۰۰ میکروموس رسیده که نشان از تغییرات در رژیم رودخانه‌های استان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر با اجرای بحث سیاست‌های پیگیری طرح‌های انتقال آب مشکلاتی برای استان به وجود آمد که باید در آن‌ها بازنگری شود که از جمله این طرح‌ها می توان به عوارض سد گتوند و مشکلات ناشی از آن اشاره کرد.

رییس مجمع نمایندگان خوزستان با اشاره به خودداری وزارت نیرو از تخصیص آب به فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری گفت: سال گذشته سه میلیارد مترمکعب از حق‌آبه استان به بهانه تامین آب فاز دوم این طرح کم شد و به جای آن یک میلیارد مترمکعب به ۲۲۹ هزار هکتار تخصیص یافت که تنها جوابگوی صدهزار هکتار آن است و باعث شد ۱۲ شهرستان ما از این موضوع متضرر و وزارت جهاد کشاورزی و موسسه جهاد نصر برای تامین حق‌آبه دچار مشکل شوند.

پاپی زاده با بیان این که در بحث آبرسانی و تامین آب، بسیاری از شهرهای استان دچار مشکل هستند، عنوان کرد: بیش تر شهرهای استان با تانکر آبرسانی می‌شوند بنابراین زمانی می‌توان گفت خوزستان آب فراوانی دارد که آب شرب، کشاورزی و صنعت را برای این استان تامین کرده باشیم.

وی ادامه داد: طرح آبرسانی غدیر بیش از یک دهه است که در دست اجرا است اما با وجود مشکل آب در شهرهای استان به بهره‌برداری نرسیده است.

نماینده دزفول یادآور شد: اگر بحث تامین آب و برق که از مصوبات دولت یازدهم در فروردین ماه است مورد توجه قرار گیرد، مشکلات ما را در حوزه آب و برق حل می‌کند.

پاپی زاده به فرسودگی تجهیزات برق در استان اشاره کرد و گفت: خوزستان علی رغم این که قطب انرژی کشور است، با شبکه فرسوده برق روبرو است که چندین دهه عمر دارد و بار وارد شده بر آن بیش تر از استان‌های سردسیر است‌.

وی ادامه داد: در بند (ه) بودجه سال ۹۶ برای مصرف هر کیلو وات برق، ۵ تومان از مصرف کنندگان پول دریافت می شود؛ این بدان معنی است که هر خوزستانی ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان هزینه قبض بیش تری نسبت به سال های پیش و حتی شهرها و استان های دیگر پرداخت می کند که سرجمع این هزینه ها ۸۵ میلیارد تومان است و با توجه به گرمسیر بودن خوزستان ظلم است.

رییس مجمع نمایندگان خوزستان بیان کرد: سازمان انرژی های نو قصد دارد بیش از ۷۰ درصد این پول را در این سازمان هزینه کند که این رقم از جیب مردم خوزستان هزینه می شود. 

وی ادامه داد: هر کیلو وات انرژی تولیدی توسط سازمان انرژی های نو ۶۰۰ تومان می شود؛ در حالی که هم اکنون با هر کیلووات ۱۰۰ تومان می توان برق تولید کرد.

 پاپی زاده با بیان این که درآمد ناشی از بند (ه) باید صرف خوزستان شود، عنوان کرد: انتظار داریم درآمد ناشی از این بند صرف بازسازی شبکه های برق هر استان شود.

وی یادآور شد: در فصل تابستان به علت افزایش ریزگردها و استفاده از دستگاه تهویه برای تامین دمای مشابه یک استان سردسیر باید ۵ برابر انرژی مصرف کنیم که باعث می‌شود پیک مصرف ما به شدت بالا باشد.

رییس مجمع نمایندگان خوزستان با انتقاد از میزان قبوض برق مردم در استان گفت: متوسط پرداخت قبض مردم در خوزستان در تابستان ۱۰۰ هزار تومان است و گاهی به ۲۰۰ هزار و یک میلیون می رسد؛ این در حالی است که بیش تر مردم خوزستان کارگر هستند و به لحاظ درامدی شرایط متوسط رو پایین دارند.

پاپی زاده گفت: این قبوض به دلیل این که پیک‌مصرفی بالای برق برای مردم خوزستان مناسب نیست، مردم با مشکل روبرو کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار