سرپرست معاونت توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با بیان اینکه سالانه 26 طرح آماری در استان تهیه می‌شود، گفت: 57.5 درصد ساختمان‌های خوزستان با مصالح ناپایدار ساخته شده‌اند و خوزستان دومین استان دارای حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده است و این آمار بر این حقیقت تاکید می‌کند.
کد خبر: ۵۲۰۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۶ 06 November 2017
به گزارش  ایسنا - منطقه خوزستان، ایمان وسطایی در همایش آمار و برنامه‌ریزی که امروز دوشنبه (15 آبان‌ماه) در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در سه سال گذشته تمام مباحث توزیع اعتبار در استان بر اساس چانه‌زنی، ارتباط نمایندگان، روسای دستگاه‌ها و ... انجام می‌شد بنابراین تصمیم گرفتیم یک مدل توزیع اعتبار در استان تعریف کنیم که این مدل طراحی شد و خوراک آن آمار و اطلاعاتی بود که دستگاه‌های مختلف به ما می‌دادند.

وی افزود: در اولین سال، دستگاه‌های اجرایی واکنش چندانی به آن نشان ندادند. اما در سال 93 که اعتبارات توزیع شد، متوجه شدند که حضور آن‌ها و ارتباطات‌شان در سازمان برنامه‌ریزی دیگر تاثیر ندارد و باید پایه آمار خود را تغییر دهند. بنابراین از سال دوم آماری که به ما دادند، تغییر کرد.

سرپرست معاونت توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خوزستان ادامه داد: وقتی توزیع اعتبار می‌شود، همه می‌گویند اعتبارشان کم است اما برای این حرف به مستند و مدرک و آمار نیاز است. این امر نشان‌دهنده این است که ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که هر چیزی که بیان می‌کنیم باید به صورت مستند و مدرک ارايه شود.

وسطایی با بیان اینکه سالانه 26 طرح آماری در استان تهیه می‌شود، گفت: از این تعداد، پنج طرح به صورت ماهانه، هفت طرح به صورت فصلی، هشت طرح به صورت سالانه و شش طرح به صورت مقطعی است. از سال 1335 که اولین سرشماری در کشور انجام گرفت تا سال 90، این کار به صورت سنتی انجام می‌شد. اما در سال 95 شکل جدیدی تعریف و تمام اطلاعات به مرکز آمار به صورت آنلاین ارسال شد.

وی تصریح کرد: در سال 95 جمعیت استان خوزستان چهار میلیون و 800 هزار نفر بود که نسبت به دوره قبل از آن 3.95 درصد رشد داشته است. رشد سالانه جمعیت استان 78 صدم درصد است که نسبت به میانگین کشوری پایین است و این موضوعی است که می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد تا برنامه‌ریزی در راستای کاهش ابعاد منفی برخی شاخص‌ها و افزایش اثرات مثبت دیگر شاخص‌ها انجام شود.

سرپرست معاونت توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خوزستان ادامه داد: در خوزستان، در دو رده سنی 24 تا 29 سال و 30 تا 35 سال بیشترین درصد جمعیت را داریم که رده سنی است که متقاضی کار هستند و خوزستان همواره از نظر توزیع جمعیت در رده پنجم تا ششم کشوری قرار می‌گیرد.

وسطایی با بیان اینکه بُعد خانوارها نیز کاهش پیدا کرده است، عنوان کرد: این نیز از مسائلی است که باید در مورد آن تحقیق شود که چه عاملی باعث شده خانواده‌ها کوچک شوند.

وی ادامه داد: در خوزستان نسبت جمعیت مردان به زنان 103 مرد به ازای 100 زن است. بالاترین جمعیت شهرستان‌ها متعلق به دزفول و سپس هویزه و کمترین جمعیت متعلق به آغاجاری است و این از شاخص‌هایی است که نشان می‌دهد کدام شهرستان‌ها مهاجرفرست هستند. 75.5 درصد جمعیت شهرستان‌های استان شهرنشین هستند و از این نظر خوزستان دارای رتبه هشتم کشور است. همچنین 10 درصد از جمعیت غیرساکن کشور در خوزستان هستند و این استان از استان‌های مهاجرفرست است.

سرپرست معاونت توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان در خصوص وضعیت ساختمان‌های استان، گفت: 57.5 درصد ساختمان‌های خوزستان با مصالح ناپایدار ساخته شده‌اند و خوزستان دومین استان دارای حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده است و این آمار بر این حقیقت تاکید می‌کند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار