در ادامه عملیات مهار آتش سوزی در میدان نفتی رگ سفید؛
در ادامه عملیات مهار آتش سوزی چاه نفتی شماره ۱۴۷ میدان نفتی رگ سفید، تاکنون ۵۵ محموله تجهیزات سوخته از اطراف چاه تخلیه شد.
کد خبر: ۵۲۱۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰ 08 November 2017
به گزارش تابناک به نقل از شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، مدیرعامل این شرکت در خصوص آخرین وضع عملیات مهار آتش سوزی در چاه شماره ۱۴۷ میدان نفتی رگ سفید گفت: با اتمام مرحله راهسازی، احداث موقعیت کمپ ها، استخر ۱۳۰ هزار بشکه ای، در مرحله پاکسازی پیرامون چاه که از چهار روز گذشته آغاز شده تاکنون ۵۵ محموله از تجهیزات سوخته اطراف چاه تا ۳۰ متری مرکز حریق تخلیه شده و عصر امروز نیز با پوشش فوران آب، ضلع شمال غربی چاه پاکسازی خواهد شد.

بیژن عالی پور با اشاره به تکمیل۲۵۰ کیلومتر خط لوله انتقال آب تصریح کرد: با پایان آبگیری استخر اول به میزان ۱۳۰ هزار بشکه، مرحله نهایی پاکسازی دکل نیز آغاز خواهد شد. در این مرحله با توجه به شدت حرارت، آب افشانی از ۱۰ نقطه با استفاده از موتور پمپ های ۱۲ سیلندر صورت گرفته و باقیمانده تجهیزات سوخته و بقایای دکل از موقعیت خارج خواهند شد.  

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به برنامه جامع مهار چاه پرداخت و گفت: در مرحله اول، هدف خاموش کردن چاه با روش Top Kill یا حمله به آتش از سطح است و در صورت عدم موفقیت، در دو موقعیت، دو حلقه چاه امدادی، یکی عمودی و دیگری انحرافی، به طور همزمان حفر می شود که  قرار است در ابتدا چاه عمودی تا عمق حدود دو هزار و ۴۰۰ متر حفر و در آن عمق، عملیات Bottom Kill یا مهار چاه از  تحت الارض، اجرا شود. اگر  چاه مهار نشد، از طریق چاه دوم که به صورت انحرافی می شود به کار ادامه خواهیم داد.

مسئول ستاد مهار چاه ۱۴۷ رگ سفید تصریح کرد این دو حلقه چاه که هم اکنون با هدف مقابله با فوران چاه حفاری می شوند، پس از پایان عملیات به عنوان چاه های توسعه ای در مدار عملیات قرار خواهند گرفت؛ ضمنا در نظر است عملیات مهار و کشتن چاه ۱۴۷ نیز به طریقی انجام شود که پس از مهار امکان بازگشت به تولید آن امکان پذیر باشد.

عالی پور تصریح کرد: فراهم کردن تمهیدات و مقدمات عملیات نهایی کنترل فوران شامل احداث خطوط لوله، گسیل تجهیزات و وارد سازی مخازن مختلف، تامین ماشین آلات راهسازی، آماده سازی استخر، ایجاد لوکیشن چاه های امدادی و برپایی کمپ ها، مرحله به مرحله به صورت شبانه روزی در حال انجام است.

وی افزود: مجموعه عوامل اجرایی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با همکاری شرکت ملی حفاری ایران عملیات مهار چاه را با سرعتی کم نظیر به پیش برده و در عین حال به رعایت اصل ایمنی و سلامت نیروها نیز اهتمام و توجه ویژه دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکل حفاری ۹۵ فتح شرکت ملی حفاری ایران مستقر روی چاه شماره ۱۴۷ میدان رگ سفید روز یکشنبه (هفتم آبان ماه)، بر اثر فوران گاز چاه ۱۴۷ رگ سفید دچار حریق شد و متاسفانه در این حادثه، ۲ تن از کارکنان شرکت ملی حفاری جان باختند.

 میدان نفتی رگ سفید واقع در جنوب غربی کشور و یکی از میدان‌های بزرگ نفتی است که از اطراف در بین میدان‌های نفتی بی بی حکیمه (در جنوب شرق)، پازنان (درشمال شرق)، رامشیر (درشمال غرب)، زاغه- هندیجان- بهرگانسر و تنگو (درجنوب غرب) محصور شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار