با اینکه اکثر پل های تاریخی فارس در فهرست ملی به ثبت رسیده و میانگین قدمتشان به 400 تا 500 سال قبل برمی گردد و از ارزش فرهنگی و تاریخی بسیاری برخوردارند، اما در آستانه نابودی قرار دارند و به مخروبه هایی در کنار جاده های استان تبدیل شده اند. آثاری که به رغم آسیب های جدی که دیده اند هنوز هم زیبایی و اصالت خود را حفظ کرده اند.
کد خبر: ۵۲۱۳۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷ 08 November 2017
تابناک فارس به نقل از خبر جنوب:به واسطه وجود رودهاي بسياري كه در فارس هست در هر دوره اي از تاريخ، پل هاي متعددي در اين استان ساخته شد، سازه هايي كه قدمتشان به دوره هخامنشي و ساسانيان تا دوره قاجار برمي گردد. آثاري كه از نظر معماري و استفاده از مصالح با يكديگر متفاوت است و مي توان گذر تاريخ فارسي ها را برروي اين بناهاي ملي ديد.
ولي اين روزها، پل هاي تاريخي استان از وضعيت مناسبي برخوردار نيست و قسمت هاي عمده اي از اين آثار از بين رفته است و آن طور كه برخي از كارشناسان و فعالين حوزه ميراث فرهنگي معتقدند، 60 درصد از پل هاي تاريخي فارس يا تخريب شده و يا در آستانه ويراني به سر مي برد و نيازمند مرمت و ساماندهي است.بنابر اين گزارش، بيش از يكصد پل و بقاياي پل تاريخي در استان شناسايي شده كه نيمي از اين رقم به دليل قدمت و اصالتي كه دارد در فهرست ملي به ثبت رسيده است و به گفته سيامك بصيري، كارشناس حوزه مرمت اداره كل ميراث فرهنگي فارس، مرمت و ساماندهي اين آثار تاريخي، يك ضرورت در فارس است.
افزود: با توجه به حساسيت هاي موجود، طرح ساماندهي و مرمت اين آثار تاريخي تهيه شده و طبق برنامه ريزيهاي صورت گرفته، امسال اعتباري نيز براي اجراي اين طرح درنظر گرفته خواهد شد.
بصيري با بيان اينكه در مرحله نخست، 4 تا 5 پل مهم تاريخي استان مرمت و ساماندهي خواهد شد، افزود: حفاظت از اين آثار تاريخي كه عمدتاً در معرض آسيب هم هست، ضروري مي باشد و اميدواريم با تخصيص اعتبارات بتوانيم مرمت اين آثار را هرچه سريع تر شروع كنيم.
اين كارشناس ميراث فرهنگي فارس ادامه داد: طبق برنامه ريزي ها در حال حاضر 4 پل تاريخي سيمكان، كوار، خان و علي بن حمزه، امسال مورد مرمت و ساماندهي قرار مي گيرد.
وي ميزان اعتبارات مورد نياز براي اجراي اين طرح را عنوان نكرد اما با تاكيد بر اينكه درخواست اعتبارات مرمت و ساماندهي پل هاي تاريخي استان داده شده، افزود: به طور مثال براي مرمت پل تاريخي كوار كه قدمتش به دوره ساساني برمي گردد و دچار آسيب هاي بسياري نيز هست، دستكم به 500 ميليون تومان پول نياز داريم و اميدواريم بخشي از اين اعتبار امسال محقق شود.
بصيري درخصوص مرمت پل علي بن حمزه در شيراز نيز گفت: خوشبختانه اين پل تاريخي طي چندين دوره مرمت و ساماندهي شده و هم اينك در وضعيت مناسبي به سر مي برد، هرچند كه قسمتي از اين سازه تاريخي داراي ترك هاي متعددي است.وي با اشاره به اينكه ترك هاي اين پل تاريخي مشكل حادي نيست، افزود: با توجه به حساسيت هاي موجود و ارزش اين بناي تاريخي، بايد هرچه سريع تر پرونده مرمتي بنا گشوده شود.

پل گچتی اسفل
پل گچی اسفل؛ جاذبه ای تاریخی در دل بخش سیمکان جهرم است که در بهمن ماه سال 1381 به شماره 7206 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .
سیمکان یکی از قدیمی ترین مناطق فارس کهن و از بخش های شهرستان جهرم است .قدمت این پل به دوران صفویه بر می گردد.
این پل توسط خواجه عبدالصمد دوزه ای سیمکانی بر رودخانه سیمکان ساخته شده است که ارتباط دهنده بین شهردوزه و روستای اسفل بوده است.جنس پل از سنگ و ساروج است .

پل کوار 
پل کوار در یک کیلومتری شهر کوار و در مسیر قدیمی شیراز- فیروزآباد که به کناره خلیج فارس منتهی می شد، روی رودخانه « قره آقاج « بنا شده و بنای اولیه آن به دوره ساسانی تعلق دارد که در دوره های بعد به ویژه دوره صفویه و قاجاریه بازسازی شده است. پل کوار ۱۲۵ متر طول داشت که امروزه دو دهانه میانی آن فرو ریخته است. پایه ها در جهت بالا دست و پایین دست دارای موج شکن های نوک تیز است که شکل های آنها با توجه به شالوده صخره ای و بازسازی های صورت گرفته ، متفاوت است. مصالح مورد استفاده ، قطعات سنگ های طبیعی به اشکال و ابعاد مختلف و ملات ساروج است.
این اثر در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۵۲۷ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 

پل على بن حمزه
گفتنی است پل على بن حمزه در محور شيراز اصفهان واقع شده است . در کنار پل ، بقعه امامزادهاى به نام على بن حمزه قرار گرفته است. اين پل در زمان فرمانروايى آل بويه بر روى رودخانه «خشک» شيراز احداث شده و بارها مورد مرمت قرار گرفته و سرانجام در زمان کريم خان زند به سال ۱۱۸۵ هجرى قمرى تجديد مرمت و نوسازى شده است. 
به علت تردد خودروهاى سنگين ، صدمات زيادى به بناى پل وارد شده و نيازمند تعمير ، مرمت اساسى و حفاظت می باشد و هم اکنون نیز تردد خوردروها در این سازه تاریخی ممنوع است.

پل خان
این اثر در تاریخ ۲ آبان ۱۳۵۱ با شماره ثبت ۹۲۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این پل نزدیک مرودشت و در مسیر شیراز- اصفهان روی رودخانه کُر بنا شده و از آثار دورصفویه است که بین سال ۱۰۲۱ تا ۱۰۴۳ هجری قمری توسط « امامقلی خان» حکمران فارس ساخته شده است. انتخاب محل احداث پل با دانش زیاد صورت گرفته و پایه های پل روی بستر صخره ای رودخانه قرار دارد. همین امر موجب استحکام و ماندگاری پل در طول چند قرن شده است. اهمیت این انتخاب زمانی مشخص می شود که بدانیم در دوره اخیر برای احداث پل جدیدی در این محل، به علت نامناسب بودن خاک و لجن زار بودن اطراف رودخانه ، نهادن پایه ها روی شالوده طبیعی ممکن نشد و از این رو، پلی آهنی تهیه کرده اند و آن را بر روی چند شمعک قرار داده اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار