با خارج ساختن سه مخزن مملو از گل حفاری و سه دستگاه پمپ‌های مستقر در محدوده آتش، پنجمین مرحله پاکسازی محوطه چاه 147 رگ سفید، با حضور و همکاری تیم عملیاتی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران با موفقیت کامل انجام شد.
کد خبر: ۵۲۱۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۳ 08 November 2017
به گزارش تباناک خوزستان، بنابر اعلام شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، در این عملیات که ساعت 20:30 دقیقه شامگاه 16 آبان آغاز و 4 ساعت به طول انجامید،ابتدا تیم آتش نشانی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز گچساران و آغاجاری با استقرار و چیدمان ماشین آلات آتش نشانی و تانکرهای حمل آب، بارش انبوه و فوران آب را در محدوده عملیات امکان پذیر ساختند. آنگاه سه گروه از آتش کاران در صفوف منظم و فواصل معین، در شعاع 30 تا 50 متری دهانه چاه مستقر و با پوشش مستمر آب، دمای تجهیزات و آهن آلات باقی مانده در ضلع غربی چاه را کاهش دادند. 
  
در بخش دوم برنامه شب گذشته، نیروهای عملیاتی زیر پوشش سنگین آب، به چاه نزدیک شدند و لوله‌های مربوط به مخازن ذخیره گل روغنی را از یکدیگر جدا ساختند؛ آنگاه دو دستگاه بلدوزر ترابری مناطق نفتخیز به مخزن شماره یک نزدیک شده و پس از اتصال بکسل و اعمال مراقبت‌های لازم، مخزن مملو از گل قابل اشتعال را از معرض لهیب آتش دور ساختند. این کار با ریزش انبوه فوم و پوشش متراکم آب آتش نشانی همراه بود. 
  
در ادامه این عملیات شبانه، دو دستگاه مخزن مکش نیز با رعایت اصول ایمنی، توسط نیروهای مستقر در محل ابتدا جداسازی و سپس به بلدوزرها متصل و از محوطه چاه خارج شدند. 
  
آخرین مرحله عملیات شب گذشته، خارج ساختن 3 دستگاه پمپ گل حفاری از محدوده آتش بود که بدون هیچگونه پیامد و آسیبی به انجام رسیده و مجموعا 6 محموله سنگین از مجموعه موانع دسترسی به چاه، از محوطه خارج شد. 
  
این عملیات که بخشی از مقدمات کنترل فوران چاه شماره 147 رگ سفید به شمار می‌رود، با حضور و نظارت پاک نژاد معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید، انجام شد و مجموعا 60 نفر از نیروهای عملیاتی و مدیران ارشد شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران با فرماندهی واحد، همکاری داشتند. 

عملیات تخلیه و پاکسازی محوطه چاه با هدف دسترسی به مرکز آتش و کنترل فوران انجام می‌شود و به علت حرارت بسیار بالا، آلودگی سرسام آور صوتی و آلودگی محیط به مواد قابل اشتعال، یکی از حساس ترین و پرریسک ترین مراحل مهار چاه به شمار می‌رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار