رییس اداره محیط زیست ماهشهر گفت: کاهش کیفیت و اکسیژن آب رودخانه هندیجان در اثر کاهش شدید دبی آب دلیل اصلی تلف شدن تعداد زیادی از ماهی ها در این رودخانه است.
کد خبر: ۵۲۳۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳ 13 November 2017
به گزارش ایرنا _ منطقه خوزستان، ایرج سلیمانی اظهار کرد: در چند روز گذشته مرگ و میر جمعی ماهی های رودخانه هندیجان در محدوده روستای چم مراد، چهل منی و کره پا این شهرستان رخ داد.

وی گفت: با انجام پایش و بازدید میدانی از رودخانه هندیجان توسط کارشناسان اداره کل محیط زیست خوزستان و اداره حفاظت محیط زیست ماهشهر، در حوزه استحفاضی شهرستان هندیجان از آب و ماهی های تلف شده نمونه برداری شد.

سلیمانی افزود: با اعلام نتایج آزمایش مشخص شد مرگ و میر ماهی ها در این رودخانه به دلیل کاهش اکسیژن آب ، پایین آمدن کیفیت آب، افزایش جلبک ها، تغییر رنگ آب، بوی تعفن، سرعت و جریان بسیار کند آب و به دنبال آن افزایش رسوب گذاری دراثر کاهش دبی آب رودخانه رخ داده است.

وی بیشتر ماهی های تلف شده را از انواع محلی شانک، صبور، سرخه ، زوری و برزک عنوان کرد و گفت:برآورد از تعداد ماهی های تلف شده در دست نیست اما در حاشیه این رودخانه حجم بالایی از ماهی های تلف شده مشاهده شده است.

بنا به اعلام مسئولان محلی هم اکنون دبی آب رودخانه هندیجان از وسط این شهر عبور می کند صفر است و علاوه بر اینکه این کمبود آب تهدیدی برای کشاورزی منطقه است ، حیات باقی مانده ماهی ها و آبزیان این رودخانه را با تهدید جدی روبه رو کرده است.

آب رودخانه هندیجان از 2 سد آسک و کوثر تامین می شود. 

سد انحرافی آسک که در روستای مشراکه از توابع بخش چم خلف عیسی هندیجان قرار دارد، زمانی مخزن آن 15 میلیون متر مکعب ظرفیت داشت ولی هم اکنون به دلیل رسوب زیاد این حجم به 2 میلیون متر مکعب کاهش یافته که باید برای لایروبی آن اعتباری در نظر گرفت.

سد کوثر در فاصله ی 60 کیلومتری شمال غربی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و سال 1383 به بهره برداری رسید اما به دلیل کمی رها سازی آب و نیز برداشت بی رویه در بالادست، آب رودخانه هندیجان با کمبود شدید روبه رو است.

شهرستان هندیجان با 38 هزار نفر جمعیت در جنوب استان خوزستان قرار دارد و به دلیل مستقر نبودن اداره محیط زیست در این شهرستان، زیر نظر محیط زیست ماهشهر اداره می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار