استاندار خوزستان گفت: پس از برجام فضای مساعدتری برای تحقق برنامه ها و اهداف تجاری در زمینه توسعه صادرات غیر نفتی پیش روی کشور قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۲۴۶۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۲ 14 November 2017
به گزارش تابناک خوزستان، دکتر غلامرضا شریعتی در همایش روز ملی صادرات و تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان گفت: روز ملی صادرات فرصتی برای تاکید بر تقویت عزم ملی، ارتقای شان و منزلت تولیدات ایرانی، و حل مشکلات و موانع موجود است.

استاندار خوزستان افزود: رشد جمعیت و همچنین شرایط کنونی در منطقه موقعیت مناسبی جهت صادرات محصولات ایرانی را فراهم نموده است.

شریعتی با اشاره به اهمیت موضوع کیفیت در صادرات خاطرنشان کرد: ما در مقوله صادرات می بایست نگاه دقیقی به کیفیت و ارتقای کیفی محصولات داشته باشیم تا بتوانیم بازارهای خود را حفظ کنیم.

وی با انتقاد از عملکرد بانک ها در بخش صادرات و ایجاد رونق در کسب و کار تصریح کرد: متاسفانه عملکرد بانک های استان در بخش های مختلف صادراتی ناچیز است و بانک ها در این بخش فاقد برنامه قوی و منسجم هستند.

استاندار خوزستان مهمترین مشکلات حوزه صادرات را پایین بودن ارزش افزوده برخی از اقلام صادراتی، عدم تخصیص امکانات، تسهیلات و تشویق ها و نداشتن شناخت از نیازهای بازارهای منطقه ای برشمرد و در مورد راهکارهای رفع این مشکلات توضیح داد: راههای پیشنهادی برای تسهیل در امر صادرات معافیت های مالیاتی ، اعطای اعتبارات بانکی بصورت کوتاه مدت و بلند مدت، اجباری کردن استاندارهای بین المللی، ایجاد مراکز تحقیقی و پژوهشی در زمینه صادرات و حذف روندهای اضافی اداری است.

شریعتی با اشاره به ظرفیت های مهم استان برای صادرات یادآور شد: خوزستان با توجه به ظرفیت های چون دارا بودن خط ریلی متصل به راه آهن سراسری کشور، وجود آب های آزاد، بندرها و جاده های ترانزیتی و بازارچه های مرزی از موقعیتی استثنایی برای توسعه صادرات برخوردار است.

وی ادامه داد: وجود شرکت های بزرگ سیمان، فولاد و سایر تولیدات صنعتی، محصولات کشاورزی و صنایع غذایی مختلف فرصت های ارزشمندی برای صادرات از استان خوزستان است.

نماینده عالی دولت در استان به فعالیت های دولت يازدهم در توسعه صادرات غير نفتي اشاره کرد و گفت: توسعه صادرات غير نفتي بعنوان يك راهبرد اصلي مورد توجه بود كه پس از برجام فضاي مساعدتري پيش روي كشور براي تحقق اين هدف قرار گرفت.

شریعتی تصریح کرد: در استان خوزستان نيز تلاش هاي بسياري صورت پذيرفت به نحوي كه صادرات به عراق از گمركات استان خوزستان طي ٤ سال از ٨٠٠ ميليون دلار به بيش از ١.٦ ميليارد دلار رسيد.  

مقام عالی دولت در استان در خصوص رویکرد و اقدامات دولت دوازدهم برای توسعه صادرات توضیح داد: در دولت دوازدهم اهتمام جدي برای توسعه صادرات وجود دارد به نحوي كه از اولين اقدامات دولت در ماههاي آغاز به كار، تدوين بسته حمايت از توسعه صادرات بود كه توسط دكتر جهانگيري معاون اول محترم رئیس جمهور در شهريورماه ابلاغ گرديد و انتظار داريم كه دستگاههاي اجرايي مورد اشاره در بسته مذكور نظير گمرك، استاندارد، بانك ها، سازمان توسعه تجارت و سایر دستگاه ها به صورت جدي خود را نسبت به اجراي تكاليف تعيين شده متعهد بدانند و شرايط صادرات را تسهيل نمايند.

استاندار خوزستان بیان کرد: در حاليكه رقباي ما با روش هاي غير حرفه اي و با فشار سياسي و نظامي و به كشورهايي كه مقصد صادراتي ايران هستند سعي در مانع تراشي بر سر راه صادرات ايران را دارند، جايز نيست كه ما نيز در داخل خودمان را تحريم نماييم. اخيرا نيز شاهد بوديم كشور عراق يك شبه تعرفه واردات لبنيات از ايران را 25 درصد افزايش داده كه از طريق دولت درحال پيگيري موضوع هستيم.

شریعتی با تقدیر از بازرگانان و فعالان اقتصادی که با وجود سختی ها کماکان در حال تلاش هسند اظهار کرد: از تمامي تجار و بازرگانان و صادركنندگاني كه با درايت و سخت كوشي موجب شده اند كه در هفت ماه امسال صادرات از گمركات استان خوزستان بيش از ٤.١ ميليارد دلار باشد تشكر ميكنم.

استاندار خوزستان افزود: اين ميزان از نظر ارزشي ٢٥درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بيشتر است.

شریعتی تصریح کرد: از كارگروه توسعه صادرات غير نفتي استان ميخواهم كه بر نحوه اجراي بسته حمايت از توسعه صادرات توسط دستگاه هاي ذيربط و بانك ها نظارت نموده و افزايش ٢٥ درصدي صادرات را كه از اهداف اقتصاد مقاومتي ميباشد محقق نمايند؛ همچنین از سازمان توسعه تجارت نيز انتظار داريم با اقدام بموقع و پيگيرانه استان خوزستان را در تأمين زيرساخت ها و مشوق هاي صادراتي ياري نمايند.

استاندار خوزستان چهار كشور عراق، عمان، روسيه و قطر را به عنوان بازارهاي هدف صادراتي استان برشمرد و گفت: تلاش می کنیم با اعزام هيات هاي تجاري و ارزيابي بازارهاي مذكور تمام امكانات خود را در جهت افزايش صادرات به آنها بسيج نماییم و در اين زمينه به زودي و با كمك سازمان توسعه تجارت خطوط دريايي و هوايي به عمان و قطر  از استان خوزستان راه اندازي مي شود و پس از اخذ مجوز مرز هوايي دزفول نيز پرواز صادراتي به روسيه نيز راه اندازي خواهد شد. 

در پایان این همایش از صادرکنندگان نمونه استان تجلیل شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار