عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی با انتقاد از حجم بالای جابجایی بار در شبکه جاده ای گفت: با وجود داشتن شبکه های ریلی مناسب در کشور، برخی کارخانجات 800 کیلومتر بار خود را با استفاده از کامیون ها جابجا می کنند.
کد خبر: ۵۲۵۱۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵ 15 November 2017
به گزارش تابناک خوزستان، سعید رسولی چهارشنبه در جمع خبرنگاران در اهواز افزود: این اقدام یکی از راه های اقتصادی کردن فعالیت راه آهن است که متاسفانه در برخی موارد در اجرای آن به مشکل بر می خوریم.

وی تصریح کرد: درحال حاضر روزانه پنج هزار تن شمش فولاد از فولاد خوزستان به بندر امام خمینی(ره)، پنج هزار تن سنگ آهن از بندر امام خمینی(ره) به فولاد خوزستان و حدود پنج هزار تن ماده اولیه از معادن چادرملو به فولاد از طریق خطوط ریلی جابجا می شود.

رسولی درخصوص مشکلات پیرامون اقتصادی کردن طرح های حمل و نقل ریلی افزود: در طرح های اولیه توجیهات اقتصادی هر پروژه درنظر گرفته می شود اما عمدتا در مرحله اجرا به مشکل بر می خوریم.

**ساخت 200 کیلومتر خطوط فرعی تا پایان سال
عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی گفت: طبق قانون زیرسازی خطوط ریلی به عهده مراکز عمده بار و اقدامات روبنایی برعهده راه آهن است. ضمن آنکه هزینه هایی که کارخانجات درخصوص زیرسازی انجام می دهند ظرف چند سال از محل تخفیف حق دسترسی که برای آنها منظور می شود جبران خواهد شد. 

رسولی با اشاره به اینکه تا پایان سال 200 کیلومتر خطوط فرعی ریلی ساخته می شود افزود: در این صورت ظرفیت جابجایی بار 2برابر می شود.

وی با انتقاد از حجم بالای جابجایی بار در شبکه جاده ای یادآورشد: برخی کارخانجات 800 کیلومتر بار خود را با استفاده از کامیون ها جابجا می کنند درحالیکه این امر سبب افزایش تلفات جاده ای، آلودگی هوا وهدر رفت سوخت می شود.

عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی خاطر نشان کرد: در سال های گذشته جلسات متعددی با کارخانجات بزرگی مانند گروه ملی و فولاد کاویان برای همکاری داشته ایم که تاکنون به سرانجام نرسیده است اما با ورود استاندار به این مساله امیدواریم بار این دو شرکت نیز وارد خطوط ریلی شود.

**راه اندازی قطار پنج ستاره در محور تهران-اهواز
وی با اشاره به اینکه ارتقاء کیفیت در حمل و نقل ریلی خواسته بحق مردم خوزستان است گفت: از دی ماه امسال در محوز اهواز به تهران و برعکس قطار چهار تخته جایگزین قطارهای عادی می شود.

رسولی افزود: قطار پنج ستاره فدک هفته ای ای یکبار مسافران محور اهواز-تهران را جابجا می کند و در صورت استقبال این سفر یک روز در میان خواهد شد.

وی با بیان اینکه در استان خوزستان ظرفیت های اقتصادی بسیاری وجود دارد تصریح کرد: تعداد بالای کارخانجات عظیم فولادی نیاز به سیستم حمل و نقل برای جابجایی مواد اولیه را دو چندان می کند.

رسولی ادامه داد: بیشتر محورهای ریلی در استان خوزستان 2خطه هستند و از این منظر مشکل عمده ای برای جابجایی بار و مسافر وجود ندارد.

وی درخصوص راه اندازی قطار برقی بیان کرد: درحال حاضر عملیات ساخت قطار برقی در محور گرمسار-اینچه برون درحال انجام است. در محور جنوب نیز به دلیل افزایش ظرفیت حمل بار و مسافر به دنبال ایجاد فاینانس برای راه اندازی قطار برقی هستیم. 

وی خاطر نشان کرد: در مسیر جنوب-شمال در حد فاصل اندیمشک به دورود تنگناهای ظرفیتی وجود دارد که ناشی از عدم بازسازی اساسی این شبکه ظرف 60 سال گذشته بوده است.

عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی با بیان اینکه در این محور با کاهش ظرفیت و سرعت مواجه بودیم گفت: بازسازی این محور از مدت ها پیش در دستور کار قرار گرفته و تلاش می شود که تا پایان سال کل این محور بازسازی شود.

**سهم 30 درصدی خطوط ریلی در جابجایی بار
وی به سهم حمل و نقل ریلی در برنامه ششم توسعه اشاره و خاطر نشان کرد: در این برنامه سهم 20درصدی حمل مسافر و 30درصدی حمل بار برای راه آهن در نظر گرفته شده است.

رسولی در پاسخ به این پرسش که برنامه راه آهن جنوب برای توسعه خطوط ریلی در مرز چذابه گفت: یکی از اهداف راه آهن جمهوری اسلامی توسعه مسیرهای زیارتی است. 

جابجایی مسافر در خطوط ریلی توسط شرکت های غیر دولتی صورت می گیرد از همین رو برای احداث خط ریلی در مسیر چذابه یا باید توجیه اقتصادی وجود داشته باشد و یا یارانه قیمت به آنها پرداخت شود. 

**جابجایی 15 میلیون مسافر در سال جاری
همچنین معاون مسافری راه آهن درخصوص جابجایی زائران توسط خطوط ریلی در اربعین امسال گفت: 221هزار نفر صندلی برای جابجایی مسافران اختصاص یافت که نسبت به سال گذشته 21درصد رشد داشته است.

میرحسن موسوی افزود: در مسیر خرمشهر-شلمچه قطار فوق العاده به صورت 24 ساعته مشغول جاجایی زائران بود.همچنین 45 قطار فوق العاده برای ایام اربعین پیش بینی شده بود.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال 96 تاکنون بالغ بر 15 میلیون نفر مسافر جابجا شده است. یادآور شد: در سال 95 حدود 350 واگن فرسوده با عمر بالای 45 سال از رده خارج شد که تنها تعداد کمی از آنها جایگزین شدند اما با این وجود شاهد رشد 4.4 درصدی در حمل مسافر بودیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار