معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان این که سوگواره ملی تئاتر اربعین در چذابه بسیار مورد استقبال مردم و زائران قرار گرفت توضیح داد: 40 هزار زائر از نمایش های این سوگواره دیدن کردند که آمار قابل توجهی است.
کد خبر: ۵۲۵۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷ 16 November 2017
به گزارش ایرنا _ منطقه خوزستان، ناصر چنانی اظهار کرد: راهپیمایی اربعین حسینی امروز تبدیل به یک کنگره اعتقادی و فرهنگی جهانی شده است ؛ کنگره ای که مورد توجه همه روشنفکران دنیا قرار گرفته است. 

وی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان امسال برای نخستین بار در کنار جریان‌های مردمی و اعتقادی برنامه ای با نام 'سوگواره ملی تئاتر اربعین حسینی' پیش بینی کرد که این سوگواره با حضور هنرمندان کشور به شکل ملی برگزار شد.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بیان کرد: هدف از برگزاری این رویداد فرهنگی استفاده از ظرفیت فرهنگی اربعین حسینی بود و آنچه که در رسالت کاری و شرح وظایف ارشاد اسلامی به آن اشاره شده پرداختن به امور معنوی و ارزش های اخلاقی و تبیین آنها در سطح جامعه است.

وی با بیان اینکه از طریق این سوگواره می توان پیام عاشورا را تبیین کرد گفت: نمایش‌های کوتاه سوگواره زمانی که مردم در حال حرکت هستند و برای توقف کوتاهی نظاره گر آن می شوند تاثیر به سزایی در توسعه فرهنگ عاشورایی دارد.

چنانی تاکید کرد: این چنین حرکت ها می‌تواند جریان هنر دینی را بیشتر از آن چیزی که هست تقویت کند و پیشبرد اهدافی که در قانون برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف شده را آسان تر می‌کند. 

وی بیان کرد: سوگواره ملی تئاتر اربعین گامی برای استفاده از ظرفیت فرهنگی اربعین است و از طریق آن می‌توانیم آموزه های دینی فرهنگ عاشورا را با زبان هنر منتقل کنیم.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان این که سعی شد در این سوگواره با تلفیقی از آموزه های مختلف، واقعه عاشورا تبیین شود توضیح داد: در این جریان فرهنگی به شهدای مدافع حرم و ارتباط آنها با جریان عاشورا نیز پرداخته شد.

وی تاکید کرد: در نقاطی که موکب های نظام مند و منسجمی مثل خروجی شهر الوان و خروجی اهواز تا چذابه مستقر بودند کانون های فرهنگی هنری مساجد به شکل منسجم و مردمی حضور پررنگی داشتند. 

چنانی افزود: از دیگر رویداهای برگزار شده در این زمان نیز می توان به اولین 'سوگواره ملی خط' در بهبهان اشاره کرد که نزدیک به سه هزار عکس به این سوگواره رسید علاوه بر این نمایشگاه عکسی از هنرمندان در انجمن سینمای جوان اهواز نیز برپا شد. 

گفتنی است، نخستین سوگواره ملی تئاترمیدانی و تعزیه اربعین حسینی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی خوزستان، انجمن هنرهای نمایشی خوزستان و استانداری خوزستان از 13 تا 19 آبان همزمان با حماسه پیاده روی عظیم اربعین حسینی در پایانه مرزی چذابه خوزستان در قالب ایستگاه‌های نمایشی برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار