کد خبر: ۵۲۷۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸ 20 November 2017

فرمانداری اهواز دست بجنبد

کوی منبع آب به عنوان یکی از اولین اجتماعات حاشیه نشینی در اهواز هم اکنون با مسائل متعدد کالبدی، اجتماعی، اقتصادی مواجه است.

پر خطر بودن این منطقه، نگرانی های زیادی را ایجاد می کند و نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت تا جایی که باید راه حلی اساسی و منطقی برای برون رفت از این شرایط پیدا کرد.

در پاییز امسال کوی منبع آب اهواز شاهد اخبار دلخراشی از سقوط سنگ بر روی منازل شهروندان بود؛ تا جایی که در یک حادثه تعداد 2 شهروند کشته و در حادثه ای دیگر در همان منطقه شاهد رانش کوه و سنگ بر روی برخی منازل بودیم که تلفات جانی در پی نداشت.

اما معنی اینکه در حادثه دوم، تلفات جانی به وجود نیامد، اصلا به این خاطر نیست که فرمانداری، شهرداری و دیگر دستگاه های متولی می توانند با خیال آسوده به امورات عادی خود ادامه دهند، بلکه حادثه آخر در منبع آب را می توان یک هشدار قلمداد کرد که مسئولان و دستگاه های اجرایی با آگاهی به هرگونه حادثه احتمالی دیگر در منبع آب قبل از اینکه مانند زلزله کرمانشاه مجبور به دادن تلفات شویم، باید دست بکار شد و مردم را در سرپناهی امن اسکان داد.

جالب این است که دومین حادثه در محله منبع آب اهواز دقیقا یک روز بعد از زلزله در غرب کشور رخ داد و این موضوع معانی زیادی برای محله ای دارد که هر ساله شاهد اتفاقاتی از این دست است. باران های پاییزی در اهواز نزدیک است و هر لحظه ممکن است بخاطر بارش ها، رانش و فرسایشی تازه در تپه های منبع آب به وجود بیاید، بنابر این اگر مسئولان بالاخره می خواهند کاری برای این مردم انجام دهند، دست بجنبانند.

بخش قابل توجه ای از پهنه پر خطر منطقه منبع آب بر روی تپه های گلی و یا زیر اینگونه تپه ها بنا شده اند و این امر که با بارش باران های پاییزی احتمال وقوع حوادث دیگری وجود دارد، قوت گرفته و در این بین شهرداری با گرفتن مجوز تخریب تعدادی خانه در این نقاط آغاز گر خوبی بوده است اما باید برنامه ها و تلاش های تازه ای را برای جلوگیری از تصرف دوباره این زمین ها و استفاده افراد سودجو تدوین کند.

فرمانداری اهواز نیز به عنوان نماینده عالی دولت و هماهنگ کننده بین دستگاه های اجرایی در سطح شهرستان باید نقش پر رنگ تری برای جابجایی ساکنین در معرض خطر ایفا کند و بصورت جدی به موضوع ورود کند و اقدامات و تدابیر لازم برای پیشگیری از حوادث مشابه را بکار ببندد و اجازه ندهد موضوعات بدلیل عدم توجه کافی و ضعف مدیریت آنگونه که اینک شاهد هستیم، به سطوح عالی تر مدیریتی مانند استانداری و... کشیده شود.

تخلیه منازل نا ایمن و اسکان خانواده ها در محیطی امن و بهبود شرایط این منطقه با روند کنونی چندان امیدوارکننده نخواهد بود و لازم است در این زمینه تصمیمات عاجلی گرفته و گام های استوارتری برداشته شود و هر چه زودتر تکلیف پاکسازی این 12 هکتار پهنه پر خطر در کوی منبع آب اهواز روشن شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار